Hej hej.
Jobbar på 4h gård (Ideel verksamhet )södra Sverige och snart är vinter kommen och vi behöver värme kabel.
Tänkte köpa egen frostvakt kabel sen koppla till kontakt.
Behöver ca 10 -25 meter värme
*Vilken kabel är billigast att köpa och
*förbrukar minst så el räkningen inte skjuter i höjden och *kallkabeln (tar från vanlig svart utomhus kabel) Hur lång måste den vara eller kvittar det.? Vi kommer även ha lite isolering

Frostvakts kabel som reglerar sig själv. Koppla den och kallkabeln med el tejp runtom varje tråd och sen runtom Alla ordentligt och sedan en kontakt. Det är inte mer till det rent praktiskt tänker jag ?

Om ni har länkar till affärer som säljer billigt och länkar som kan förklara enkelt om det är nåt jag missat så är jag öppen.

Tackar i förväg!
 
J
Lite mer info hur det är tänkt att den ska vara utvändigt eller invändigt montage
 
Det ska vara utanpå röret sen isolering o sen i en låda så man kan komma åt rören ifall det behövs.
 
Tycker Jula har en okej frostskyddskabel. Finns i längder 2 till 35 m. Med långa kablar går det åt en del el-ström. Viktigt att känna efter att den är lite varm och fungerar regelbundet, har råkat ut för de som slutat fungera. Bäst är att gräva ner röret till frostfritt djup så slipper man frostskyddskabel på den delen.
 
  • Gilla
4hdan
  • Laddar…
J
4 4hdan skrev:
Det ska vara utanpå röret sen isolering o sen i en låda så man kan komma åt rören ifall det behövs.
Som Josth säger det finns färdiga längder att köpa med stickpropp på . du behöver en på ca 10W /m för att vara säker . men går med en på 5W/m om den lindas runt slangen , behöver inte vara så tätt , men tänk då på att det behövs som är längre än slanglängden . OBS en jordfelsbrytare är ett måste med värmekabel , har du ingen centralt , så finns det dom som sätts i vägguttaget
 
  • Gilla
4hdan
  • Laddar…
J Josth skrev:
Tycker Jula har en okej frostskyddskabel. Finns i längder 2 till 35 m. Med långa kablar går det åt en del el-ström. Viktigt att känna efter att den är lite varm och fungerar regelbundet, har råkat ut för de som slutat fungera. Bäst är att gräva ner röret till frostfritt djup så slipper man frostskyddskabel på den delen.
en del är det men allt är inte det enligt dem som gör det, så den biten behöver vi det, sen även till djurens vatten osv.
så därav tänkte jag det kan vara bra lära mig och göra det själv då vi inte har råd köpa massa färdig kabel, de är inte direkt billiga tyvärr :/
och såg på hornbach löpande meter för 50-60 kr
 
J jojo123 skrev:
Som Josth säger det finns färdiga längder att köpa med stickpropp på . du behöver en på ca 10W /m för att vara säker . men går med en på 5W/m om den lindas runt slangen , behöver inte vara så tätt , men tänk då på att det behövs som är längre än slanglängden . OBS en jordfelsbrytare är ett måste med värmekabel , har du ingen centralt , så finns det dom som sätts i vägguttaget
vi har central i närheten o just nu är en vi har vid hästarna kopplad till ett vanligt uttag som är kopplad tiill en Central ,säkring, jordfelsbrytare finns där, 2 meter bort.
är det ett nej nej? lr funkar det?
anledningen till att de bör/måste ha jordfelsbrytare är för att det kan hända lätt de blir överhettade eller? ( blir orolig för djuren/barnen)
 
J
Jag har inga förslag om var du skall köpa kabeln. Men om du köper kabel på löpmeter så se till att köpa ett kit för avslutning också. I det ingår instruktion och bitar av självhäftande krympslang. Eltejp duger inte och kitet är inte det dyra.
 
  • Gilla
4hdan
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Kolla in den här då ,det finns dom med bättre priser .<lätt att söka , det med att köpa bara kabel och ansluta ändarna själv är inte lätt om man inte har gjort det förut , bättre då med färdiga för er
www.lantkompaniet.se/vaermekabel-49m-frostskyddskabel-vaermelsinga-foer-roer-inkl-kantskydd-voss-icefree.html?gclid=Cj0KCQiA68bhBRCKARIsABYUGieD92Vs1VomDzEZHjVLZuiUqdRYOdhT5pSCUaHl5RAwFRVS5CcmsAsaAjs3EALw_wcB
Aldrig gjort men jobba som elektriker för i tiden men det är många år sen. Är det verkligen så svårt, kollat lite hur man gör känns rätt enkelt, så tänkt köpa krympslang för sig o skarvhylsa för sig så blir billigare osv .
 
Kitet jag använde innehöll för ena änden en bit självhäftande krympslang som var sluten i ena änden. För andra änden en specialformad krympslang som såg ut som ett par byxor. Ingen av dem blir lika bra att ersätta med vanlig krympslang. Kitet var inte dyrt och det var inte svårt att använda.
 
  • Gilla
4hdan
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Kitet jag använde innehöll för ena änden en bit självhäftande krympslang som var sluten i ena änden. För andra änden en specialformad krympslang som såg ut som ett par byxor. Ingen av dem blir lika bra att ersätta med vanlig krympslang. Kitet var inte dyrt och det var inte svårt att använda.
försöker hitta sånt kit..men hittar inte, de jag har set har varit rätt simpla
 
J
4 4hdan skrev:
elektriker för i tiden men det är många år sen
Nej kanske inte så svårt ,, här är en som går att använda säljs i metervara
www.rinkabyror.se/sok/?sok=värmekabel scrolla till Kima 2
 
  • Gilla
4hdan
  • Laddar…
J
Dom heter änd och avslutningsstas
 
  • Gilla
4hdan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.