Hej

Jag har monterat spottar i hinkar, jag har dock en fråga
om nån vet hur mycket mindre värme en 35W spott alstrar
än en 50W.

Är dte så lätt att 35W/50W=0,7.
Dvs 30% mindre?

Är det nån som vet ungefär vilken värme det blir i en hink med en 50W och 35W spott?

Tack på förhand.
 
Finns ju även nya ES (Energy Saver) halogenlampor som drar mindre ström fast med samma belysningsstyrka. Tror att 40W ES lyser som 50W vanlig. (Om det är 230V spottar vi snackar)
 
Byt till LED lampor, då slipper du värmeproblemet. Finns massor att välja mellan, sök t.ex. LED+Lampfot MR16, då får du lite att välja på. Tänk bara på att välja LED med ett varmt sken, om det är i ett kök.
 
imported_gbg_mackan skrev:
Hej

Jag har monterat spottar i hinkar, jag har dock en fråga
om nån vet hur mycket mindre värme en 35W spott alstrar
än en 50W.

Är dte så lätt att 35W/50W=0,7.
Dvs 30% mindre?

Är det nån som vet ungefär vilken värme det blir i en hink med en 50W och 35W spott?

Tack på förhand.
Nej, så lätt ar det inte. "hinkarna" ska vara dimensionerade för de olika armaturerna, du kan alltså inte bara ta en färgburk och tro att det ska va godkänt. Ska du använda hide a lights spottar ska du använda deras hinkar osv. Det finns vad jag vet iallafall inga hinkar som är godkända för en 35w och en 50w. LED spottar avger även dom väldigt mycket värme, tittar du på en led lampa är där väldigt mycket kylflänsar på men värmen är iallafall det stora problemet med led.

Alltså, dimensionerar du "hinkarna" rätt är det inga problem med värmen som blir av spottarna
 
Nja, ledlampor avger nästan ingen värme alls, inget problem att ta på den även när det varit påslagen länge, däremot är de känsliga för värme och bör sitta så ventilerat som möjligt. Sitter de i slutna utrymmen där det blir varmt försämras ljusutbytet snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.