Jag bor i ett 1,5plans suterränghus. Bottenvåningen är till hälften källare och till hälften "vanliga" rum. I dagsläget använder vi bara källardelen och ovanvåningen och halva nedanvåningen är följaktligen helt omöblerad och oanvänd. Idag går elradiatorerna på BV på i princip lägsta effekt, gissningsvis har vi ca18-19grader. Är det korkat att ha så låg värme i källaren pga nån princip som jag inte förstår eller ska vi fortsätta som idag så länge vi inte använder BV? Hela huset värms mha direktverkande el...
 
Så länge du inte har problem med fukt så går det bra, köp en billig fuktmätare. Clas Ohlson säljer termometer med fuktmätare för dryga hundringen. Har du en fuktkvot över 65-70 % så har du problem. Låg temperatur ökar fuktkvoten.
Ser allt bra ut skulle jag sänka temperaturen ännu mer, 12-16 grC? Men det är ju en komfortfråga också.

I vår ouppvärmda del av källaren har vi satt in en avfuktare, den värmer lite då den går och tar bort fukten. Men den bör slanganslutas till ett avlopp om man inte vill tömma den, vilket kan bli ofta.
 
Redigerat:
jag ska kolla det där med fukten. Det låter som en bra investering med fuktmätare.

Tydligen är det kallras jag kan råka ut för enligt mina självutnämnda rådgivare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.