Hej, jag har köpt hus och har en värmepump, jag planerar att byta ut radiatorerna. Var sitter ventilen för att vattnet ska komma ut på värmepumpen
 
  • Värmepump i ett ouppvärmt utrymme med rör, öppen panel och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör med mätare och ventiler i en betongmiljö, möjligen ett källarutrymme eller teknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lucka öppen under diskbänk som visar rör, en ventil, sladdar och en isolerad slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du stänga av allt så titta på alla rör om det sitter ventiler. Sen på sista bilden är pumpen, ovanför och under den på röret sitter det ett öga, skruvmejselspår eller insex används. Spåret ska stå på tvären, du har nog varmvatten från VP och då ska dom sistnämnda vara öppna för laddning av VV. Pumpen i taket har inte dessa ventiler. Men stänger du allt så måste VP stängas av för att inte må illa och lösa på högtryck.
 
J jonaserik skrev:
Ska du stänga av allt så titta på alla rör om det sitter ventiler. Sen på sista bilden är pumpen, ovanför och under den på röret sitter det ett öga, skruvmejselspår eller insex används. Spåret ska stå på tvären, du har nog varmvatten från VP och då ska dom sistnämnda vara öppna för laddning av VV. Pumpen i taket har inte dessa ventiler. Men stänger du allt så måste VP stängas av för att inte må illa och lösa på högtryck.
Okej, så för att sammanfatta:

Foto nr 1:
1. Ventilen måste placeras tvärs över?
2. Jag rör inte denna ventil om jag vill tömma vatten från kylaren?

Foto 2.
Ska jag göra som beskrivs på bilden?

OK, jag stänger ventilerna, men hur dränerar jag vattnet från kretsen?
 
  • Ett uppmärkt värmesystem underhållsutrymme med slangar, ledningar och ventiler numrerade "1" och "2".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörmokeri, cirkulationspump, avstängningsventil, markerade frågor, betonggolv, frågetecken, potentiell felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har säkert ett exspansionskärl, brukar vara rött och vid det kan det sitta en säkerhetsventil eller på annat ställa som har ett rör ner mot golv/brunn. Det ska nog stå på vredet 1,5 bar. Finns inget rör från säken så får du koppla en slang eller annat till en golvbrunn, mycket vatten kommer det. Tydligen så har du källare och den den delen behöver inte tömmas och det uppe som du ska jobba. Säken ser ut så här, den finns en till men den står det säkert 9 bar på och är för varmvattnet

J-A windows 11, blir ingen bild med så gooogla på säkerhetsventil så ser du
 
J jonaserik skrev:
Du har säkert ett exspansionskärl, brukar vara rött och vid det kan det sitta en säkerhetsventil eller på annat ställa som har ett rör ner mot golv/brunn. Det ska nog stå på vredet 1,5 bar. Finns inget rör från säken så får du koppla en slang eller annat till en golvbrunn, mycket vatten kommer det. Tydligen så har du källare och den den delen behöver inte tömmas och det uppe som du ska jobba. Säken ser ut så här, den finns en till men den står det säkert 9 bar på och är för varmvattnet

J-A windows 11, blir ingen bild med så gooogla på säkerhetsventil så ser du
J jonaserik skrev:
Du har säkert ett exspansionskärl, brukar vara rött och vid det kan det sitta en säkerhetsventil eller på annat ställa som har ett rör ner mot golv/brunn. Det ska nog stå på vredet
Jag har en maträtt där... Ska jag ta bilderna jag skickade dit?
 
  • Röd expansionskärl för värmesystem med tryckmätare på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krzysiek1988 Krzysiek1988 skrev:
Okej, så för att sammanfatta:

Foto nr 1:
1. Ventilen måste placeras tvärs över?
2. Jag rör inte denna ventil om jag vill tömma vatten från kylaren?

Foto 2.
Ska jag göra som beskrivs på bilden?

OK, jag stänger ventilerna, men hur dränerar jag vattnet från kretsen?
Men ska du inte tappa systemet?Kanske lättare om du hittar en ventil med nyckeltag.
 
Sitter det en ventil för avtappning nere vid golv så åker allt ur systemet, kärlet sitter kopplat vid taket. Öppnas säken och allt rinner till slut så är källarens vatten kvar och inga direkta problem med luft i rör som kanske går i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.