Skulle det gå att värma ett vildmarksbad med en luftvärmepump genom att ta bort fläkten på inomhusdelen och sänka ner den i spadet. Vilken temp skulle man komma upp till, och man borde väl få en bra verkningsgrad:)
 
Eftersom det inte är april än så är svaret att skulle inte tro det är nå´n vidare smart idé, dels skulle hela badet bli strömförande.

Möjligtvis om man skippade inomhusdelen och hade en plattvärmeväxlare istället med en värmebärare till badet men utedelen är ju inte anpassad för det.

Köp en vedeldad kamin istället + komplettera med elpatroner om det ska vara på året runt samt ett isolerat lock.
 
ja det funkar, du kommer att få 30 gradit vaten på några dar, till err svin högt pris... men det fnkar
 
Givetvis plockar jag bort strömförande grejor på inomhusdelen Och det måste väll sitta en typ av värmeväxlare i inomhusdelen, Har även haft tankar på att sänka ner inumhusdelen i en gammal oljetank och göra en värmeväxlare av den. Man borde väll få bättre verkningsgrad i vatten än i luft ?
 
du får sämre verknings grad i vatten & du får sämre verknings grad ju varmare luft/vatten du vill göra, därför är det direkt olämpligt att andvända den till detta
 
Tänkte att man kan använda den på ett låg tempsystem tex. golvvärme där man ej behöver mer än 35-40 Grader.
Vatten leder väll värme bättre än luft, Om luften har hög fuktighet funkar den väll bara bättre?
 
Verkningsgraden påverkas väl möjligtvis av vilket medium pumpen jobbar mot på den kalla sida, jag kan inte se att det blir vare sig bättre eller sämre verkningsgrad om pumpen ska värma vatten istället för luft?
 
jon_h skrev:
Verkningsgraden påverkas väl möjligtvis av vilket medium pumpen jobbar mot på den kalla sida, jag kan inte se att det blir vare sig bättre eller sämre verkningsgrad om pumpen ska värma vatten istället för luft?
du har rätt.
men det jag menar är att man tycker den ger mycke värme när man låter den blåsa varm luft, då den då kan göra reletivt "kall" luft & få hög vrkningsgrad. ska du låta den värma vatten måste den arbeta med varmare kondensor & verkningsgraden sjunker.

men som du sa så skiljer inte verkningsgraden om man bara håller kondnsorn i sama tempratur, oavett om den omges av vatten eller luft
 
Då hänger jag med på hur du menar. :)
 
Köp en luftvärmepump avpassat för pool. De är ganska billiga och effektiva (på sommaren i alla fall)
 
Carman! om man kan få ner returen på golvslingorna till ca 20 grader tex genom att dra en slinga ner i källaren borde man få samma temp som inomhusluften? vad jag vet så avleder vatten bättre än luft genom bättre kontakt yta.
 
Problemet är att en luft/luft värmepump är gjord just för luft inte vatten.
Fanns för en del byggsatser som byggde om gamla luft/luft-värmepumpar till luft/vatten men vad jag förstått fungerade det ofttast väldigt dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.