nån som har koll på vad värmepumpen borde dra på sommaren i KWH när den bara behöver värma varmvatten.

har en Nibe 8 kw bergvärme och har en snittförbrukning på 20 KWH om dagen på sommaren och det tycker jag verkar mycket :confused:
 
2 vuxna och 2 småbarn i familjen. Nibe 1145-10 med bergborra har dragit ganska exakt 5 kwh/dygn nu i sommar för VV produktion. Jag tycker också vi haft höga elräkningar, men jag misstänker en massa standby utrustning och datorer som står på lite för mycket...
 
20 kWh låter på tok för mycket för bara varmvattenproduktion. Vi gör nog max åt 10kWh för varmvatten men då har vi en vanlig elberedare. 2 vuxna och 2 småbarn, mycket badkarsbadande blir det.
 
Jo, förresten, 20 KWH är TOTALT, vet inte hur jag ska lista ut vad som är värmepump av detta
 
I menyerna kan du se drifttimmar, kolla hur länge den går på ett dygn och kolla i manualen vad pumpen drar per timme.
 
tyvärr har jag bara hittat total drifttid, bra tips annars
 
Ca 5 kWh per dygn för tappvarmvattenproduktion är en rimlig uppskattning.
 
pepparkakshuset skrev:
nån som har koll på vad värmepumpen borde dra på sommaren i KWH när den bara behöver värma varmvatten.

har en Nibe 8 kw bergvärme och har en snittförbrukning på 20 KWH om dagen på sommaren och det tycker jag verkar mycket :confused:
Nånting känns fel. Om vi konservativt ansätter att hälften, dvs 10 kWh, gör varmvatten från kallvatten som håller 10grC och med ett COP på 3 borde det bli över 600 liter 50 gradigt varmvatten.

Funkar kompressorn som den skall göra?
 
Juli månad 1,9 i snitt...1st vuxen och 2 barn...VVP-300
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.