Tjenare


Har just köpt ett hus som har jordvärme samt möjlighet att elda.


Pratade lite med säljaren av huset idag och har säger att han kastat i en brasa/dag för att hålla sig med varmvatten även på sommaren till dusch disk mm.


Han sa även att det fanns fördraget för att kunna koppla på solfångare så vattnet värms upp via dessa


Så fråga är finns det pengar att spara med att sätta upp solfångare?, det vore ju skönt att slippa hålla på och elda på sommaren iaf

Vore också kul att veta vad det kan tänkas kosta i runda slängar? Har en acc tank på 2000 liter


//Danne
 
Det blir mycket ved för kostnaden för solfångare....så ang kostnads besparing kan det nog ta ett tag att räkna hem det...men det klart det är skönt att slippa elda på sommaren.....frågan är väl kanske också hur mycket elkostnaden är för varmvatten på sommarhalvåret....
 
Men det finns ju jordvärme och en värmepump, värmer inte den varmvatten.
Finns knappast ekonomi att bygga ytterligare lösningar i en vanlig normalstor villa.
 
Behöver man verkligen elda varje dag med en acktank på 2000 liter? :screwy:

Jag har ingen acktank förutom den inbyggda i min vedpanna, och jag behöver elda en gång/dag på sommaren för varmvatten.
 
Om förre ägaren menade att han eldade upp acc tanken på 2000 L i full värme varje dag skall du nog titta över isoleringen på tanken... Borde räcka med att elda två gånger i veckan...

Besparing med solvärme, jag har solpaneler på taket, och eftersom jag tar ved från egen skog ser jag det bara som en bekvämlighet att slippa elda på sommaren. Så hur mycket du sparar beror helt på hur du får tag på veden, köper du den i 40L säckar på macken kan du kanske spara rätt mycket...
Fast med en sommar som denna kan man behöva göra en brasa ibland om solen inte riktigt vill titta fram så mycket...

När vi satte in solpanelerna här fick vi bidrag så det täckte själva panelerna, sen tillkom rör, styrutrustning, pump och montering, så är din tank redan förberedd för solvärme så behöver det inte bli så dyrt...
 
Kort svar är nej, det finns ingen ekonomi i det och särskilt inte i västerbotten. Det är nog bättre ränta på investeringen att tilläggsisolera eller att sätta in dem på riksgälden.

Däremot så befinner sig priserna på solceller i fritt fall sedan några år tillbaka. Om några år så tror jag att du kan köpa kombinerade kinaimporterade solcell/solfångare till en klart rimlig peng. Då kanske det är riktigt lönsamt.

Kan du få bidrag, bygga egna solfångare eller slå ihop det med ett takbyte så kanske du kan få ekonomi i det. Att bygga egna solfångare verkar inte vara så svårt.
 
Fundersam, ingen reflekterar över att TS har jordvärme redan.......
 
AndersS skrev:
Fundersam, ingen reflekterar över att TS har jordvärme redan.......
De stänger säkert av den när huset inte behöver värmas längre.

Jag planerar att under vår/höst värma tilluften till huset istället (har frånluftspump), räknar med att solpanelen på taket bär sig på bara ett år. På sommaren/vintern tänker jag koppla in ett jordrör (avloppsrör under hela gräsmattan) istället för att få kylning/värme.

Enligt kalkyl bygger jag detta för under 5kkr. Rördragning och fläkt kostar mest...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Jovisst, men har man en jordvärmeanläggning ska man väl dra fördelarna av den. Du kan ju låta den enbart producera varmvatten under sommaren?
Såvida den inte saknar varmvattenberedare.
Men har den det kan du inte motivera installation av solvärmare för varmvatten krasst ekonomiskt. Miljõvänligare, Ja, kostnadsbesparande i de flesta fall, Nej.
 
En jordvärmepump gör ju mycket billigt varmvatten, knappast lönsamt att smälla upp solpaneler för lite varmvatten.
och varför skulle man behöva elda på sommaren?

Om du skulle vilja köra solpaneler mot 2m3 vatten så är väl 15-20m2 solpaneler som gäller om du vill värma hela den tanken inom rimlig tid..

Se över den befintliga anläggningen, kanske värmepumpen snart har gjort sitt? spara dina solpanels pengar till den investeringen istället..
 
Jag vet att många "laddar" sin borrhål på sommaren. Samma med jordvärme? Låter TS svara...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Hej igen, tack för alla svar


Måste säga att i ärlighetens namn så kan jag väldigt lite om uppvärmning och vad som lönar sig mest

Är helt nyinflyttad i huset och förra ägaren var och visade mig hur uppvärmningen funkade igår.

Ha sa att han eldade 1 gång/dag tyckte själv det lät mycket på sommaren och när jag kollade värmen i acc tanken nu ca 30h senare så ligger den fortfarande på 40c

Jag var också lite fundersam varför han använde ved när man har jordvärmen

Finns det några nackdelar med att ha på jordvärmen för att värma vattnet på sommaren? får man sämre effekt sen på vintern när man behöver den som mest?

Hur funkar det här med "laddning"? förra ägaren sa att han slog av cirkulationen i slingorna när han eldade pga det varma vattnet kunde förstöra jordslingorna?

Han sa även att värmen i acc tanken skulle ligga på 55c både på övre och undre mätaren, men när jag eldade så hade jag 75 på övre och 20c på undre

Rent logiskt så borde väl det vara varmare upptill? men hur varmt får det bli innan det blir farlig för systemet?

Började först tro att jag hörde fel när jag såg att mätaren började stiga över dom 55c han sa men när jag kollade så fanns det även en lapp där det stod 55c på övre och undre
 
Undrar om förra ägare var så vass ang sitt eget värmesystem....;)
Sätt upp en separat elmätare på värmepumpen så kan du lätt se hur mycket el det går åt för att göra varmvatten på sommaren....och på det viset även räkna på hur lång tid det tar för att ev solfångare är betald.....
 
Något stämmer inte, varmt vatten från vedpannan ska aldrig kunna ta sig in i slingorna för jordvärmen.
Låt någon som kan VVS titta på din anläggning och få förklarat hur den fungerar.
 
Det som menas är att värmepumpen drar in 90 gradigt vatten från acctanken i värmeväxlaren och på det viset blir det övertemp på jordsling sidan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.