Flyttade in i vårt hur förra vintern, garaget var då svinkallt. Blev bra till våren. Nu kommer kylan och jag tänkte försöka få runt 15 grader. Storlek: ca 20m2.

Planen var att isolera då jag utgick ifrån att de var oisolerat pga hur kallt där va (några grader över utomhustemp). Garaget har en vägg som vätter in mot bodelen av huset resten är yttervägg. Hur som helst, när jag fick av den första gipsskivan för att se vad jag hade att göra med visar det sig att där är isolerat.

Har således pausat rivningen av inneväggarna för att ta mig en funderare.

Kan det vara att det är betongplattan som drar ner temperaturen? Den blir ju hutlöst kall så fort det blir kallt ute.
Finns inga fönster. Garageporten är ny sen vi flytta in och den är av god kvalité så ska inte läckla någon värme.

Alt är isoleringen kass och jobbet måste göras från grunden i alla fall..

Ifall det är golvet som är boven, kan man lägga något golv/plastmatta ovanpå betongplattan för att motverka spridningen av kyla? Skulle det ha kännbar effekt?

Tacksam för ideer. Mvh
 
  • Gilla
sgl002
  • Laddar…
Vad har du för uppvärmning i garaget?

Vi har garage med oisolerad platta men inga problem att hålla värmen uppe.
 
Har ingen uppvärmning alls i garaget för närvarande.. det kanske bara är där skon klämmer egentligen då? Öppna upp mer till resten av huset kanske? Har 2 dörrar stängda, först är där en tvättstuga som där är element i sen kommer garaget. Haft båda de dörrarna stängda på vintern.. Kanske ska börja där..
 
Själv bor jag på Västkusten, har ett garage på ca 40m2, normal takhöjd, isolerat som man gjorde på 70-talet, ny port, dörr, fönster och allt står på en oisolerad platta på sand.
Där håller jag ca 18'C året om med en luftvärmepump som drar ca 2000kWh...
...bara som jämförelse.
 
Tomture61
ThunderGiant ThunderGiant skrev:
Har ingen uppvärmning alls i garaget för närvarande.. det kanske bara är där skon klämmer egentligen då? Öppna upp mer till resten av huset kanske? Har 2 dörrar stängda, först är där en tvättstuga som där är element i sen kommer garaget. Haft båda de dörrarna stängda på vintern.. Kanske ska börja där..
Att värma 20 kvm garage är / blir knepigt , elelement eller att du får bygga ut ditt värmesystem från huset .
Vad har huset för uppvärmning , bergvärme eller vedeldning ?
 
ThunderGiant ThunderGiant skrev:
Har ingen uppvärmning alls i garaget för närvarande.. det kanske bara är där skon klämmer egentligen då? Öppna upp mer till resten av huset kanske? Har 2 dörrar stängda, först är där en tvättstuga som där är element i sen kommer garaget. Haft båda de dörrarna stängda på vintern.. Kanske ska börja där..
Ja du måste ju värma upp utrymmet för att få upp temperaturen. Isoleringen gör bara att värmen inte försvinner så fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.