Bakgrundshistoria:

Föräldrarna har ett gammalt garage som jag nu har fräschat upp. Garaget har stått utan värme och med trasiga rutor i X antal år men nu är rutorna lagade, väggarna tvättade (pga mögel på ett par ställen) och målade osv.
I detta garage har jag nu gjort mig ett litet gym där målet är att jag ska träna fem-sex timmar i veckan.

Om garaget:

Ryktet säger att det är byggt på 50-talet. 30-35 m2 stort. Väggarna är av tegel med ett tjockt lager puts (?) på insidan. Golvet är en betongplatta med först platonmatta sedan 15 mm spånskivor och ovanpå det en plastmatta (träimitation). Taket är nog också betong tror jag.
Mig veterligen så är den enda isoleringen i detta garage uppe på "vinden", där har jag sett att det ligger ett lager glas/mineralull.
Fönsterna är av den gamla modellen, dvs ett fönster = sex mindre rutor. Jag har planer på att köpa större rutor och sätta på insidan av fönsterna så att man får "dubbelglas" och sedan sätta bubbelplast på dessa stora rutor. Har läst att bubbelplasten faktiskt isolerar lite grann?

Vilket är det billigaste sättet att hålla iallafall 14-15 plusgrader i detta garage? Sett ur hälsosynpunkt så tror jag inte det är bra att stå och svettas som en dåre om det är mycket kallare än så. Annars lär väl både förkylningar och lunginflammation avlösa varandra på löpande band! :)

Jag har funderat på allt från luftvärmepump till att stå och flåsa frenetiskt.

De två funderingar jag fastnat för är:

- Köpa ett konvektorelement och ställa in det på 15 grader och be till högre makter att det inte måste gå på maxeffekt dygnet runt för att orka hålla temperaturen.

- Köpa en timer och en värmefläkt. Fördelen med detta är ju att man kan ställa in timern så att fläkten går på full effekt säg 12 timmar om dygnet och därmed ha det varmt och skönt när man är där och tränar. Dessutom borde det ju vara enkelt att räkna ut hur mycket det kommer kosta om man själv bestämmer när värmen ska vara på.
Frågan är bara vad som händer med garaget med tanke på fukt och mögel den tiden fläkten inte är igång och tempen sjunker till utomhustemp? Hinner det börja bildas mögel? Mår garaget dåligt om temperaturen går väldigt mycket upp och ner?

Återigen så är temat "så billigt som möjligt". Mest för att jag helt enkelt inte vet hur länge jag kommer träna (självdisciplin - vad är det?) så t ex en luftvärmepump för flera tusen kronor är helt enkelt inte särskilt aktuellt även om det kanske på mer än ett sätt hade varit det bästa?
Hade hoppats på att komma undan med ca 400-500 kr/månaden vilket på ett ungefär motsvarar ett gymkort :)

Långt inlägg men hoppas någon kan komma med tips och idèer om hur jag ska värma upp mitt lilla stenåldersgarage så billigt som möjligt!

//Christian
 
En timer är billig. Om du vet när du skall träna så kan du ställa in timern så att fläkten hinner värma upp lagom tills du skall träna. Då är det bra att ha en fläkt med hög effekt och bra termostat. Ju högre effekt fläkten har desto senare kan timern slå till varvid energiförbrukningen minskar något. Med en bra termostat värmer du inte onödigt mycket.

Så som du beskriver rummet borde risken för fukt och mögelskador vara begränsad.
 
Nu skriver du att det skall vara så billigt som möjligt, vilket detta kanske inte riktigt stämmer in på .....;)

men med en bygg fläkt, ev mod denna ger mycket värme på kort tid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.