Har lite planer att bygga på kopplingar så jag kan dra vattenslang från ackumulatortankarna och fylla badtunnan med, 2m3.
Någon som har erfarenhet av sånt? Känns som det är smidigare att elda i pannan än hålla på med att krångla i den där lilla kaminen som sitter i tunnan....

Kom gärna med synpunkter och erfarenheter
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ska tillägga att det är ca 30 m mellan pannrum och tunna. Hur många grader klarar vanliga trädgårdsslangar tro?
 
D09
Masajäkel skrev:
Ska tillägga att det är ca 30 m mellan pannrum och tunna. Hur många grader klarar vanliga trädgårdsslangar tro?
Man borde väl kunna blanda ut tempen innan vattnet lämnar pannrummet?

Är själv inne på en liknande variant men har inte funderat mer än att jag har pannan och acktanken, orkar inte med en skorsten till och tror jag har hittat platsen för tunnan :)

Följer tråden med intresse :)
 
Man får ju hålla isär tappvatten och värmevatten så då hade ju en värmeväxlare varit bra.

Men jag funderar rent spontant om man kunde gjort någon form av VVC liknande med den befintliga slingan i ackumulatortanken?

Att man då stängde vattnet till varmvattenslingan och lät badtunnans vatten cirkulera genom slingan.

Då borde man kunna reglera tempen med den befintliga termiska ventilen.
 
Rätt sätt att göra det här är väl att använda en tappvattenautomat? Då kan man ta ut varmvatten med hjälp av den ackumulerade värmen i tankarna.

Hozelocks slangar klarar max 60 grader (jag har frågat) vilket är varmare än man normalt vill bada i. Om du sätter upp en vanlig termostatblandare som du kopplar en trädgårdsslang på kan du använda trädgårdsslangen för att fylla tunnorna med 40-gradigt vatten. Räkna med att det tar tid dock, du kanske får räkna med en timme från tappstart till bad.
 
Ja men en timme för uppvärmning är ju 4-5ggr snabbare än kamineldning.
Självklart kör jag tappvattnet ned i tunnan och inte varmvattnet från värmeslingan.. Vem vill bada i syrelöst vatten liksom? ;)
Har en slang som kommer från hydrofortanken för utevatten/garagevatten och tänkte koppla på mig där från beredaren i acktanken. Då kan man reglera lite om det blir för varmt. Undrar hur mycket vattnet hinner kylas i 30m trädgårdslang.
Ja ja... det är ju helt värt att prova.. för det är ju inge kul att tokelda i kaminen..
 
D09
Masajäkel skrev:
Ja men en timme för uppvärmning är ju 4-5ggr snabbare än kamineldning.
Självklart kör jag tappvattnet ned i tunnan och inte varmvattnet från värmeslingan.. Vem vill bada i syrelöst vatten liksom? ;)
Har en slang som kommer från hydrofortanken för utevatten/garagevatten och tänkte koppla på mig där från beredaren i acktanken. Då kan man reglera lite om det blir för varmt. Undrar hur mycket vattnet hinner kylas i 30m trädgårdslang.
Ja ja... det är ju helt värt att prova.. för det är ju inge kul att tokelda i kaminen..
Du kan ju alltid isolera slangen såvida den inte redan är nedgrävd.

Jag har en 32mm pem som är uppdragen i pannrummet vid tappvattnet och som går ut oisolerat till baksidan.

Klurar på hur man tömmer slänger lättast när man är klar så det inte fryser, man vill ju bada på vintern också :)
 
Pelpet var har du läst om Hozelocks slangar? Ser bara att dom är för kallvatten.
 
Jag skickade mail till deras kundtjänst.
 
Ja men gräva ned en PEM-slang skulle ju faktiskt funka... Inte för stort jobb. Det kanske inte är värt att isolera. Dom är ju kanondyra dom där cellplastskivorna för nedgrävning...
Men bara grejen att man slipper rulla ut och in slangar vid varje fyllning är ju kanon. Tack för idén D09
 
Pelpet gäller det alla slangar i deras sortiment eller är det bara dyra specialslangar? Såg att dom sålde på Rinkaby för inte så dyrt...
 
D09
Masajäkel skrev:
Ja men gräva ned en PEM-slang skulle ju faktiskt funka... Inte för stort jobb. Det kanske inte är värt att isolera. Dom är ju kanondyra dom där cellplastskivorna för nedgrävning...
Men bara grejen att man slipper rulla ut och in slangar vid varje fyllning är ju kanon. Tack för idén D09
Det kanske funkar med att linda vanlig stenull runt, det ska ju inte vara stående vv i röret.

En rulle isolering som man delar på bör räcka en bra bit
 
Masajäkel skrev:
Pelpet gäller det alla slangar i deras sortiment eller är det bara dyra specialslangar? Såg att dom sålde på Rinkaby för inte så dyrt...
Jag frågade 2013-06 vilken temp. deras trädgårdsslangar och kopplingar klarade, och de svarade att deras trädgårdsslangar klarar max 60 grader. Och det borde ju innebära alla trädgårdsslangar.
 
Granngården här i Falun körde 50% på allt Hozelock för några veckor sedan. Vet inte om det är generellt eller lokalt eller vad som finns kvar, men jag hittade iallafall en schysst slangvagn.

Badtunneägare, hur gör man med tunnorna? Tömmer man dem efter varje bad eller kör man med någon slags reningsanläggning? För om man har vatten stående i dem så borde man kunna göra en mycket bättre lösning. Om man har en ledig slinga i tanken så borde man kunna koppla den med nedgrävd isolerad pex till en värmeväxlare (dvs kamflänsrör eller bara en bockad slinga kopparrör) i tunnan och fylla det isolerade systemet med glykolblandat vatten. Då elimineras frysrisken. Om man kopplar en cirkulationspump på den slingan till en termostat i badtunnan så borde man kunna ställa in önskad badtemperatur, och om vattentempen faller under önskad temp så går cirkulationspumpen igång och skickar ut värme till badtunnan.

Det borde vara bättre både sommar och vintertid. På sommaren så behöver du värma vatten från kanske 15 grader istället för 4 grader som brunnsvattnet troligen håller så du sparar både in el och vatten. Och på vintern så kan du hålla en jämn temperatur i tunnan.
 
Redigerat:
Jag läser som dom blinda slåss, trodde det var uppvärmning av tunnan och inte fyllning med varmvatten.
då är det väl bara att koppla på varmvatten och reglera med blandingsventilen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.