Bygger verkstad i ladugården som blir ca 80 kvm stort, ca 220 i takhöjd, och kommer att bli isolerat.
Frågan är hur skall man värma upp det snabbt när man går dit? Kommer nog inte att va där mer än nån timme per dag, max . och ibland kanske ja inte är där på en vecka.
Ska man ha dieselkanon med skorsten eller vad är lämpligast? Det ska bli varmt snabbt, och köra en luftpump dyngnet runt verkar onödigt? Eller har jag fel
 
Jag hade valt en luft/luft av billig modell och hållt 10-12 grader, sen dundrat på med byggfläkt. Man kommer in, tar av sig jackan och börjar skruva. Sen efter ett tag av med tröjan och mössan också när både kroppen och rummet blivit varma
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Men hur länge håller en "luft-luft av billig modell" som dessutom ska kämpa med för fåg innetemperatur så avfrostningen blir dålig.
En pelletseldad varmluftspanna från ULMA kan vara en lösning för att slippa elda med dyr el eller ändå dyrare dieselolja.
 
En luftluftvärmepump med bra kapacitet och underhållsläge håller 8-10 grader i garaget. Detta håller också det mesta av fukten borta på vinterhalvåret. Sedan slår man om till vanlig värme (lägsta normala läget brukar vara 16-17 grader) och det blir behagligare lufttemperartur efter en kort stund. Komplettera sedan med byggfläkt enligt ovan om det inte går tillräckligt snabbt att få upp värmen.
 
pellets och panna tar ju värdefull plats i ett garage, inte säkert att sotaren tycker om den lösningen heller.
Jag kör 10 grader och har aldrig känt behovet av att ha det varmare, och då står jag ändå still och svarvar/fräser mestadels.
Men en avfuktare är bra om man inte ska ha det varmare.
 
Det finns ju pelletskaminer "utan" skorsten.... Frågan är ju vad sotaren tycker om dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.