Hej,
är det praxis att man fyller golvrören med vatten som sedan värmes och recirkuleras
i den slutna kretsen? Härigenom påskyndar man plattans "brinningsprocess" och fukten
minskar. Är detta ett viktigt och nödvändigt moment för att minska plattfukten?
 
det är helt tvärtom, för att betong ska brinna som den ska krävs att den innehåller en viss mängd fukt. att slå igång golvvärmen direkt skulle förstöra brinningen.
 
Tyresö
Nej, för f-n!!! INTE påskynda härdningsprocessen med hjälp av värmeslingorna - hela plattan kommer tokspricka. Låt betongen få härda i sin egen takt i minst 1 månad innan du med VÄLDIGT LÅG temperatur kan starta värmeslingorna. Sen kan du öka värmen i små steg vecka för vecka - tills du minst 6 veckor senare kan ha full värme i slingorna.

Är det en inomhusgjutning så måste plattan hållas inplastad och sjöblöt dom första 10 dygnen. Är det en utomhusgjutning (vintertid med minusgrader) räcker det med att plattan är inplastad.

Du ska då inte tillsätta något vatten alls - det kommer frysa på betongytan och eftersom villaplatta-betong inte innehåller luftpormedel, så kommer ytisen att göra ytliga fryssprängningar på plattan - har inget med hållbarheten på plattan att göra men det ser fult ut.
 
Ursäkta min otydlighet. Jag glömde att berätta att uppvärmningen av plattan gällde
omedelbart efter stomresningen. Ngn typ av portabel värmare ska värma plattan
samtidigt som en avfuktare finns i huset. På så sätt ska fukten ur träkonstruktionen
samt fukten i plattan drivas ut. En av mina potentiella husleverantörer säger att
uppvärmning av plattan är mkt viktig annars finns risken att betonggolvet är för
fuktigt vid parkettläggningen. Tilläggas bör är att plattan kommer att gjutas kring
april-maj (beroende på när bygglovet blir klart). Jag har ingen aning om hur länge man
pumpar runt varmvatten i plattan men säljaren poängterade vikten utav detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.