Har sett vissa Avfuktare tex lite bättre/större Woods avfuktare påstår de att de man "får ut mer" energi än man puttar in likt en värmepump...
Så frågan är:
För samma mängd uppvärmd luft, tar det MER energi om man sätter ett enkelt konvektorelement för 99kr att värma upp luften tex 5grader än om Woods avfuktare värmer upp samma mängd luft i detta utrymme?

Läste även detta att det bara var "bluff och båg" https://www.lfs-web.se/bluff.htm
De påstår typ att man skickar in 300W men får värme motsvarande 800w eller liknande genom att det kondenseras...
 
Tomture61
B Bockstensmannen skrev:
Har sett vissa Avfuktare tex lite bättre/större Woods avfuktare påstår de att de man "får ut mer" energi än man puttar in likt en värmepump...
Så frågan är:
För samma mängd uppvärmd luft, tar det MER energi om man sätter ett enkelt konvektorelement för 99kr att värma upp luften tex 5grader än om Woods avfuktare värmer upp samma mängd luft i detta utrymme?

Läste även detta att det bara var "bluff och båg" [länk]
De påstår typ att man skickar in 300W men får värme motsvarande 800w eller liknande genom att det kondenseras...
I en kondensavfuktare har du en kompressor som skapar kyla till ett element , fukten i lokalen sätter sig på detta element .
Kompressor och dess delar i avfuktaren funkar som en frys eller värmepump , en del el in och fler delar värmeenergi ut .
 
Man vinner kondenseringsvärmen, dvs den värme som avges när vattenånga ombildas till vatten i behållaren på avfuktare. Inte jättemycket men en del energi i detta.
 
  • Gilla
Bockstensmannen och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kompressor och dess delar i avfuktaren funkar som en frys eller värmepump , en del el in och fler delar värmeenergi ut .
Nej, inte om den tar upp och återger energin i samma utrymme.
Värmepump funkar genom att ta upp värme på utsidan huset och avge den inne i huset.
 
Den enda energi för uppvärmning du får är den från kompressorn. Drar avfuktaren 200W så får du ut 200W värme.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Om man leder ut kondensvattnet till ett avlopp eller liknande och det inte hinner återfå rumstemperatur så får man ju ut värmeenergi från den avfuktade luften. Kör man däremot ner vätskan i en behållare i rummet, och den återfår rumstemperaturen så är det ett nollsummespel. Med det sagt så betvivlar jag att det är några större mängder energi som man utvinner från det avledda vattnet.

Räkneexempel, förvisso fredagstämning hos mig, så viss risk för fel. Min avfuktare kan avfukta 10 liter per dygn. Säg att det är 15 grader i rummet och kondensvattnet lämnar rummet vid 5 grader, d.v.s delta T på 10 grader. Då blir det 4186*10*10/86400, vilket är ca 5W. Vilket kan sättas i perspektiv till de 150W som den drar i snitt. Så en verkningsgrad på 103% (y)
 
  • Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
Magnus E K
R Real-House skrev:
Den enda energi för uppvärmning du får är den från kompressorn. Drar avfuktaren 200W så får du ut 200W värme.
Nej, om den faktiskt avfuktar så blir avgivna värmen större eftersom avfuktaren (som redan nämnts ovan) omvandlat vattenånga till flytande vatten.

Vattnet när det fälls ut i en kondensavfuktare är kallare än luften i rummet så att leda ner vattnet i avloppet istället för att stanna i en tank är bättre (om man bortser ifrån att man kan ha nytta av vattnet, använder det själv till toaspolning).
 
Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
I en kondensavfuktare har du en kompressor som skapar kyla till ett element , fukten i lokalen sätter sig på detta element .
Kompressor och dess delar i avfuktaren funkar som en frys eller värmepump , en del el in och fler delar värmeenergi ut .
Fel av mig , den instoppade energin blir till lika mycket värmeenergi .
Så Cop är ca 1
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, om den faktiskt avfuktar så blir avgivna värmen större eftersom avfuktaren (som redan nämnts ovan) omvandlat vattenånga till flytande vatten.

Vattnet när det fälls ut i en kondensavfuktare är kallare än luften i rummet så att leda ner vattnet i avloppet istället för att stanna i en tank är bättre (om man bortser ifrån att man kan ha nytta av vattnet, använder det själv till toaspolning).
Ja det är helt korrekt! Men om man använder en liten avfuktare i badrummet som jag gör får man inte nytta av detta. Jag tömmer tanken vid behov och har den inte kopplat till något avlopp. Visserligen lite "gratis rumstempererat vatten". Men på det stora hela för min del COP=1.
 

Bästa svaret

Magnus E K
R Real-House skrev:
Ja det är helt korrekt! Men om man använder en liten avfuktare i badrummet som jag gör får man inte nytta av detta. Jag tömmer tanken vid behov och har den inte kopplat till något avlopp. Visserligen lite "gratis rumstempererat vatten". Men på det stora hela för min del COP=1.
Du får fortfarande nytta av den återvunna ångbildningsvärmen. Mät hur mycket vatten som hamnat i tanken när avfuktaren förbrukat (t ex) 1 kWh. Är det t ex 1 liter (= 1kg) så har du fått 2260 kJ extra, eller omräknat 0,63 kWh. Hur mycket det faktiskt blir beror på temperaturen och hur fuktig luften är, men COP kommer vara strikt större än 1 så länge som det inte är så torrt/kallt att ingen avfuktning alls sker.
 
  • Gilla
ViktorHg och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Du får fortfarande nytta av den återvunna ångbildningsvärmen. Mät hur mycket vatten som hamnat i tanken när avfuktaren förbrukat (t ex) 1 kWh. Är det t ex 1 liter (= 1kg) så har du fått 2260 kJ extra, eller omräknat 0,63 kWh. Hur mycket det faktiskt blir beror på temperaturen och hur fuktig luften är, men COP kommer vara strikt större än 1 så länge som det inte är så torrt/kallt att ingen avfuktning alls sker.
Ja men vi pratar om hur mycket extra värmeenergi som avfuktaren möjligtvis kan lämna i huset. Jag hävdar att det är COP=1 om man använder den som jag gör när jag torkar tvätt. Dvs jag ställer in avfuktaren på fuktighet och timer. När den sedan har kört sitt program är kondensvattenbehållaren fylld och håller rumstemperatur.

Om jag har fel, vad är det jag har missat?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Du får fortfarande nytta av den återvunna ångbildningsvärmen. Mät hur mycket vatten som hamnat i tanken när avfuktaren förbrukat (t ex) 1 kWh. Är det t ex 1 liter (= 1kg) så har du fått 2260 kJ extra, eller omräknat 0,63 kWh. Hur mycket det faktiskt blir beror på temperaturen och hur fuktig luften är, men COP kommer vara strikt större än 1 så länge som det inte är så torrt/kallt att ingen avfuktning alls sker.

Jepp och om jag kommer ihåg min termodynamik rätt så krävs det 125 gånger mer energi att göra om 1g vatten till ånga än det tar att värma 1g vatten 1C.
Så omvänt gäller ju då man gör om ånga till vatten ... då får man igen energi
Kommer inte ihåg hur mycket det var så jag går på dina siffror :D
 
M MrDizzy skrev:
Jepp och om jag kommer ihåg min termodynamik rätt så krävs det 125 gånger mer energi att göra om 1g vatten till ånga än det tar att värma 1g vatten 1C.
Så omvänt gäller ju då man gör om ånga till vatten ... då får man igen energi
Kommer inte ihåg hur mycket det var så jag går på dina siffror :D
Ja men det bygger ju på att du blir av med det kalla kondensvattnet direkt och inte låter det stå i behållaren och åter värmas upp till rumstemperatur.
 
R Real-House skrev:
Ja men det bygger ju på att du blir av med det kalla kondensvattnet direkt och inte låter det stå i behållaren och åter värmas upp till rumstemperatur.
Nej det är ångbildningsenergin som man återfår.
Och den är en faktor 125ggr större än att värma vatten 1C

exempel
att förånga 100g vatten kärver 125gånger mer energi än att värma 100g vatten 1C
Och då ånga omvandlas till vatten avges den energin till omgivningen.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Ja men vi pratar om hur mycket extra värmeenergi som avfuktaren möjligtvis kan lämna i huset. Jag hävdar att det är COP=1 om man använder den som jag gör när jag torkar tvätt. Dvs jag ställer in avfuktaren på fuktighet och timer. När den sedan har kört sitt program är kondensvattenbehållaren fylld och håller rumstemperatur.

Om jag har fel, vad är det jag har missat?
Du missar fasomvandlingen för vattnet. Vatten kan som sagt omvandlas till ånga och is till vatten. Detta kräver specifik värme.
 
  • Gilla
Bockstensmannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.