Det har väl skrivits kilometervis med text om fuktkvot på vinden, men jag tog latvarianten och gör ett nytt inlägg.

Lade igår upp en tempgivare på vinden som också läser av fuktkvoten. Imorse när det var -6 och ca 83% ute så hade jag +0,2 och ca 52% på vinden. Känns tryggt angående fukten men att vi värmer upp hela vinden hela 6 grader känns lite sådär. Visserligen eldas det (pellets) i murstocken som hjälper till, men å andra sidan så har vi bara knappa 15 cm med spån (ej kutter) som isolering i vindbjälklaget. Har på listan att komplettera med mer spån alternativt träfiber men vill inte vräka på för mycket.

Vad säger ni erfarna, värmer vi orimligt mkt?

Jag vet hela fenomenet med kallvind osv men ska inte isolera utvändigt, så den diskussionen behöver vi inte ta upp i den här tråden (också). :)
 
Förmodar att det är uteluftsventilerad kallvind med takfots- och nockventilation?
Dock utan att vara en expert så tycker jag rent spontant att det är rimligt map att ni har en murstock som värmer osv.
Vill du lägga på mer så börja småskaligt att lägga på ca 5-10cm och hålla ett öga på fuktutvecklingen, verkar det bra så lägg på lite till och övervaka...
Kanske även montera en trygghetsvakt eller liknande som hängslen...
 
Ah, just det. Glömde skriva det. Det är varken endera, dvs ingen ventilation alls vad jag har kunnat se. Efter att ha läst utvärdering av SP av uteluftsventilerade vindar tänkte jag inte ha takfotsventilation men däremot ventiler vid taknock.

Är inte så "keen on" lösningar med diverse apparater som ska göra det som normal eldning fixar. Jag isolerar hellre mindre och tar de extra tusenlapparna per år för pelletsen än att köpa dyr utrustning som kan gå sönder och dessutom kostar pengar i drift.

Jag gar fått tipset tidigare att ta isoleringen "pö om pö", kanske var av dig gadu rent av, och då faller ju idén med träfiber eftersom den helst ska sprutas för att blir rikigt bra. Spån kan jag få tag i till en billig peng, men som debatterades i en annan sträng så blir det ju ganska tjock med spån för att uppnå samma isolering som med träfibret. Men samtidigt smidigt att bara köpa hem säckar och pyttsa ut allt eftersom. Kluvet!
 
hehe, tror jag läste "pö om pö" i en annan tråd som man säkert kommenterat... tror inte jag hade kommit på det själv då vi inte har spån hemma ;)

Kan man inte få tag i träfibret säckvis och kratta ut det "pö om pö" istället för spån? Annars är det väl bara att spruta ur det rejält och hoppas att den värmande murstocken håller fuktnivåerna i schack...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.