Många säljare förstår inte tekniken något vidare. Men det gör inte så mycket eftersom många konsumenter inte heller gör det.
 
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Många säljare förstår inte tekniken något vidare. Men det gör inte så mycket eftersom många konsumenter inte heller gör det.
Ligger kanske nåt i det...

Leende man, text om avfuktare, energiförbrukning, citat från försäljningschef.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vette fan om man vågar satsa på en Woods när man läser det här.
Vad säger ni som kan avfuktare? Bra eller a*us?
 
C cpalm skrev:
Ligger kanske nåt i det...

[bild]

Vette fan om man vågar satsa på en Woods när man läser det här.
Vad säger ni som kan avfuktare? Bra eller a*us?
Alltför snabb avfuktning kan ge andra problem.

Klippt från webben:
Var försiktig så att du inte får en kraftig och snabb torkning med avfuktaren. Då riskerar du nämligen yttorkning. Detta innebär att det endast är den yttre delen som torkas. I sådana fall kommer du alltså fortfarande ha stora mängder av ansamlat fukt innanför väggar och golv bakom den torra ytan.

Jag har två sådana här i min källare:
https://www.npn.se/avfuktare-echo-dry-combi-ii-saf-z80k2-bra-vid-laga-temperaturer.html

och dom funkar klockrent, ger minst lika mycket värme ut som inmatad effekt och är mycket effektiva som avfuktare.

En är betald av Folksam när jag fick översvämmad källare när en vattenledning sprang läck i gatan och vatten forsade in i källaren.
Den andra köpte jag på loppis för 200 spänn för dom visste inte hur den startades 😂

Dom har torkat ut min nuvarande källare flera gånger när det trängt upp fukt ur den oisolerade plattan, och nu senast när vatten kom in genom golvbrunn.
 
Redigerat:
C
D Dilato skrev:
Alltför snabb avfuktning kan ge andra problem.
Låter inte heller helt vetenskapligt... Jag som har oisolerad källare skulle bli väldigt nöjd om jag kunde uppnå den "skaleffekten" där bara rummet torkas och fukten stannar i marken/murverket. Istället för att bränna pengar på att pumpa fukt ur marken.
 
C cpalm skrev:
Låter inte heller helt vetenskapligt... Jag som har oisolerad källare skulle bli väldigt nöjd om jag kunde uppnå den "skaleffekten" där bara rummet torkas och fukten stannar i marken/murverket. Istället för att bränna pengar på att pumpa fukt ur marken.
Källan är
https://www.vvsochbad.se/tips-guider/sa-har-avfuktar-du-pa-basta-satt

Jag håller med dig om betongplattan, där har vi båda samma problem.
 
C
D Dilato skrev:
Jag håller med dig om betongplattan, där har vi båda samma problem.
Ja. Det problem jag vill försöka lösa är att jag har ett torkrum i källaren som funkar utmärkt utom på sommaren då det inte funkar alls (ventileras med självdrag). Vilket normalt inte heller är ett problem, men när det regnar kontinuerligt går det ju inte att hänga ut tvätten. 🙁

Kanske borde satsa på en fuktstyrd fläkt istället för att få bättre luftväxling på sommaren...
 
C cpalm skrev:
Ja. Det problem jag vill försöka lösa är att jag har ett torkrum i källaren som funkar utmärkt utom på sommaren då det inte funkar alls (ventileras med självdrag). Vilket normalt inte heller är ett problem, men när det regnar kontinuerligt går det ju inte att hänga ut tvätten. 🙁

Kanske borde satsa på en fuktstyrd fläkt istället för att få bättre luftväxling på sommaren...
Du har för lite kläder, här hänger dom ofta utomhus tills dom blir torra, ibland blir dom "naturskjöljda" flera gånger 😉

Men vi hänger också inomhus i källaren men där står också en avfuktare som kan hjälpa till om det behövs och det är f*n så effektivt.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Men vi hänger också inomhus i källaren men där står också en avfuktare som kan hjälpa till om det behövs och det är f*n så effektivt.
Låter som att du är nöjd. Vad har du för maskin?
 
C cpalm skrev:
Låter som att du är nöjd. Vad har du för maskin?
Se inlägg #4
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Man får mycket riktigt "tillbaka" 780 W per liter vatten som kondenserats. (Inte liter vattenånga!!).
En avfuktare är en värmepump med både kalla och varma sida i samma låda. På det kalla elementet kondenseras vattnet och rinner ner i behållaren. Luften går sedan över den varma delen och värmer upp rumsluften.
Sedan problemet med att "torka för fort" så tvätten blir yttorr. Tja, det gäller att få bort fukten från tvätten innan den ska kondenseras i avfuktaren. Utan att grotta in i teorier, så kan man sätta en billig golvfläkt som blåser på tvätten. Det förkortar torktiden. Men sedan över till vad vi egentligen gör.
Vi har X liter vatten som först ska förångas. Det tar 780 W/l vatten. Vi blåser på tvätten så så vattnet förångas snabbare, men likväl ska det puttas in dessa 780W/l vatten. De tas från omkringliggande rummet. Avfuktaren kondenserar tillbaka ångan till vatten och vi får tillbaka 780W/l vatten som kondenseras. Vad är det som ger värmetillskott då? Spillvärmen från avfuktaren! Den har ju inte 100% verkningsgrad.
Som vanligt får man ingen energi gratis, den bara omvandlas.
Jag använder avfuktare i ett gästrum, men luftfuktigheten kommer då utifrån dvs att förångningen har skett utanför rummet. I det fallet kommer jag att få ett tillskott av energi (780W/l vatten) till rummet och det värms upp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
En avfuktare är en värmepump med både kalla och varma sida i samma låda. På det kalla elementet kondenseras vattnet och rinner ner i behållaren. Luften går sedan över den varma delen och värmer upp rumsluften.
Nja, inte om det är en sorbtionsavfuktare.
 
C
banjoragge banjoragge skrev:
I det fallet kommer jag att få ett tillskott av energi (780W/l vatten) till rummet och det värms upp.
Men W är ju inte ett mått på energimängd, det är ju effekt!?
 
banjoragge banjoragge skrev:
Man får mycket riktigt "tillbaka" 780 W per liter vatten som kondenserats. (Inte liter vattenånga!!).
En avfuktare är en värmepump med både kalla och varma sida i samma låda. På det kalla elementet kondenseras vattnet och rinner ner i behållaren. Luften går sedan över den varma delen och värmer upp rumsluften.
Sedan problemet med att "torka för fort" så tvätten blir yttorr. Tja, det gäller att få bort fukten från tvätten innan den ska kondenseras i avfuktaren. Utan att grotta in i teorier, så kan man sätta en billig golvfläkt som blåser på tvätten. Det förkortar torktiden. Men sedan över till vad vi egentligen gör.
Vi har X liter vatten som först ska förångas. Det tar 780 W/l vatten. Vi blåser på tvätten så så vattnet förångas snabbare, men likväl ska det puttas in dessa 780W/l vatten. De tas från omkringliggande rummet. Avfuktaren kondenserar tillbaka ångan till vatten och vi får tillbaka 780W/l vatten som kondenseras. Vad är det som ger värmetillskott då? Spillvärmen från avfuktaren! Den har ju inte 100% verkningsgrad.
Som vanligt får man ingen energi gratis, den bara omvandlas.
Jag använder avfuktare i ett gästrum, men luftfuktigheten kommer då utifrån dvs att förångningen har skett utanför rummet. I det fallet kommer jag att få ett tillskott av energi (780W/l vatten) till rummet och det värms upp.
Det finns minst två fel. Sannolikt är det liter kondensat som avses och inte liter ånga. Det senare blir en ganska odefinierad mängd. Det andra felet är att det troligen är en energimängd som avses. W är inte ett mått på energi. Enligt information som jag hittar är ångbildningsvärme för vatten 2260 kJ/kg. Om vi gissar att de menar Wh så motsvarar 2260 kJ 628 Wh. Om numret 780 är fel kanske man inte kan säga säkert eftersom det inte framgår vad som avses. Men om ångbildningsvärmen avses är det fel.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns minst två fel. Sannolikt är det liter kondensat som avses och inte liter ånga. Det senare blir en ganska odefinierad mängd. Det andra felet är att det troligen är en energimängd som avses. W är inte ett mått på energi. Enligt information som jag hittar är ångbildningsvärme för vatten 2260 kJ/kg. Om vi gissar att de menar Wh så motsvarar 2260 kJ 628 Wh. Om numret 780 är fel kanske man inte kan säga säkert eftersom det inte framgår vad som avses. Men om ångbildningsvärmen avses är det fel.
Ni är medvetna om att samma mängd energi går åt för att förånga vattnet i tvätten som man får tillbaks när det kondenserar till vattnet igen?

Att koka bort en liter vatten på spisen eller torka en liter vatten från våt tvätt är ungefär samma energi. (Inte exakt för du inte värmer tvätten till hundra grader )
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.