Här är nåt för @Daniel 109 att bita i:
Från https://woods.se/wp-content/uploads/2021/04/ld24serien_produktblad_sv.pdf
Från https://woods.se/wp-content/uploads/2021/04/ld24serien_produktblad_sv.pdf
![Text om luftavfuktare, manuella vred, energieffektivitet, kondensering och program för tvätt.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/708/708301-399b5376b53d658a7177d10f14699194.jpg)
Alltför snabb avfuktning kan ge andra problem.C cpalm skrev:
Klippt från webben:
Var försiktig så att du inte får en kraftig och snabb torkning med avfuktaren. Då riskerar du nämligen yttorkning. Detta innebär att det endast är den yttre delen som torkas. I sådana fall kommer du alltså fortfarande ha stora mängder av ansamlat fukt innanför väggar och golv bakom den torra ytan.
Jag har två sådana här i min källare:
https://www.npn.se/avfuktare-echo-dry-combi-ii-saf-z80k2-bra-vid-laga-temperaturer.html
och dom funkar klockrent, ger minst lika mycket värme ut som inmatad effekt och är mycket effektiva som avfuktare.
En är betald av Folksam när jag fick översvämmad källare när en vattenledning sprang läck i gatan och vatten forsade in i källaren.
Den andra köpte jag på loppis för 200 spänn för dom visste inte hur den startades 😂
Dom har torkat ut min nuvarande källare flera gånger när det trängt upp fukt ur den oisolerade plattan, och nu senast när vatten kom in genom golvbrunn.
Redigerat:
Låter inte heller helt vetenskapligt... Jag som har oisolerad källare skulle bli väldigt nöjd om jag kunde uppnå den "skaleffekten" där bara rummet torkas och fukten stannar i marken/murverket. Istället för att bränna pengar på att pumpa fukt ur marken.D Dilato skrev:
Källan ärC cpalm skrev:
https://www.vvsochbad.se/tips-guider/sa-har-avfuktar-du-pa-basta-satt
Jag håller med dig om betongplattan, där har vi båda samma problem.
Ja. Det problem jag vill försöka lösa är att jag har ett torkrum i källaren som funkar utmärkt utom på sommaren då det inte funkar alls (ventileras med självdrag). Vilket normalt inte heller är ett problem, men när det regnar kontinuerligt går det ju inte att hänga ut tvätten. 🙁D Dilato skrev:
Kanske borde satsa på en fuktstyrd fläkt istället för att få bättre luftväxling på sommaren...
Du har för lite kläder, här hänger dom ofta utomhus tills dom blir torra, ibland blir dom "naturskjöljda" flera gånger 😉C cpalm skrev:Ja. Det problem jag vill försöka lösa är att jag har ett torkrum i källaren som funkar utmärkt utom på sommaren då det inte funkar alls (ventileras med självdrag). Vilket normalt inte heller är ett problem, men när det regnar kontinuerligt går det ju inte att hänga ut tvätten. 🙁
Kanske borde satsa på en fuktstyrd fläkt istället för att få bättre luftväxling på sommaren...
Men vi hänger också inomhus i källaren men där står också en avfuktare som kan hjälpa till om det behövs och det är f*n så effektivt.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 540 inlägg
Man får mycket riktigt "tillbaka" 780 W per liter vatten som kondenserats. (Inte liter vattenånga!!).
En avfuktare är en värmepump med både kalla och varma sida i samma låda. På det kalla elementet kondenseras vattnet och rinner ner i behållaren. Luften går sedan över den varma delen och värmer upp rumsluften.
Sedan problemet med att "torka för fort" så tvätten blir yttorr. Tja, det gäller att få bort fukten från tvätten innan den ska kondenseras i avfuktaren. Utan att grotta in i teorier, så kan man sätta en billig golvfläkt som blåser på tvätten. Det förkortar torktiden. Men sedan över till vad vi egentligen gör.
Vi har X liter vatten som först ska förångas. Det tar 780 W/l vatten. Vi blåser på tvätten så så vattnet förångas snabbare, men likväl ska det puttas in dessa 780W/l vatten. De tas från omkringliggande rummet. Avfuktaren kondenserar tillbaka ångan till vatten och vi får tillbaka 780W/l vatten som kondenseras. Vad är det som ger värmetillskott då? Spillvärmen från avfuktaren! Den har ju inte 100% verkningsgrad.
Som vanligt får man ingen energi gratis, den bara omvandlas.
Jag använder avfuktare i ett gästrum, men luftfuktigheten kommer då utifrån dvs att förångningen har skett utanför rummet. I det fallet kommer jag att få ett tillskott av energi (780W/l vatten) till rummet och det värms upp.
En avfuktare är en värmepump med både kalla och varma sida i samma låda. På det kalla elementet kondenseras vattnet och rinner ner i behållaren. Luften går sedan över den varma delen och värmer upp rumsluften.
Sedan problemet med att "torka för fort" så tvätten blir yttorr. Tja, det gäller att få bort fukten från tvätten innan den ska kondenseras i avfuktaren. Utan att grotta in i teorier, så kan man sätta en billig golvfläkt som blåser på tvätten. Det förkortar torktiden. Men sedan över till vad vi egentligen gör.
Vi har X liter vatten som först ska förångas. Det tar 780 W/l vatten. Vi blåser på tvätten så så vattnet förångas snabbare, men likväl ska det puttas in dessa 780W/l vatten. De tas från omkringliggande rummet. Avfuktaren kondenserar tillbaka ångan till vatten och vi får tillbaka 780W/l vatten som kondenseras. Vad är det som ger värmetillskott då? Spillvärmen från avfuktaren! Den har ju inte 100% verkningsgrad.
Som vanligt får man ingen energi gratis, den bara omvandlas.
Jag använder avfuktare i ett gästrum, men luftfuktigheten kommer då utifrån dvs att förångningen har skett utanför rummet. I det fallet kommer jag att få ett tillskott av energi (780W/l vatten) till rummet och det värms upp.
Det finns minst två fel. Sannolikt är det liter kondensat som avses och inte liter ånga. Det senare blir en ganska odefinierad mängd. Det andra felet är att det troligen är en energimängd som avses. W är inte ett mått på energi. Enligt information som jag hittar är ångbildningsvärme för vatten 2260 kJ/kg. Om vi gissar att de menar Wh så motsvarar 2260 kJ 628 Wh. Om numret 780 är fel kanske man inte kan säga säkert eftersom det inte framgår vad som avses. Men om ångbildningsvärmen avses är det fel.banjoragge skrev:
Man får mycket riktigt "tillbaka" 780 W per liter vatten som kondenserats. (Inte liter vattenånga!!).
En avfuktare är en värmepump med både kalla och varma sida i samma låda. På det kalla elementet kondenseras vattnet och rinner ner i behållaren. Luften går sedan över den varma delen och värmer upp rumsluften.
Sedan problemet med att "torka för fort" så tvätten blir yttorr. Tja, det gäller att få bort fukten från tvätten innan den ska kondenseras i avfuktaren. Utan att grotta in i teorier, så kan man sätta en billig golvfläkt som blåser på tvätten. Det förkortar torktiden. Men sedan över till vad vi egentligen gör.
Vi har X liter vatten som först ska förångas. Det tar 780 W/l vatten. Vi blåser på tvätten så så vattnet förångas snabbare, men likväl ska det puttas in dessa 780W/l vatten. De tas från omkringliggande rummet. Avfuktaren kondenserar tillbaka ångan till vatten och vi får tillbaka 780W/l vatten som kondenseras. Vad är det som ger värmetillskott då? Spillvärmen från avfuktaren! Den har ju inte 100% verkningsgrad.
Som vanligt får man ingen energi gratis, den bara omvandlas.
Jag använder avfuktare i ett gästrum, men luftfuktigheten kommer då utifrån dvs att förångningen har skett utanför rummet. I det fallet kommer jag att få ett tillskott av energi (780W/l vatten) till rummet och det värms upp.
Ni är medvetna om att samma mängd energi går åt för att förånga vattnet i tvätten som man får tillbaks när det kondenserar till vattnet igen?A Avemo skrev:Det finns minst två fel. Sannolikt är det liter kondensat som avses och inte liter ånga. Det senare blir en ganska odefinierad mängd. Det andra felet är att det troligen är en energimängd som avses. W är inte ett mått på energi. Enligt information som jag hittar är ångbildningsvärme för vatten 2260 kJ/kg. Om vi gissar att de menar Wh så motsvarar 2260 kJ 628 Wh. Om numret 780 är fel kanske man inte kan säga säkert eftersom det inte framgår vad som avses. Men om ångbildningsvärmen avses är det fel.
Att koka bort en liter vatten på spisen eller torka en liter vatten från våt tvätt är ungefär samma energi. (Inte exakt för du inte värmer tvätten till hundra grader )