Jag e helt ny på detta. Ägt huset några är nu.
Vi kör i nuläget pellets. Funkar faktiskt bra för att va ett gammalt system men frågan e hur länge.
Vattnet går på el och vi eldar bara vintertid.

Huset är totalrenoverad.
Gamla delen av huset är 70kvd med nya element och nya fönster.
Utbyggnaden är 70kvd med golvvärme.

Källare, och garage under huset 70kvd men där behöver det inte värmas så mycket.

Jag har hört att man inte klarar sig bara på luftvatten system. För att det skickar inte ut mer än 45gradigt vatten.?

Jag har kollar några gånger nu i vinter och pannan givare på utledningen har aldrig varit över 50grader och då har vi ändå inte på fullt på elementen så vi skulle kunna få varmare utan att överskrida 50grader. (om den nu funkar men det antar jag)

Inner detta att jag skulle kunna köpa luftvatten system och kunna klara oss på det systemet?
 
Var i landet bor du?
Stora eller små radiatorer?
Hur gammalt är systemet?
 
Mellan Vänern och vätten, västra götaland.
Golvvärmen är ett år gammalt.
Och radiatorerna är väl standard ☺️ 120x60cm tror jag 5st på mina 70kvd.
 
Värmepumpsystem oavsett om det är luft/vatten, vatten/jord eller vatten/berg så är det lågtemperatursystem och har normalt temperaturer ut i systemet på under 50 grader.
Så det är ju inte ett problem i sig vilket bevisas av alla värmepumpsystem som finns installerade i Sverige, från söder till norr, och som uppenbart fungerar att värma alla storlekar på hus med.

Om du klarar dig eller inte beror oftast på hur du dimensionerat ditt radiator system eftersom ett fastbränsle eller oljebaserat värmesystem många gånger kan ge högre temperaturer ut till radiatorerna och där man då kan klara sig med mindre radiatorer om man kör ut tex 70 gradigt vatten.

Ofta klarar man sig med det befintliga radiatorsystemet men kan behöva komplettera eller byta några radiatorer till lite större.

Själv värmer jag ett hyfsat stort hus från tidigt 20-tal med ett Thermia luft/vattensystem och det har aldrig varit kallt. Håller normalt 20-21 grader inomhus och vid enstaka tillfällen går en av de två elpatronerna i systemet in för att komplettera, men det har varit när det varit en riktig ruggig vinter vilket det oftast inte är i södra Sverige.

Så ja, du kan mycket väl klara dig med luft/vatten men ska naturligtvis låta någon räkna på ditt energibehov och dimensionera systemet efter detta.
 
Nibes F2120 klarar 65 grader framledningstemperatur
 
Tack för infon. Två frågor till.

Hur funkar detta? Måste den gå till en panna? För min panna är rätt gammal så skönt att få bort den.

Spelar märket större roll? Rätt stor pris skillnad på sakerna.
 
Pannan kan du kasta ut, varmvatten/värme får du från luftvattenpumpen.

Köp inte för liten värmepump..
 
Så pannan används när man ska docka två system?

Så köper man luftvatten så blir det två delar inne och en ute del? Kör man varmvatten på den också? Eller ska jag fortsätta ha det separat?
 
Det är en utedel och en innedel där innedelen normalt har både system för att värma dina radiatorer och en varmvattenberedardel för ditt tvätt/badvatten. Den delen brukar vara som en vanligt kyl/frys i storlek.
Det man ska fundera på är storleken på varmvattenberedaren då vattnet normalt inte blir så varmt som i en pelletspanna och det därför går åt lite mer vatten vid tex ett bad. Det finns normalt lite olika storlekar på den delen och man kan ofta få det separerat som två delar med en större varmvattenberedardel, vilket kan vara bra om man är en stor familj och då brukar det bli som två fullhöjds kyl och frys vid sidan om varandra.

Det finns lite olika system där man valt att ha kompressorn ute i utedelen alternativt i innedelen. Personligen föredrar jag att ha kompressor inne i huset för det blir lite tystare ute och mindre risk om systemet skulle stanna på vintern.

Normalt tar man bort den gamla pannan helt och hållet om det inte finns önskemål att ha den kvar av någon outgrundlig anledning eller man vill ha någon form av backup. Själv har jag två hus med värmepumpar ett med jord/vatten och ett med luft/vatten och den förstnämnda har gått sedan 80-talet med en bytt kompressor och det har aldrig varit något behov av annat tillskott än eventuellt det som finns i systemen av typ elpatron. Pannan kan man nog ganska säkert skrota när man går över till värmepump.

Det finns viss skillnad på olika märken och det är skillnad i service och garantier. Personligen tror jag det viktigaste är att hitta en installatör som har detta som ett specialområde och som verkligen kan ge service och vet hur man dimensionerar och justerar in ett system. Alla rörkrökare kan skruva ihop en värmepump men det är definitivt inte alla som vet vad dom gör eller hur det tekniskt fungerar så det är nog viktigare att hitta bra installatörer. De flesta kända märken som Thermia, IVT, Nibe etc har ju bra grejor men fel installerade fungerar alla dåligt.
 
Jag har nga solpaneler + liten kökspanna anslutna till min elpanna/acktank inklusive varmvattenbehållare. Nu funderar även jag på att installera luft-vattenpump el borra. Vore väl slöseri med pengar att "slänga ut pannan"!
Ni skriver inget om hur stor er elförbrukning är i jämförelse med tidigare. Elpatron? Hur funkar det vid -20 och lägre?
Jag gissar att bor man som jag i ett gammalt torp i Norrbotten, så kommer elförbrukningen ändå bli hög!
Finns någon fr Norrbotten som har erfarenhet av luft/vattenpumpar? Sämre än borrat?








oceanis skrev:
Det är en utedel och en innedel där innedelen normalt har både system för att värma dina radiatorer och en varmvattenberedardel för ditt tvätt/badvatten. Den delen brukar vara som en vanligt kyl/frys i storlek.
Det man ska fundera på är storleken på varmvattenberedaren då vattnet normalt inte blir så varmt som i en pelletspanna och det därför går åt lite mer vatten vid tex ett bad. Det finns normalt lite olika storlekar på den delen och man kan ofta få det separerat som två delar med en större varmvattenberedardel, vilket kan vara bra om man är en stor familj och då brukar det bli som två fullhöjds kyl och frys vid sidan om varandra.

Det finns lite olika system där man valt att ha kompressorn ute i utedelen alternativt i innedelen. Personligen föredrar jag att ha kompressor inne i huset för det blir lite tystare ute och mindre risk om systemet skulle stanna på vintern.

Normalt tar man bort den gamla pannan helt och hållet om det inte finns önskemål att ha den kvar av någon outgrundlig anledning eller man vill ha någon form av backup. Själv har jag två hus med värmepumpar ett med jord/vatten och ett med luft/vatten och den förstnämnda har gått sedan 80-talet med en bytt kompressor och det har aldrig varit något behov av annat tillskott än eventuellt det som finns i systemen av typ elpatron. Pannan kan man nog ganska säkert skrota när man går över till värmepump.

Det finns viss skillnad på olika märken och det är skillnad i service och garantier. Personligen tror jag det viktigaste är att hitta en installatör som har detta som ett specialområde och som verkligen kan ge service och vet hur man dimensionerar och justerar in ett system. Alla rörkrökare kan skruva ihop en värmepump men det är definitivt inte alla som vet vad dom gör eller hur det tekniskt fungerar så det är nog viktigare att hitta bra installatörer. De flesta kända märken som Thermia, IVT, Nibe etc har ju bra grejor men fel installerade fungerar alla dåligt.
 
angdal skrev:
Jag har nga solpaneler + liten kökspanna anslutna till min elpanna/acktank inklusive varmvattenbehållare. Nu funderar även jag på att installera luft-vattenpump el borra. Vore väl slöseri med pengar att "slänga ut pannan"!
Ni skriver inget om hur stor er elförbrukning är i jämförelse med tidigare. Elpatron? Hur funkar det vid -20 och lägre?
Jag gissar att bor man som jag i ett gammalt torp i Norrbotten, så kommer elförbrukningen ändå bli hög!
Finns någon fr Norrbotten som har erfarenhet av luft/vattenpumpar? Sämre än borrat?
Elpatronen går normalt enbart in som stöd och ersätter inte värmepumpen.

Naturligtvis är en borrad brunn till pumpen den bästa lösningen och speciellt i Norrbotten där det kanske kan bli svårt med luft/vatten då temperaturen kan bli riktigt låg under lång tid vilket gör att luft/vatten inte orkar med eller får en dålig verkningsgrad.
 
oceanis skrev:
Elpatronen går normalt enbart in som stöd och ersätter inte värmepumpen.

Naturligtvis är en borrad brunn till pumpen den bästa lösningen och speciellt i Norrbotten där det kanske kan bli svårt med luft/vatten då temperaturen kan bli riktigt låg under lång tid vilket gör att luft/vatten inte orkar med eller får en dålig verkningsgrad.
Jo, nog fattar jag att bergvärme är bättre! Men problemet är, att min borrade dricksvattenbrunn - o även avloppsbrunn- ligger just där bergvärmen ska gå in i huset till elpannan. Det innebär att det blir väldigt långa ledningar i jorden (ska ju vara minst 30m fr ovannämnda brunnar). Mycket grävande! Djupt också! Och väldigt mkt sten!
Med "elpatron?" menade jag; hur mycket är kostnaden för elen via den i jfr med luft/vattenpump? Om någon har erfarenhet av det i praktiken och inte bara de teoretiska beräkningarna.
 
Tror inte det finns nått krav på minst 30 meter mellan energibrunn och vatten brunn.
 
jag bor i göteborg och har luft / vatten....funkar fint
 
Luftvatten går numera ner till låga ute temperaturer och ger ganska hög framledning så det är framförallt söderut inget dåligt val. Jag skulle undersöka vad det kostar och sen jämföra vad bergvärme kostar och sen göra ett genomtänkt val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.