Vad tror ni om detta?
Funderar på att värma mitt garage till ca. 10-15 gr. C med hjälp av värmen i returen.
Den håller ca. 30-35 gr.
Tänker mig att ta den efter shunten, annars gör jag ju ingen vinst.
Samtidigt får jag ju en lägre temp i tanken och en bättre skicktning, jag utnyttjar dessutom mera av tankens lagringskappasitet dvs. större spann mellan högsta och lägsta temp.
Frågan är bara räcker temperaturen för att värma garaget tror ni? ca. 5x6 meter isolerat
Får nog ha en stor radiator.
Vore kul med tipps och synpunkter

MVH/ Peter
 
Om effekten räcker till är det nog en utmärkt ide, det går ju att räkna ut t.ex här: http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/display.asp?apid=8
Lite mer avancerat kan man ju ha en bivalent shunt som i första hand tar värmen från radiatorreturen och om inte den räcker till blandar in från framledningen. Men då krävs det ju en egen cirkulationspump och styrning till shunten så det kanske inte lönar sig.
 
Hej!
Tack för synpunkterna.
Vill bara tillägga att det skulle kopplas som ett ettrörs system.
 
plm skrev:
Vad tror ni om detta?
Funderar på att värma mitt garage till ca. 10-15 gr. C med hjälp av värmen i returen.
Den håller ca. 30-35 gr.
Tänker mig att ta den efter shunten, annars gör jag ju ingen vinst.
Samtidigt får jag ju en lägre temp i tanken och en bättre skicktning, jag utnyttjar dessutom mera av tankens lagringskappasitet dvs. större spann mellan högsta och lägsta temp.
Frågan är bara räcker temperaturen för att värma garaget tror ni? ca. 5x6 meter isolerat
Får nog ha en stor radiator.
Vore kul med tipps och synpunkter

MVH/ Peter
Använd en fläktradiator.
Lite dyrare men du får ut mycket effekt vid låg temperatur.
 
_ap_
Koppla ordentligt med egen shunt är mitt tips, min far har gjort en liknande
lösning på våran gård, dom framtida justerings möjligheterna är lika med noll.
Det blir som det blir så att säga, vinsten blir bara att du slipper köpa en pump och shunt.
Med egen shunt kan du fortfarande hålla 30* fram och ännu kallare tillbaka.
Sen är det ju oxå så att om du nu vill ha 18* i garaget när det är kallt ute måste du ha otroligt stora element och det kostar oxå pengar.
 
Du uppnår det du önskar med en bivalent shunt ansluten till topp och mittutag. Naturligtvis egen pump och innetempstyrd reglering.

Byter du sen elementet mot en gammal aerotemper kan du snabbt värma upp när du vill.
 
En kompis kör med en Frico 18 kW vattenburen aerotemper till sitt garage på 136 m2 o 4,5 meter i takhöjd, För att hålla 10° ligger stigartempen på 22-23° vid -10° ute o returen ligger då på 16-17°..
Det gick ut 28° när det va -25° ute..

Allt hänger på effekten på radiatorn/aerotempern, Är den tillräckligt stor kan du hålla 20° i garaget med 30° framledningstemp..
Jag skulle kört med en stor aerotemper som du tänkt o styrt fläkten i den med rummstermostat så att vattnet bara cirkulerat igenom då det inte behövs värme..
 
Tack för tipsen!
Ska snickra ihop något av dem.
Jag trodde kanske att jag kommit på något riktigt klokt när tanken slog mig, att det är ju bättre att ta de sista 15gr i stället för de första varma dyrbara graderna., många pluss effekter, =bättre utnyttjande av tankens kappasitet.
Nu var jag nog inte först, med det var i alla fall mitt första lilla bidrag till detta forumet.

MVH/ plm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.