• Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
Luftluft är beroende av nr 1 men är bättre värme än vad som beskrivs i artikeln.
Jag har luftluft i mitt tvåplanshus och det värmer hela huset med ganska dålig planlösning.
 
Hade satsat på luft-luft till fritidshuset. Sedan kan man ju komplettera med ved om man är där på vintern.

När luft-luft inte klarar av att hålla värmen ordentligt längre, då är det så torrt i luften att man inte behöver hålla värmen heller.
 
Beträffande värme under vintern så måste man ju tänka på att om man har vatten indraget så kan det vara mycket svårt att tömma rören vilket ofta orsakar frysskador om man inte har värme på.
Låt det vara underhållsvärme i huset åtminstone i de rum det finns vatteninstallationer, ca 5°C räcker.
Varmvattenberedaren kan vara på även om man stänger av huvudkranen för vattnet.
 
Eller så gör man vattendragningen så att den är lätt att dränera. Mina föräldrar har vatten indraget I sommarstugan via torpargrunden, med luftningar under varje rum. Kryp in under grunden och öppna alla ventiler. Och blås sen ur inkommande vatten med tryckluft. Öppna alla kranar. Stäng sedan luft ingen. Klart. Tar en kvart bara.
 
  • Gilla
Jacoph
  • Laddar…
Jag förstår bara inte varför man skall ha fjärrstyrning på sin llvp? Ställ den på lägsta gradtalet så håller den det. Varför klydda till det och göra det dyrt? Det kostar ju knappt någonting att ha den gåendes ändå. Nästan alla moderna pumpar har möjlighet att sättas till 16 grader och det räcker länge för att hålla ett normalt fritidshus frostfritt och därmed behöver man inte hålla på att tömma vatten och sådant tjafs.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Är huset dåligt isolerat så vill man inte värma det på vintern. Det blir dyrt. Det hindrar inte att man använder det, men man får värma upp det de gånger man är där istället, vilket går snabbt om man har en täljstenskamin som mina föräldrar har, det tar bara ett par timmar så är det varmt.
 
Mycket initierad artikel! (Skriven från Södermalm eller?)
"Värmepumpen brukar kunna täcka 40-70 procent av det årliga uppvärmningsbehovet, beroende på planlösning"
Vi värmer hela vårt hus med enbart en Luft/Luft-värmepump året runt, och den går bara på lägsta, tystaste läget. Året runt, nja, den behöver bara vara igång oktober - mars.

"Investeringskostnad (inkl installation): ca 20 000 kr för etablerade varumärken."
Tja, vi lever i olika världar kanske:
"Mitsubishi SF35VEH Perfekt för kyla 12 400 kr"
https://www.vvsprojektering.se/butik/
 
  • Gilla
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mycket initierad artikel! (Skriven från Södermalm eller?)
"Värmepumpen brukar kunna täcka 40-70 procent av det årliga uppvärmningsbehovet, beroende på planlösning"
Vi värmer hela vårt hus med enbart en Luft/Luft-värmepump året runt, och den går bara på lägsta, tystaste läget. Året runt, nja, den behöver bara vara igång oktober - mars.

"Investeringskostnad (inkl installation): ca 20 000 kr för etablerade varumärken."
Tja, vi lever i olika världar kanske:
"Mitsubishi SF35VEH Perfekt för kyla 12 400 kr"
[länk]
Jag håller i princip med dig, och smutskastningen av llvp sitter fortfarande kvar såväl hos "experterna" som hos gemene man. Dock stod det i artikeln någonting typ "normalt isolerat fritidshus i mitten av Sverige" och de kan nog inte jämföras med bostadshus eller de riktigt södra delarna av Sverige. Därmed kanske en llvp kan behöva kompletteras med elradiatorer eller (min egen favorit) braskamin. När man inte vistas där så räcker det gladeligen med en llvp för att hålla det frostfritt i alla fall i södra tredjedelen av Sverige.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag håller i princip med dig, och smutskastningen av llvp sitter fortfarande kvar såväl hos "experterna" som hos gemene man. Dock stod det i artikeln någonting typ "normalt isolerat
Ja, som jag skrev har vi all uppvärmning, förutom enstaka kvällsbrasor i kaminen, genom värmepumpen.

Och i fritidsstugan, strax norr om Halmstad, med 70 mm isolering i väggarna, så håller värmepumpen varmt vintern igenom.
Men visst, jag inser att det kan vara annorlunda i mellan- eller norra Sverige.
Det är ett långt land, från norr om polcirkeln till 100 mil från Medelhavet.
 
Intressant artikel, synd att man inte fick något tips om en vettig elpanna med fjärrstyrning/övervakning till ett fritidshus.

/S
 
?
S steve5432 skrev:
Intressant artikel, synd att man inte fick något tips om en vettig elpanna med fjärrstyrning/övervakning till ett fritidshus.

/S
Det kan ju bero på att elpanna med fjärrstyrning inte är så vettig lösning. Står man inför att köpa en ny elpanna, kan man lika gärna köpa en LLVP med fjärrstyrning istället och spara pengar både på kort och lång sikt...
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Jag följer vädret.
Är det en period med kallt torrt väder så kan man ligga rätt lågt, bara över fryspunkten typ 5 grader inne.
Men när det slår om till fuktigt och milt gäller det att följa med upp, så att inte huset blir en kall kropp som drar kondens/påfrysning.
 
. . skrev:
Det kan ju bero på att elpanna med fjärrstyrning inte är så vettig lösning. Står man inför att köpa en ny elpanna, kan man lika gärna köpa en LLVP med fjärrstyrning istället och spara pengar både på kort och lång sikt...
Om man är ute efter en Elpanna så har man väl vattenburet system och då är väl en Luft Vatten VP den naturliga och bästa lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.