Har ett fritidshus som används sommartid och på helger och jag funderar på hur man ska göra med uppvärmningen, hur har ni andra gjort?

Idag har jag element, jag har gjort så att jag har några av dem påslagna när stugan står tom och så har jag ställt ned termostaten nästan till bottenläget, för att ändå hålla viss temperatur, men det känns ju som att det går åt rätt mycket el på det viset.

Behöver man värma under de perioder när huset står tomt, säg att det handlar om 1-4 veckor i taget. Vad riskerar att hända annars?

Finns det något vettigt alternativ till el-elementen?

Jag har funderat på att antingen installera en luft/luft-värmepump, är det meningsfullt?
 
Det finns stora risker med att kyla ut och sen värma ett hus så pass ofta. Det blir helt enkelt fukt i väggarna. Har du ett timmerhus kan du nog vara ganska lugn, cutterspån funkar hyfsat med glas/sten-ull är inte bra. Många har sina hus på underhållsvärme på ca 5-10 grader, vilket är bra för huset men det kostar såklart lite med värmen.
Funderar själv på att installera luftvärmepump för att hålla underhållsvärme. Nu brukar vi låta huset kylas ut när vi är borta längre perioder, men det är ju igentligen inte att rekommendera.....
 
Men går en normal luftvärmepump att ställa in så lågt som 5-10 grader?
 
Panasonic har luftvärmepumpar som kan ställas in för 8 eller 10 grader. Har själv en sådan installerad i källaren. NE9GKE på 5,4kW. Fick den installerad i juni till priset 19500kr.
 
Är det någon som kört en luftvärmepump en vinter för underhållsvärme i sommarstuga och är det problemfritt? Fungerar avfrostning om det varit riktigt kallt? Återstartar den efter strömavbrott? Lite praktisk information.
 
Det finns ju också denna produkt:
Solarventi - en solpanel+solceller som klarar att hålla en temperatur upp till +25 grader över utetemperaturen.

Kostar mellan 5 - 10kkr beroende på stugstorlek - det finns flera på forumet som varkar ha bra erfarneheter av den - kanske ngt att prova ?

Själv håller jag underhållsvärme just nu (ca 6-8 gr) - men jag har byggt huset för att klara av en kallställning - med undantag för badrummet som jag har tänkt att ha en frostvakt i pga alla vattenlås+blandare där

När det gäller utkylgnin så finns det folk som säger att det finns risk för mögel + sättningar, men lika många har haft sina sommarstugor kallställda i årtionden utan några som helst problem, och ytterligare några har milda problem såsom lite "sommarstugelukt" eller en och annan fryst blandare.

En sak ökar dock risken för fuktproblme, och det är om man har byggt huset med plast i väggarna, det finns då en riskt för att funktvandrigen bla på våren blir den omvända och fukten utifrån kondenserar då inne i isoleringen - till skillnad frånb timmerhus, kutterspånsisolerade eller vanligt isolerade hus utan plast där en viss fuktvandring tillåts.

/K
 
Några tankar bara: Är inte en regel att fukt alltid vandrar mot det kallaste. I så fall ska man alltid satsa på att ha inomhustemperaturen högre än utomhus. Vi vet ju också att luftfuktigheten är som störst på höst och vår när temperaturen är mellan 0-15 grader. Underhållsuppvärmning borde väl då ligga runt 15 grader för att vara säker?

Jag är inne på min andra säsong nu med ca 12-15 graders temp inne. Det har minskat sommarstugelukten och det går snabbt att värma upp stugan vid ankomst. Okej det kostar, men det gör mögelskador också :rolleyes:
 
Redigerat:
de.zoega skrev:
Några tankar bara: Är inte en regel att fukt alltid vandrar mot det kallaste. I så fall ska man alltid satsa på att ha inomhustemperaturen högre än utomhus. Vi vet ju också att luftfuktigheten är som störst på höst och vår när temperaturen är mellan 0-15 grader. Underhållsuppvärmning borde väl då ligga runt 15 grader för att vara säker?

Jag är inne på min andra säsong nu med ca 12-15 graders temp inne. Det har minskat sommarstugelukten och det går snabbt att värma upp stugan vid ankomst. Okej det kostar, men det gör mögelskador också :rolleyes:
Så är det ju - inte att fukten "vandrar" - men attman dels minskar fuktinnehållet i luft desto varmare den är, samt att fukten i luften kondenseras mot en kall yta (tex plast i en vägg) på den "varma sidan" -dvs är det kallare inomhus så kondenseras fukten som kommer utifrån - och har man plast då (som sitter på insidan eftersom det är inifrån den fuktiga luften normalt set kommer) - så kan man få en utfällning i väggen.

Men att hålla ett fritidshus uppvärmt till 15gr+ året om trots att man bara är där ett par helger + nårgra veckor på sommaren känns ju både dyrt och väldigt omiljövänligt !?

De flesta klarar sig med ett par graders underhållsvärme, ca 3-6 grader - det brukar minska risken tillräckligt - men visst kan man få lite "sommarstugelukt" är det inte värre än så så tycker jag det funkar dock :)

/K
 
Jag får ta mitt miljöansvar och omvärdera uppvärmningen.

Är sugen på att hitta en bra lösning för uppringd styrning av värme. Har fallit för Wösab's intelligenta lösning [http://www.wosab.se/Digi-line-sv.htm]. Den kostar ju också en slant, men antingen Wösab eller värmepump/växlare med telefonstyrning. Har 43kvm, vad kan vara bästa alternativet?

Zoega [_]D
 
de.zoega skrev:
Jag får ta mitt miljöansvar och omvärdera uppvärmningen.

Är sugen på att hitta en bra lösning för uppringd styrning av värme. Har fallit för Wösab's intelligenta lösning [[länk]. Den kostar ju också en slant, men antingen Wösab eller värmepump/växlare med telefonstyrning. Har 43kvm, vad kan vara bästa alternativet?

Zoega [_]D
Nu vet jag inte mkt om de systemen - men jag kör med en SMS-styrd enhet - NEXA Heatlink
Kostade mig ca 4000 kr totalt med tre styrenheter för inbyggnad.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.