Jag har nyligen köpt en tomt i Västervik där vi senare ska bygga fritidshus och garage. Det finns en friggebod på tomten som vi tänkte nyttja innan och under själva bygget. Efter byggtiden tänker vi använda stugan för gäster.

Mer info om stugan:
- 15m2
- ca 15år gammal
- plintgrund på berg
- 9cm isolering i tak och golv, 4.5cm i väggar.
- tak och väggar är inklädda i ångspärr.
- när vi köpte tomten och öppnade upp stugan framkom en riktigt unken luft I den då kallställda stugan. Mögeltest genomfördes och påvisade väldigt låga värden.
- nyinstallerad luftsolfångare
- nyinstallerad ftx-ventilation (modell mini)
- från och med nu är stugan underhållsuppvärmd med elradiator 800w.

- kommande renovering är att lägga nytt golv (klinker) med ingjuten golvvärme

nu till det lite galna Budgetexperimentet:
1. Gjuta in golvvärmeslang 12mm
2. Installera poolvärmepump https://outl1.se/poolvarmepump-spla...dCRLakCaixFTzTHwd6wbY0yMl2KpJzBEaAjZ0EALw_wcB
3. Biltemas cirkulationspump eller motsv.
4. Elvärmekabel självreglerande med termostat på 0c som ligger an mot kompressorn. Inkl lösning så vattnet dräneras från pumpen.

problemen och informationsbehov som kvarstår:
1. Total effekt för att avfrosta pumpen lyckat vid -15c?
2. Hur kan jag styra (Ändra) temperaturen via nätet? Ett simpelt relä modell sonoff med termometer/termostat som stänger av vid för hög temp och tvärt om? Tar vp mycket stryk av att regleras på det sättet?
3. Vilken COP kan jag förvänta mig under kalla dagar med avfrostning igång? Lågt vad jag förstår, men hur lågt? 1.5? 1? 0.5?
4. Uppskattad livslängd på vpn vid ovan användning? 5år? 10år? Max garantitiden på 1år?
5. Fler problem att försöka övervinna?

uppskattar konstruktiva tankar och idéer!
 
En poolvärmepump kräver väldigt höga flöden.
Avfrostning och dessutom en modell via outl1 kräver nog en hel del tur att bli bra , borde räcka med att googla omdömen om dom

Din ”budgetlösning” kan bli ett dyrt projekt om du behöver börja om från början
Prova kan man alltid göra om man gillar att testa sker men bör då gå som ”experimentpengar” än att det är någon billig lösning :D
 
C Comfort Thomas skrev:
En poolvärmepump kräver väldigt höga flöden.
Avfrostning och dessutom en modell via outl1 kräver nog en hel del tur att bli bra , borde räcka med att googla omdömen om dom

Din ”budgetlösning” kan bli ett dyrt projekt om du behöver börja om från början
Prova kan man alltid göra om man gillar att testa sker men bör då gå som ”experimentpengar” än att det är någon billig lösning :D
Tack för givande svar!

outl1 verkar inte gå att lita på efter att ha googlat i 1min. Får bli julas motsvarande pump om det blir av.

är det för höga flöden för en normal cirkulationspump?

tror du att det finns begränsningar med avfrostning med värmekabel?

Jag är beredd att experimentera men är det ett givet misslyckande så läggar jag ner tanken innan pengarna investeras. Tacksam för all info för att kunna fatta ett rationellt beslut!
 
Jannn Jannn skrev:
Tack för givande svar!

outl1 verkar inte gå att lita på efter att ha googlat i 1min. Får bli julas motsvarande pump om det blir av.

är det för höga flöden för en normal cirkulationspump?

tror du att det finns begränsningar med avfrostning med värmekabel?

Jag är beredd att experimentera men är det ett givet misslyckande så läggar jag ner tanken innan pengarna investeras. Tacksam för all info för att kunna fatta ett rationellt beslut!
Betydligt högre flöden genom en poolvärmepump.
Avfrostning sker inte med värmekabel , för att få bort frosten så vänder den håll och batteriet blir varmt och stjäl lite av värmen från huset
En poolvärmepump är inget direkt under av kraftpaket när det är minusgrader ute.
 
A
Frågan är om alla poolpumpar har en avfrostningsprogramvara?
 
electroluxaren skrev:
Frågan är om alla poolpumpar har en avfrostningsprogramvara?
Dom billigaste verkar inte ha det medans dom lite dyrare har det. Oklart hur effektiva dom är runt 0an och om avfrostning fungerar ner till -15. Dom lite dyrare för 6-8 000 vill jag inte experimentera med då det svider mer om det inte lyckas.

Funderar på att lägga ner projektet och värma golvslang med genomströmningsvärmare istället. Om behovet i framtiden kräver så kan jag återuppta det då och koppla in poolvärmepumpen.

vad tror ni det kommer kosta i kWh/ år att underhållsvärma stugan till +10c över året?
 
A
Jannn Jannn skrev:
Dom billigaste verkar inte ha det medans dom lite dyrare har det. Oklart hur effektiva dom är runt 0an och om avfrostning fungerar ner till -15. Dom lite dyrare för 6-8 000 vill jag inte experimentera med då det svider mer om det inte lyckas.

Funderar på att lägga ner projektet och värma golvslang med genomströmningsvärmare istället. Om behovet i framtiden kräver så kan jag återuppta det då och koppla in poolvärmepumpen.

vad tror ni det kommer kosta i kWh/ år att underhållsvärma stugan till +10c över året?
Hur många dagar är det under 10C ute? Hur många soltimmar kan det bli dessa dagar?
 
electroluxaren skrev:
Hur många dagar är det under 10C ute? Hur många soltimmar kan det bli dessa dagar?
kanske 150 dagar med temp under 10c (uppskattningsvis)

solfläkten är inte större än att den kan få några grader varmare inne än ute, under vissa vinterdagar (0.75kvm).
 
För 15m2 stuga skulle jag vara präktigt tråkig och köra med 1 eller möjligtvis 2 elradiatorer, säg 1400 Watt eller 2 x 1000W.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
För 15m2 stuga skulle jag vara präktigt tråkig och köra med 1 eller möjligtvis 2 elradiatorer, säg 1400 Watt eller 2 x 1000W.
vill ha klinker då vi har barn som gärna kliver in med skitiga, blöta skor och stugan saknar en hall. Med klinker kommer kravet på golvvärme. Inledningsvis tänkte jag direktverkande el men vattenburen har fördelar med livslängd och möjlighet till vattenvp på sikt, inte heller särskilt mycket dyrare om man skippar acktank.

någon som har koll/tips på hur jag kan koppla själva slangen till en nippel som kan kopplas på vvb? Krävs specialverktyg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.