Jag har precis köpt en 19 m3 stor manskapsbod på hjul som jag nu ska gå lös på. Det finns el indragen, men då jag vill kunna använda den där el inte finns tillgänglig har jag nu lite frågor och funderingar!

* En vattenmantlad spis/kamin bör fungera att laga mat på, få varmvatten till dusch/bad och värma upp boden. Finns det något jag bör tänka på när jag letar efter en sådan?

* Solfångarsystem? Berätta gärna mer om denna möjlighet!

* :blushing: Korkad fråga: Hur får jag tryck på vattnet till en dusch? Hur får jag vattnet lagom varmt?

* Jag ska även installera en varmvattenberedare. Vilken dimension är lämplig för en bod där man nog kommer att vara 2 st, men kanske upp till 5 st. Behöver inte klara av att alla kommer duscha varje dag! Kan en varmvattenberedare även förse element med varmvatten? (Korkad fråga, igen :blushing:)

* Är det farligt att duscha/bada i vatten som står i en svart tank och värms upp av solen? Vet folk som dött i legionella av att andats in ångorna från en vattenslang med soluppvärmt vatten!

Ser fram emot era svar, då jag gärna vill sätta igång med mitt drömprojekt utan att förhasta mig och göra något dumt!
 
Finns det något slags befintligt värmesystem redan i kojan?.
I såna där kojor brukar det va en liten elpump till handfat och pentry. Den bruka va ganska svag men det går väl att lösa med en hyfsat stark pump. kanske en begagnad dieselpanna kan va lämplig till uppvärmning. den sköter ju sig själv i princip om man jämför med en vedeldad. fast nu ser jag ju hade du ville ha tips på saker utan el. En generator kanske kan va bra!
 
Elverk tycker jag låter som enklaste lösningen.
Men det kanske blir krångligt att släpa bränsledunkar?
 
Där finns ett befintligt men sunkigt och söndrigt vattenburet system och detta är jag helt övertygad om att jag ska skrota. Jag hade tänkt ha mobila elradiatorer, varmvattenberedare och ett trinettkök att använda när boden står där det finns möjlighet att använda el.

Däremot har vi en ödetomt med en brunn, men utan el. Där hade jag tänkt använda en kamin (för både värme och ev matlagning) och sen en svart dunk på taket med en massa slang för att kunna duscha.

Men eftersom mina kunskaper om ett vattenmantlat uppvärmningssystem är obefintliga, precis som solfångare, så hade det varit bra om någon kunde förklara på ett enkelt sätt hur det fungerar, fördelar/nackdelar, osv. Kanske det är detta jag bör satsa på istället?
 
En vanlig fotogenkamin som är godkänd för inomhusbruk?
Den fixar värmen i ett nafs
Dusch sommartid går ju att fixa med solvärme. VIntertid så kanske en 60-100L eldriven (inga långduschar dock)
 
  • Gilla
Tiurinen
  • Laddar…
Göran.W
Gasol kamin och gasol vatten värmare.
Till dusch och belysning använder ni 12 volt.
Vid normal användning räcker ett bil batteri iaf en vecka.
 
Det finns lite solcellsladdare också för underhållsladdning, även vindkraft som man brukar ha på en stolpe på segelbåten.
Kom ihåg det ska inte vara ett vanligt bilbatteri som man startar bilar med utan ett fritidsbatteri avsett för förbrukning och urladdning.
 
Göran.W
Usch vad dumt av mig och skriva bil batteri självklart ska det vara fritids batteri:blushing:
Beror nog på att jag själv använder gamla bilbatteri till en del backup system jag har.
Ett "uttjänt" bil batteri på 60Ah klarar leverera 30-45 ah vid 10Amp belastning.
Batterierna kostar mig gratis så det är ingen vits med att köpa fritids batteri utan det är bara att byta lite oftare.
I forumet på http://24volt.eu/ kan du säkert få många tips och ider.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.