Har renoverat undervåningen inklusive köket i det timrade gamla huset och där kökskaminen en gång stod har det gjutits en kaka EPS-betong ovanpå naturstensfundamentet och lagts klinker (som snickarna inte lyckades centrera mot spisen). Golvvärmen funkar fint genom furutiljorna i övrigt men klinkern är ju förstås kall (ingen golvvärme under dem) och duktig på att dra värmen ur kroppen när man lagar mat.

Jag funderar på att under spisen lägga två värmemattor av typen nedan. Min förhoppning är att den värmen i tillräckligt hög grad ska stråla ut genom plattorna och göra de yttre plattorna varma nog för att vara behagliga.

Dåliga och dumma idéer får jag på löpande band så jag tänkte se om forumet kan erbjuda råd.

http://www.granngarden.se/Nelson-Garden/V%C3%A4rmematta-Nelson-Garden,-22-x-53-cm/p/1169741_BASE

DSC_0677.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du menar att lägga värmemattorna under spisen alltså?
Värme stiger uppåt så du kommer att få brassa på rejält under spisen om det ska kunna värma plattorna framför.
Det bästa vore nog i så fall någon liten värmefläkt som blåser varmluft på fötterna, det kommer också att värma plattorna bättre.
 
Ovanpå värmemattorna tänkte jag mig lite tunn isolering och folie som så gott det går trycker värmen ner i plattorna. Jag tror också att mycket av energin kommer att gå ner i klinkern eftersom mattorna ligger mot, värme stiger i luft men kommer här gå neråt tack vare kontakt.
 
Det kan värma någon centimeter utanför kanten då skulle jag tro... Köp en matta istället, jag tror det är bättre att lägga pengarna på... :)
 
Den länkade mattan är ju på 20w. Det är tveksamt om den skulle värma upp plattorna ens om den låg monterad direkt under.
 
Ja det var väl lite det jag var rädd för, att en total effekt på 40W inte skulle räcka långt för att höja plattorna de där graderna som behövs.

Matta är uteslutet, likadant att behöva sätta på sig tofflor då man ska laga mat. Där det nog snarare aktuellt med mattor som har högre effekt eller något annat än mattor som kan leverera värme till plattorna genom kontakt med dem... vad det nu skulle kunna vara.
 
Det kommer aldrig att fungera att försöka "leda ut" värme i plattorna. Det enda alternativet är att lägga värmematta under plattorna eller en värmefläkt som blåser varmluft på dem.
 
Jag säger inte att du har fel i det men jag skulle ju gärna vilja förstå hur jag tänker fel när en sådan lösning aldrig kommer fungera. Är det för att värmen som leds ner i plattorna under spisen avges redan centimetern utanför mattan oavsett watt?
 
Exakt, värmen kommer att ledas ut i luften mer eller mindre omedelbart efter värmemattorna. Håller du en hög temperatur på mattorna, 40-45 grader gissningsvis, kommer det att spridas värme någon centimeter kanske. Det kommer dock att bli en rejäl värmeförlust ut i luften.

Fundera på en fläkt istället skulle jag säga...
 
Efter att ha fått startbesked på nya kaminen som sitter i bänkskivehöjd och har drygt 30x3 cm granit direkt framför och under sig, så har jag förstått bättre hur dåligt värmen sprider sig i sten. Graniten direkt framför kaminen blir tokhet medan samma bänkskiva framför men borta vid kanten av kaminen nästan har samma temp som rummet i övrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.