Med tanke på alla unga som ska flytta hemifrån och hur många små bostäder som saknas kan detta tänk kring att använda små nischer som finns överallt i våra städer vara framtiden.
Detta smala hus heter Keret house, är 14,5m2 och mellan 1,22-0,7m brett.

Du kan läsa blogginlägget här: Världen smalaste hus - kompaktliving i framtiden?
 
Dom uppfyller tyvärr inte tillgänglighetskraven i BBR, så det kommer aldrig att funka i byråkratiska Sverige...
 
G
useless skrev:
Dom uppfyller tyvärr inte tillgänglighetskraven i BBR, så det kommer aldrig att funka i byråkratiska Sverige...
Nej inte nu men kan ju tänka sig att man ändrar lagen för en del små bostäder. Man har redan gjort avsteg från lagar när det gäller testbyggnader på studentboende i Lund.
 
Man ska ha bestämt sig för att inte sova tillsammans med någon annan . (- funkar inte för kaniner, förlåt, studenter :)
 
Men dom brukar väl kunna ligga på varandra..:p:p:p
 
Martin_B
BG.s skrev:
Men dom brukar väl kunna ligga på varandra..:p:p:p
Ja, man har ju liksom anledning till att det skall bli så. "Dessvärre kan du inte ligga bredvid mig, du får ligga på mig istället, jag hoppas det går bra?"
 
Att fylla ut husgavlar och dylikt med dessa projekt känns som dyrare än att slå upp ett lägenhetskomplex med massvis med lägenheter i 15-20 kvadrats storlek.
 
Squall Leonhart skrev:
Att fylla ut husgavlar och dylikt med dessa projekt känns som dyrare än att slå upp ett lägenhetskomplex med massvis med lägenheter i 15-20 kvadrats storlek.
Ja, men om det inte finns tomter kan detta vara en variant. En kombination av många idéer torde vara bäst.
 
Det skulle vara kul att se objekt 2 lite närmare. Finns denna i verkligheten?
 
Med viss reservation med tanke på det gamla talesättet "Det finns folk till allt." så skulle jag ändå vilja hävda att det enda syftet med en sån här konstruktion är att ge arkitekten uppmärksamhet. Sunt förnuft säger mig att det dels inte finns en vettig människa som vill bo så där, åtminstone inte längre tid än vad det tar för en genomsnittlig Tysklands/Finlandsfärja att nå nästa hamn, dels att det aldrig i livet kan bli vare sig billigare eller enklare än att bygga ett normalt hus med flera lägenheter. Så jäkla ont om plats är det knappast i de flesta storstäder, möjligen med några få undantag.
 
ToRy skrev:
Så jäkla ont om plats är det knappast i de flesta storstäder, möjligen med några få undantag.
Problemet är nog inte platsbrist i sig (Sverige är ju t.ex bebyggt till 2,7% eller något sådant med vägar inräknat) utan snarare brist på boende just där de efterfrågas. Studenter vill ju t.ex bo mitt i mellan Systembolaget och universitetet. Är det redan fullt med hus där får man väl börja bygga på gavlarna och slå upp kojor på taken och liknande för att göra den skaran nöjd. Byggherrar vill hellre bygga något som folk slåss om och därmed genererar pengar. En gavellägenhet inpressad i centrum kan man nog göra några miljoner på. :p

Jag tror dock mer på som du säger att arkitekten får sina 15-minutes-of-fame eftersom att boendet är lika praktiskt som en husvagn. ;)
 
Squall Leonhart skrev:
Problemet är nog inte platsbrist i sig (Sverige är ju t.ex bebyggt till 2,7% eller något sådant med vägar inräknat) utan snarare brist på boende just där de efterfrågas. Studenter vill ju t.ex bo mitt i mellan Systembolaget och universitetet. Är det redan fullt med hus där får man väl börja bygga på gavlarna och slå upp kojor på taken och liknande för att göra den skaran nöjd. Byggherrar vill hellre bygga något som folk slåss om och därmed genererar pengar. En gavellägenhet inpressad i centrum kan man nog göra några miljoner på. :p

Jag tror dock mer på som du säger att arkitekten får sina 15-minutes-of-fame eftersom att boendet är lika praktiskt som en husvagn. ;)
Hahaha... ja det vore ju synd om de stackars studenterna skulle behöva kånka sina böcker/flaskpåsar längre än sisådär en 72 meter, inräknat trappor. :D

Vad gäller husvagnar så är ju de oftast åtminstone dryga 2 meter breda, klart mer praktiska! I en sån kan man ju åtminstone sitta några stycken RUNT ett bord, istället för längs ett bord. :D
 
ToRy skrev:
Med viss reservation med tanke på det gamla talesättet "Det finns folk till allt." så skulle jag ändå vilja hävda att det enda syftet med en sån här konstruktion är att ge arkitekten uppmärksamhet. Sunt förnuft säger mig att det dels inte finns en vettig människa som vill bo så där, åtminstone inte längre tid än vad det tar för en genomsnittlig Tysklands/Finlandsfärja att nå nästa hamn, dels att det aldrig i livet kan bli vare sig billigare eller enklare än att bygga ett normalt hus med flera lägenheter. Så jäkla ont om plats är det knappast i de flesta storstäder, möjligen med några få undantag.
Ja, det är en extrem variant såklart. Syftet är nog flera, dels uppmärksamhet men också att visa på möjligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.