Jag och min sambo måste akut renovera vår lada då det regnar in. Vi har lån på ungefär samma summa som huset är värt och tog därför ut en värderingsman. När han var ute förklarade vi att vi måste veta vad huset kan bli värt när taket och en mindre ombyggnad/utbyggnad av ladan var klar.
Han gjorde en värdering när vi flyttade in för ca 1,5 år sedan och värderade då till 800 000 kr. När han var ute hos oss sa han att han förra gången tagit i i underkant och att huset var värt närmare 900 000 kr.
Han sa att värdet skulle öka med 100 000 kr efter att taket var fixat men han räknade inte alls med garaget som ska ha två portar och vara 9*9 meter.
Hur som hellst så gick vi och väntade på den skriftliga värderingen och ringde upp och frågade: han hade ringt till banken och sagt att värdet skulle öka med 100 000 kr. Jag frågar om att han sa att han tagit i i underkant förra gången och vill få med det i värderingen då ändrar han sig tvärt, blir otrevlig och säger att han står fast vid sin förra värdering...
Sambon ringde upp och frågade varför inte garaget var medräknat och då säger mäklaren att jag kan ju inte värdera något som inte har hänt/blivit gjort än. Sambon säger då att taket är ju inte heller bytt än. Mäklaren blir sur och säger att vi ska återkomma när vi fått offerten från byggfirman. Men en mäklare kan inte göra en värdering baserad på hur mycket en byggfirma vill ha ?

Jag blir galen - Vad ska vi göra?
 
rebecka.stenberg skrev:
Men en mäklare kan inte göra en värdering baserad på hur mycket en byggfirma vill ha ?
Om det är en fråga så är svaret "Nej".
 
Den viktiga frågan är väl vad banken säger. Hur ser banken på det hela, och har ni kollat med andra banker?
 
Varför är en mäklare inblandad om ni har en värderingsman för att banken ska kunna "våga" låna ut pengar. är det Swedbank som försöker få sina mäklare sysselsatta ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.