Har en fritidsfastighet som köptes för nuvarande taxeringsvärde och som vi har fixat en del med. En hel del återstår innan vi är "klara" men vi skulle behöva värdera fastigheten för att se hur vi kan lägga om våra lån.

Vad som har gjorts eller som blir klart under våren:
  • Två sovrum och storstugan har fixats till med ny färg på väggar och tak.
  • Taket har lagts om på en del av huset.
  • Helkaklat badrum ska göras färdigt. Ca 7 kvadrat, förberett för tvättmaskin.
  • Trädgården har gått ifrån att vara helt igenväxt till att få grannarna att komma med glada tillrop.
  • Träd har tagits ned för ökat ljusinsläpp och mera "luft"

Vilket av följande anser ni är most bang for the bucks för att höja värdet och vilket anser ni att vi kan vänta med? Vi kommer tyvärr inte att hinna göra allt.
  • Fixa det lilla köket med ny VVB och ordna mer avställningsytor.
  • Installera nya radiatorer.
  • Lägga om taket på andra delen av huset.
  • Fixa färdigt med ny normcentral.
  • Ordna med ny eldragning inne och ute.
  • Installera braskamin.
  • Montera hängrännor och stuprör

Tänker en värderingsman som en mäklare (snyggt ytskikt och doft av hembakat) eller som en besiktningsman?
 
Ser taket alldeles för risigt ut, och det saknas hängrännor och stuprör så är ju det säkert en bra början för att det skall vara någon mening med resten.

Ett kök som går att arbeta i är värt mycket.

Elen bryr sig ingen om så länge det fungerar och inte ser livsfarligt ut.

En eldstad är alltid trevligt.
 
Är inne på att försöka hinna med taket i vår och få till takavvattning innan dess.
Vad gäller normcentral och el (eldragningen är från -67), hur tänker en typisk värderingsman här? Bra att det är gjort men inget som höjer värdet?

Ska man satsa på de mer visuella förbättringarna?

Får kontakta banken efter helgerna och se hur de ser på det hela men samtidigt är det intressant att höra andras åsikter.
 
Visuella förbättringar är ju lättare att få payoff på eftersom de syns direkt. En fräsch trädgård, nytt tak och nya hängrännor är ingen dum början för att göra ett hus värdefullt.

Eldragning från 1967 tror jag inte att någon besiktningsman höjer på ögonbrynen åt, det är ju precis som i varenda miljonprogramslägenhet. Visst kan det vara bra att peka på att elen är nygjord, men jag tror inte du får tillbaka den investeringen i ett högre värde. Kanske 75% av kostnaden är "i sjön".
 
På den visuella sidan är målning oslagbart. Speciellt på utsidan där eftersatt underhåll ser väldigt illa ut. Måla fönster, dörrar, knutbrädor etc.
 
Verkar som att sambon får rätt då. :)
Hon var inne på att en värderingsman tänker som en mäklare och värderar ommålat sovrum och ett något uppfräschat kök högre än ny normcentral och eldragning.

Satsar på:
  • Tak
  • Takavvattning
  • Kök
  • Målning

Är det "lönt" att slänga med en enklare braskamin innan värderingen? Kostnaden här skulle hamna på ca 10 000 plus besiktning och bygganmälan.
 
Om ni själva vill ha en braskamin i fortsättningen (jag fattade det som att ni bara skulle höja lånen - inte sälja?) är det kanske en bra idé att göra det nu.
 
Tanken är att vi ska installera braskamin under 2009, alternativt 2010. Frågan var mer om det är värt att prioritera upp installationen inför en värdering.

Ser man någonting till de standardpoäng som ligger till grund för beräkning av taxeringsvärde?
 
joflopp skrev:
Tanken är att vi ska installera braskamin under 2009, alternativt 2010. Frågan var mer om det är värt att prioritera upp installationen inför en värdering.

Ser man någonting till de standardpoäng som ligger till grund för beräkning av taxeringsvärde?
Det beror på vad ni har för uppvärmning i dag, har ni direktverkande el så höjer en bras kamin värdet en del, med har ni någon form av biobränsle så spelar det inte så stor roll.

Satsa på det visuella och se till att få taket med takavvattningen klar innan värdering.
 
Vi värderade just om vårt hus efter renoveringar. Jag kände som att det hade varit svårt att "lura" värderingsmannen med ytliga fix. Om man bjuder ut huset på marknaden en solig dag på våren, då får du alla unga par som drömmer om en bostad och flyttar in redan innan de har köpt det, baserat på den snygga helheten.

Vi tände brasan i spisen och satte in färska blommor, men när han väl var här var det dräneringen, nya värmesystemet och takbytet slog högst känns det som. Vi har i och för sig målat om överallt också, bytt kök och badrum.

Vet inte om du blir klokare av det här, men en värderingsman sätter inte ett övervärde som du skulle kunna få ut om du faktiskt bjuder ut det på marknaden och får en lyckad visning en solig dag med många drömmande par som faller pladask. De räknar nog mer med den faktiska värdehöjningen en åtgärd faktiskt ger huset. Och där gäller att ju jobbigare och dyrare åtgärden är, desto mer höjer den värdet.

Du verkar ju ha fixat mycket ändå och jag tror inte att det spelar allt för stor roll vilket du väljer. Taket hade jag prioriterat i alla fall.
 
Hej!

Vi har nyss värderat om vårt hus efter diverse renoveringar och följade saker nämnde vår värderingsman som "viktiga" punkter :

- Om huset har källare bör den vara dränerad!
- Nytt kök är ett stooort plus!!
- Byte av elcentral till moderna med jordefelsbrytare.
- Nya badrum är ett plus. Det "funkar" även med något äldre med våtrumsmatta. Det viktigaste är att de ej har typ brunt/grön porslin...
- Bra planering av rummen är viktigt (svårt att göra nåt åt oftast...)
- Att huset inte ska vara "som alla andra" utan sticka ut på nåt sätt. (I vårt fall har vi en arkitektritad utbyggnad som blev ett stort plus. :)

Mitt råd till er är att satsa på sånt som är iögonfallande! dvs, hänger hängrännorna på snedden -fixa dem! Eller är taket synbart dåligt, -byt det! Har ni inget varmvatten, -byt VV beredaren. etc...
 
Redigerat:
De senare inläggen går mer i linje med hur jag tänkte från början. Personligen värderar jag strukturella uppgraderingar högre än "fiff" när jag kikar på en fastighet. Kul att få synpunkter från er som haft en värderingsman på plats.

Priolistan Tak, Takavvattning, Kök och målning känns fortfarande som den håller. Kanske slänga in en modern normcentral med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.