Hej!
Köpte min villa för 700.000kr 2011. Prisläget här har förändrats en del sista tiden och jag ringde och pratade med mäklaren idag, hon menar att en värdering idag borde bli ungefär 1.500.000kr.

Jag behöver byta fönster och fasad samt dränera huset och tänkte att jag då kunde låna 300 så jag får 970.000kr i lån istället.

Jag ska bli sambo igen så ekonomin kommer blomstra här snart också.

Vad tycker ni, är jag helt vrickad eller är det vettigt som jag tänker?
 
Åsa Lund
Om underhållsbehovet finns och du har råd så... Kör enligt mig 🖒
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
UH-behovet finnes! ;) Japp, 1 miljon i lån har jag råd med utan problem som jag ser det, men man är ju lite harig när det gäller att låna upp med 300.000kr.
 
Så gjorde jag också, har stoppat in alla pengar i huset igen så då bygger ju förhoppningsvis värdet upp lite till så du har ju samma marginal som tidigare :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Njae, går inte höja värdet hur mycket som helst där jag bor, men något mer km det ge dock! :)
 
Det är väl bara att köra på.

Det är iofs. kanske snarare banken som kan ha en åsikt om huruvida du har råd med lånet. De tittar då inte på hur bra du kan klara det med dagens extrema ränta, utan att du överlever även med en avsevärt högre ränta.
 
Det är lugnt, tjänar bra och jag har ett stort övervärde på fastigheten så det ska inte vara några problem alls. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.