Hej!

Vi har hittat en bit mark som vi verkligen fastnade för och vill göra till tomt.

Marken är idag ej använd till något och det finns inget förberett för en tomt. Den är dessutom ganska blöt och har problem med dränering. Ytan är 11000kvm som vi tänkt ska göras till två tomter.

Vi tog kontakt med markägarna i våras och har nu fått ett pris efter att dem har kollat med mäklare och här blev vi förvånade. Dem vill ha 800'000kr för denna biten mark. Är det rimligt? Där är ju inget klart för en tomt idag.

Det som är gjort är att vi har ett förhandsbesked på att vi får bygga för kommunen.
 
Beror ju helt klart på var tomten finns om det är ett bra pris eller inte.
 
Även om läget är det ni önskar så var ödmjuka inför de utmaningar den marken kan bjuda på utifrån din beskrivning. Det kanske till och med ändå blir billigare i slutänden att betala ett antal 100-tkr till för en tomt som inte är ett surhål.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Detta är i en by i NordVästra Skåne.

Den ligger super för vår del därför är vi intresserade och kan tänka oss lite jobb med den.

Mäklaren har värderat det som tomt och inte en bit mark. Det vi är fundersamma på.
 
J JonatanHost skrev:
tomt och inte en bit mark
Vad ska det vara för skillnad?
Finns detaljplan, VA, el, fiber?
 
Där är inget förberett idag. Det finns däremot möjlighet för det.
 
Finns ju ingen i detta forum som kan svara på frågan.
Säljaren o mäklaren anser ett pris, ni får ju själva komma fram till vad ni är beredda att betala o lägga ett bud. Hade jag varit säljare hade jag försökt få så mycket som möjligt, de har säkert lagt prutmån på sitt pris. Området du anger är stort o tomtpriser skiljer sig åt väldigt mycket beroende på läge osv. Du måste ju redan ha en egen uppfattning eftersom du tycker deras pris är för högt..
 
Min fråga är om det är rimligt att dem värderar det som en tomt och inte åkermark?
 
Åkermark man kan bygga på är ju oftast mer värd än om man inte får bygga.

11000kvm i NV Skåne låter spontant inte som en billig bit mark, jag vet inte vad det är för klass på marken, men ca dubbla åkervärdet låter det som att de vill ha.
Här nere brukar en byggbar tomt kosta det dubbla för en tiondel av arealen.

Jag hade först sonderat om det ens går att bygga, det är ofta restriktivt att bygga på åkermark i Skåne, speciellt med så stora ytor till ett hus. Man får söka förhandsbesked.

Sen får man undersöka möjlig utdikning, samt anslutning av VA, el och fiber.
 
J JonatanHost skrev:
Min fråga är om det är rimligt att dem värderar det som en tomt och inte åkermark?
Rimligt och rimligt. Vill du köpa en tomt eller en åker?
Du har frågat markägaren, han har gett dig ett pris. Om hans pris är högre än vad du vill betala får du väl leta efter en ny tomt?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill ju köpa åkern och göra det till en tomt.

Vi ska träffa dem ikväll och diskutera det. Det är kanske vi som är fel på det.
 
Börja med att kolla upp vad det är för klass på marken https://www.google.com/amp/s/jordbr...-av-akermark-var-finns-klass-10-jordarna/amp/

Därefter kan du kolla upp vad åkermark med den klassen är värd i snitt.

Men åkermark är komplext att värdera, det beror på hur sammanhållen marken är och hur den ligger till mot andra bitar.

Troligtvis vill man också ha mer betalt för byggbar åkermark än vad man får för ej byggbar åkermark.
 
Är det planlagt? Jag skulle inte vara säker på att du får igenom den avstyckningen om det är åkermark det rör sig om. Att du har förhandsbesked är positivt men det är ingen garanti för att Lantmäteriet och länsstyrelsen anser det genomförbart, som nämnt är det väldigt restriktivt att ställa om åkermark även om marken inte brukas i dagsläget.
 
M Manfreds skrev:
Är det planlagt? Jag skulle inte vara säker på att du får igenom den avstyckningen om det är åkermark det rör sig om. Att du har förhandsbesked är positivt men det är ingen garanti för att Lantmäteriet och länsstyrelsen anser det genomförbart, som nämnt är det väldigt restriktivt att ställa om åkermark även om marken inte brukas i dagsläget.
Fick av frun nu att det är betesmark och inte åkermark om det gör någon skillnad s´men nej det är inte planlagt.
 
Sen är det ju så att det är ni som har kontaktat markägaren och vill köpa.
Säljaren kommer betala både för mäklare och en avstyckning. Då kan priset vara uppe i 100.000 :- för dem.
De förlorar en bit mark som minskar värdet på deras gård.
För er är det ett fantastiskt läge och det hade kanske varit för andra med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.