Hur mycket skulle ni tro att en lägre månadskostnad är värd vid husförsäljning.
Tex 2identiska bostadstter där det skiljer 1000kr i månadsavgift eller 2 identiska hus där driftskostnaderna skiljer 1000kr i månaden.
Hur tror ni folk skulle värdera 1000kr i lägre månadskostnaden?
 
Generellt så skulle jag gissa att en lägre månadsavgift värderas högre än driftskostnader, just för att de är fasta och man upplever att de inte går att påverka...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B Beebop&Rockey skrev:
Hur mycket skulle ni tro att en lägre månadskostnad är värd vid husförsäljning.
Tex 2identiska bostadstter där det skiljer 1000kr i månadsavgift eller 2 identiska hus där driftskostnaderna skiljer 1000kr i månaden.
Hur tror ni folk skulle värdera 1000kr i lägre månadskostnaden?
Det behövs nog mer fakta. Vad beror skillnaden på och är den bestående. Om det är en brf med låga lån är det bra. Om det är ett extremt energieffektivt hus samma sak. I teorin kan man räkna ut hur mycket mer lån man kan ha till samma kostnad, men så mycket mer blir det nog aldrig i praktiken
 
Det kommer nog inte skilja så mycket. Det är helt beroende på tillfälligheter och omständigheterna vid försäljningstillfället.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Om vi tittar på bostadsrättsfallet. Där är min erfarenhet, efter att ha varit med när mina barn tittat på lägenheter, att månadsavgiften har väldigt liten påverkan på priset.

Dottern köpte ex. en bostadsrätt i ett område där det finns två föreningar med identiska hus, de har i princip samma nivåer på fastighetsunderhåll, stammarna bytta samtidigt innan de blev bostadsrätter osv. Dotterns lägenhet har en månadsavgift på 1900 (ca 70 kvm). Hon (och sambon)betalade ca 3,3 milj. I grannföreningen såldes en identisk lägenhet, i sämre skick för drygt 3,4 milj lite senare. Där är avgiften ca 3 500 kr.

Jag tror att en förklaring till den låga avgiften i dotterns förening är att de har några tiotal lägenheter som är hyresrätter sedan föreningen bildades, och de kan sälja av en eller två varje år. Vet ej hur det är i grannföreningen.

På villasidan tror jag att driftskostnaden har ännu lägre inverkan. Det finns så många individuella faktorer som påverkas av de boendes vanor, att ex. energikostnaden är inget man kan lita på ändå.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det behövs nog mer fakta. Vad beror skillnaden på och är den bestående. Om det är en brf med låga lån är det bra. Om det är ett extremt energieffektivt hus samma sak. I teorin kan man räkna ut hur mycket mer lån man kan ha till samma kostnad, men så mycket mer blir det nog aldrig i praktiken
Om vi tar mitt och grannens hus som exempel.
Det är parhus så dom är identiska. Grannen har en gammal panna som värms med el och jag har en 2 år gammal luft/vatten värmepump, har har ca 20000kwh i förbrukning /år och jag halverade det när vi satte in värmepumpen så jag fick ca 10000kwh förbrukning.
Efter det har jag monterat solceller på taket som producerar 9500kwh/år vilket är värt lite över 10000kr/år
Vad skulle ni gissa på att skillnaden i värde skulle vara på husen vid en försäljning. Vet att det beror på massa andra saker men en grov uppskattning.
 
H hempularen skrev:
Om vi tittar på bostadsrättsfallet. Där är min erfarenhet, efter att ha varit med när mina barn tittat på lägenheter, att månadsavgiften har väldigt liten påverkan på priset.
Håller med. När jag köpte min första BR 2001 var det stort fokus på avgiften bland köpare, men så verkar det inte vara längre.
 
Husen är nog knappast identiska. Badrum, kök, ytskikt kan skilja. Spekulanter kan gilla det ena. mer än det andra. De energiåtgärder ni gjort kan ha ett värde , men det kan vägas upp av ett bättre kök i andra huset. I praktiken troligen liten skillnad
 
B Beebop&Rockey skrev:
Om vi tar mitt och grannens hus som exempel.
Det är parhus så dom är identiska. Grannen har en gammal panna som värms med el och jag har en 2 år gammal luft/vatten värmepump, har har ca 20000kwh i förbrukning /år och jag halverade det när vi satte in värmepumpen så jag fick ca 10000kwh förbrukning.
Efter det har jag monterat solceller på taket som producerar 9500kwh/år vilket är värt lite över 10000kr/år
Vad skulle ni gissa på att skillnaden i värde skulle vara på husen vid en försäljning. Vet att det beror på massa andra saker men en grov uppskattning.

Jag skulle gissa på att du få igen investeringen i värmepumpen ungefär, kanske en liten premie, men samtidigt om grannen har bättre kvällssol så är skillnaden borta....

Men erfarenhet säger att strukturella investeringar betalar sig dåligt vid försäljning, det är viktigare med marmorbänkar i köket än ett nytt undertak....
 
Fast, iofs. Skillnaden mellan ett hus där man värmer med el direkt utan någon variant av värmepump, jämfört med ett som kanske har bergvärme. Där tror jag att man se en tydlig prisskillnad. Kansek inte lika mycket som bergvärmen kostade dock.

Många spekulanter inser att de behöver se över värmesystemet om villan värms med en elpanna, eller direktel. Och de flesta vet att det är dyrt att åtgärda. Jg vet inte om de då tittar på dne faktiska förbrukningen, utan en ren elpanna är "dåligt". Sänker priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.