För drygt 15 år sen byggde vi ett fritidshus själva. Det mesta (utom virket) köptes begagnat, utan kvitto, och en stor del av arbetet gjordes av oss själva. Nu undrar jag hur huset värderas vid en eventuell försäljning? En fråga som endast är intressant vid beräkning av vinstskatt. Finns det något standardvärde att utgå ifrån? Är det endast materialinköp (och inhyrd arbetskostnad) med kvitto som räknas? Verkar ju heltokigt i så fall. Tänk om man bygger ett hus av virke från egen skog...Någon som vet?
 
Redigerat:
Jag tror att du får ange en sannolik kostnad om du inte har kvitton,
och kanske redogöra för varför kvitton saknas.
Vårt skattesystem skall ju inte uppmuntra en svart ekonomi, tvärt om.

När det gäller eget arbete så har jag uppfattningen att det aldrig är avdragsgrundande.
Det har ju trots allt inte inneburit en utgift för dig.
 
Som sagt grundprincipen är att du får bara räkna kostnader som du har haft, dvs. utbetalningar för.

För sådana kostnader kan du dra av även om du saknar kvitton. Då är det viktigt att du i deklarationen, ex. under övriga upplysningar är tydlig med vilka belopp du yrkar avdrag för där kvitton saknas.

Så länge du är tydlig så riskerar du bara att avdragen underkänns, annars riskerar du skattetillägg på 40%.

Arbetskostnader där kvitto saknas kan du inte dra av för.

OM du ex. bygger huset från egen skog så antar jag att du borde ha deklarerat eget uttag ur din skogsrörelse, i så fall har du ju en bokförd kostnad för skogen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.