Vi går ju i byggtankar, och just nu sitter jag och väntar på en mäklare som ska värdera vårt radhus från 1979.
En del renovering har vi ju gjort, och lite finlir ska vi göra innan vi säljer. Som tex göra klart listning och sådant som alltid blir kvar vid renoveringar...lite vitfärg på 90-tals tapeten i barnrummet osv..

Ett hus gick förra veckan för 1 850 000, så jag hoppas att vårt som har bättre läge ska värderas ungefär där eller högre:)

Tycker det känns lite jobbigt att ha någon som "snokar" runt med kritiska ögon, men det hör väl till..Det ska ju ändå förhoppningsvis leda till något gott:)

Återkommer!
Susanne *som gnager på naglarna av nervositet*
 
Det gick bra!

Mäklaren trodde på ett utrop precis i nivå som grannens och att det inte skulle vara konstigt om det steg rejält. Kanske tom över vad grannen fick med tanke på att vårt radhus har lite bättre läge (hörntomt med fri baksida).

Området är populärt, och det är inte så ofta det är något till salu.
Läget på vårt radhus, samt att det är renoverat nyligen i kök och stora badrummet, samt i övrigt underhållet med tapeter, golv och färg 1999-2010, 10 utbytta fönsterkassetter mm drar upp priset något.

Att vi har planer på att lägga ner några 1000-lappar på att måla några rum vita (de rum med ockragula och kornblå tapeter..), kommer också göra att det känns lite fräschare och mer "up to date" sa mäklaren. Kan ge ett par-tre 10 000-lappar extra i försäljningssumman för rätt lite jobb.

Lite frågetecken finns kring klinker som har två sprickor i duschutrymmet i wc/dusch nere.
Det är det enda som är renoveringsakut, men det är vi medvetna om.
Frågetecknen fanns redan när vi köpte, och vi har därför inte använt den duschen många gånger sen vi flyttade in (max 15-20 grr på 11 år och då nästan alla gångerna under renoveringen av vårt stora badrum).

Besiktningsmannen sa då vi köpte huset (1999) att det inte fanns någon misstänkt fuktskada, men han kunde inte garantera att det inte blev pga sprickan i klinkret.
Vi vet att klinkret är lagt på gamla våtrumsmattan av tidigare ägaren under 90-talet.

Anledningen till att vi inte renoverat, är att vi istället renoverat vardagsrum, sovrum, kök och stora badrummet, och inte lagt ner så mycket krut på en dusch vi ändå inte har haft behov av eller använt.

Tanken har dock varit att renovera wc under nästa år, då vi nu har en tonåring och en som snart är tonåring, och som kräver rätten till att duscha länge...men nu när vi kanske ska bygga nytt istället för att bo kvar, känns det som onödigt. Eller?

Tänkte att vi ska kolla om vi tjänar på att leja in hjälp med att renovera wc/dusch sjäv (budget med billig neutral våtmatta/vägg samt standard porslin) innan försäljning.

Vad tror ni? Skulle vi tjäna på det tro? Rummet är ca 1,5 m x 1,80 m.
Tvättställ, wc och dusch 80x80 får plats.

Hur mycket drar det ner priset om köparen måste renovera själv?
Skulle det kanske bli + - 0 att dra av ca 50 000-100 000 på priset eller renovera själv?

Susanne
 
Varför ska det dra ner priset? Ni informerar köpare att det badrum är ett renoveringsobjekt , huspriset är ju satt därefter och kostar mindre än ett nytt. Låt köparna själv bestämma hur dom vill renovera.
gaia
 
Milkshaken
Håller med Gaia.
 
Jag blir misstänksam som köpare när någon renoverat strax före försäljning. Vad vill de dölja, är min tanke. Rent skall det vara och de värsta små skavankerna kan man ju som säljare givetvis försöka fixa till. Undantaget skulle vara några väldigt originella och fula tapeter som förstör hela intrycket.
 
P
Ommålning precis innan en försäljning luktar "döljande". Även övermålning av "fula tapeter".
Jag skulle misstänka skada av något slag.
Så jag håller med Gaia. Låt köparna bestämma.
 
Är tveksam. Många köpare vill inte ha en renovering så fort de flyttar in. Fula tapeter kan även det vara en "deal-breaker" för många. Köpare är ofta in rationella.
 
Hur har det gått ts?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.