Är det någon som nyligen fått sitt hus värderat? Jag har fått huset värderat och är missnöjd och undrar hur jag bör gå vidare med mitt ärende. Fick huset värderat av Fastighetsbyrån i Tierp. Vilka företag erbjuder värdering?
 
Exakt samma hus kan ju variera med miljoners kr beroende på var i landet de står. Den lokala fastighetsbyrån borde ju ha bäst chans att gissa värdet? Oavsett hur mycket ett hus har kostat att uppföra är det ju ändå marknaden som bestämmer vad den är beredd att betala för huset.
Du kan kanske få en bättre värdering av någon mäklare i Uppsala.

/ Fredrik
 
Hej!

Vi fick vårt hus värderat för drygt en månad sedan i samband med att vi lade om byggnadskreditivet till lån. Jag är nöjd med värderingen och enl. mäklaren som värderade huset så värderas, generellt sett, lösvirkesbyggda hus högre än utseendemässigt/storleksmässigt likvärdigt prefabhus.

/ M.C.
 
En mycket rutinerad fastighetsvärderare jag känner säger att de enda gångerna som det blir tjaffs omring en värdering är de gånger då man byggt huset själv. Det kan ju vara värt att veta, särskillt på detta forum . Om värdet är viktigt när man bygger så bör man hela tiden ställa sig frågan om det jag gör, är något, som någon annan är beredda att betala för. Med kom bara ihåg att "någon annan" får absolut inte vara familjen, släkt eller vänner utan det ska som sagt vara någon annan.

JTE jag vet inte hur din situation ser ut men den lokala mäklaren (det finns ju fler än Fsthbyrån) är de som har det bästa svaret. Det kan ju mycket väl vara så att byrån gjort en dålig bedömning men om en annan mäklare kommer med ett snarlikt svar så har du nog tyvärr byggt ett hus som bara du är beredd att betala mer för, i annat fall så får du väll gå på den värdering som är mest fördelaktig för dig.
 
"Sälj" huset och neka köp i slutändan är väl enda möjligheten att testa marknaden ordentligt. En mäklare som säljer med en "trappa" på försäljningspriset är ju mycket försiktig med värdering för att ha en chans att överträffa sig själv... :cool:
 
enligt mäklaren som värderade mitt hus senast (Fastighetsbyrå) så kan man oftast inte räkna hem det man har lagt ut, det måste ha gått ett tag, man har fått använding av det, och betalat det på så sätt. Låter lite konstigt tycker jag men trotts detta argument fick vi en grym värdering.
 
Snailman
Donald Trump skrev:
En mycket rutinerad fastighetsvärderare jag känner säger att de enda gångerna som det blir tjaffs omring en värdering är de gånger då man byggt huset själv. Det kan ju vara värt att veta, särskillt på detta forum . Om värdet är viktigt när man bygger så bör man hela tiden ställa sig frågan om det jag gör, är något, som någon annan är beredda att betala för. Med kom bara ihåg att "någon annan" får absolut inte vara familjen, släkt eller vänner utan det ska som sagt vara någon annan.

JTE jag vet inte hur din situation ser ut men den lokala mäklaren (det finns ju fler än Fsthbyrån) är de som har det bästa svaret. Det kan ju mycket väl vara så att byrån gjort en dålig bedömning men om en annan mäklare kommer med ett snarlikt svar så har du nog tyvärr byggt ett hus som bara du är beredd att betala mer för, i annat fall så får du väll gå på den värdering som är mest fördelaktig för dig.
Jag är inte säker på om ditt inlägg ska tolkas som att hus som byggs själv, har sämre standard än andra hus, men att byggaren inte ser det så, och tycker det värderas för lågt?

eller att husen är likvärdiga men att självbyggda hus värderas sämre, just för att man byggt själv?
 
Spoon195 skrev:
enligt mäklaren som värderade mitt hus senast (Fastighetsbyrå) så kan man oftast inte räkna hem det man har lagt ut, det måste ha gått ett tag, man har fått använding av det, och betalat det på så sätt. Låter lite konstigt tycker jag men trotts detta argument fick vi en grym värdering.
Det skulle alltså betyda att om jag köper huset på Måndagen för 2.000.000 så skulle det säljas för kanske 1.900.000 på onsdagen och den stackaren som köpte det då skulle alltså sälja det för 1.800.000 på fredagen!?!?!

Tycker det var extremt märkligt uttalande av mäklaren, huset är värt så mycket som någon är beredd att ge för det varken mer eller mindre. Är ni 2 i en budgivning och du får det även om du bjudit mindre, så finns det ju någon som vill ge mer, om du har lagt högsta budet, så finns det ingen som vill ge mer, och då kanske det måste gå en tid, innan någon är villig att ge det du gett, eller så får man bara hitta rätt köpare.

- M
 
Gladh skrev:
Det skulle alltså betyda att om jag köper huset på Måndagen för 2.000.000 så skulle det säljas för kanske 1.900.000 på onsdagen och den stackaren som köpte det då skulle alltså sälja det för 1.800.000 på fredagen!?!?!

Tycker det var extremt märkligt uttalande av mäklaren, huset är värt så mycket som någon är beredd att ge för det varken mer eller mindre. Är ni 2 i en budgivning och du får det även om du bjudit mindre, så finns det ju någon som vill ge mer, om du har lagt högsta budet, så finns det ingen som vill ge mer, och då kanske det måste gå en tid, innan någon är villig att ge det du gett, eller så får man bara hitta rätt köpare.

- M
Nej, mäkladen menade att kostnaden av att renovera, måla om, nya vitvaror m.m. är inte säkert att de betalar sig direkt dvs att om du lagt ner 10 000 kr på ett nytt kylskåp så innebär inte detta att ditt hus värderas till 10 000 kronor mer.

När man värderar hus räknar man inte på någon budgivning! Värderingar visar vad ett visst hus i ett visst område är värt. Inte vad budgivningen kan bli!
Sen kan ju alltid priset trissas upp om det finns fler intressenter. men detta är irrellevant i Värderingen.
 
Spoon195 skrev:
Nej, mäkladen menade att kostnaden av att renovera, måla om, nya vitvaror m.m. är inte säkert att de betalar sig direkt dvs att om du lagt ner 10 000 kr på ett nytt kylskåp så innebär inte detta att ditt hus värderas till 10 000 kronor mer.
Okej, då förstår jag, det finns ju visa renoveringar som inte betalar sig direkt, så som kök och badrum. Det är renoveringar som man aldrig skall göra inför en försäljning (om det inte är absoult nödvändigt).

- M
 
Gladh skrev:
Okej, då förstår jag, det finns ju visa renoveringar som inte betalar sig direkt, så som kök och badrum. Det är renoveringar som man aldrig skall göra inför en försäljning (om det inte är absoult nödvändigt).

- M
Precis, kök och badrum tog han upp som exempel....eftersom jag precis hade renoverat mitt :D
 
Snailman skrev:
Jag är inte säker på om ditt inlägg ska tolkas som att hus som byggs själv, har sämre standard än andra hus, men att byggaren inte ser det så, och tycker det värderas för lågt?

eller att husen är likvärdiga men att självbyggda hus värderas sämre, just för att man byggt själv?
Det var nästan så jag menade. Ett hus som man lagt ner mycket eget hårt arbete, passion och som man skräddarsytt efter sina egna behov kan lätt bli "mer värda" för den som byggt huset, än för någon annan.

Två Exempel: Ett hus jag tittade på där man slagit ut väggen mellan två badrum och gjort ett jätte badrum/rellax för rätt stora pengar eftersom de tyckte att det skulle vara najs med lite yasseraghi-feeling nu när ungarna hade flyttat ut. Han var mäkta stolt över arrangemanget men hade dessvärre glömt varför de flyttat till detta område från början. Området var värsta barnstugan och perfekt för nyblivna familjer och på visingen så var 80% just barnfamiljer. Fleralet resonerade nog som vi "visst var det häftigt men vem fasen vill ha bara ett badrum om man har tre ungar?". Huset gick för mindre pengar än ett likadant hus längre ner på gatan men med orginal badrum från 80-talet. '

Exempel två: Ett fint äldre hus på ca 200 m2 på en stor tomt. Ägaren hade just lagt 500 kakor på ett maffigt dubbelgarage och hoppades såklart att detta skulle bli pricken över i-et på detta hus. Huset gick för drygt 5 miljoner. Det mindre och lite risigare huset på ganntomten som var lika stor, såldes en månad senare för 6 miljoner. Det flådiga dubbelgaraget var placerat så på tomten att den inte gick att stycka av och det flådiga garaget som gått på en halv mille sänkte alltså priset med kanske säkert en hel milljon.

Det är enormt många faktorer som kan styra värdet på ett hus om det är just värdet man vill optimera och det finns en hel del intressant att läsa om ämnet men man måste ju även tänka på att man själv också ska trivas. Men då bör det ju inte vara hela värden om värdet inte ligger på topp, eller.
 
Snailman
Tack för svaret, jag var lite nyfiken på resonemanget, jag har väl sträckt mig så långt att jag försöker göra biorummet så det går att göra om till 2 sovrum om man ska sälja nån gång.. ett hus på 200kvm med bara ett sovrum, men 3 badrum kanske inte är så gångbart liksom...:rolleyes:
 
Snailman skrev:
Tack för svaret, jag var lite nyfiken på resonemanget, jag har väl sträckt mig så långt att jag försöker göra biorummet så det går att göra om till 2 sovrum om man ska sälja nån gång.. ett hus på 200kvm med bara ett sovrum, men 3 badrum kanske inte är så gångbart liksom...:rolleyes:
Helt riktigt, men så länge du har det perspektivet, dvs att biorummet troligen sänker värdet på huset och inte höjer det, så behöver du nog inte vara så orolig eftersom du troligtvis också räknat med detta. Värre är det för de i samma situation, men som ser det helt andra hållet.

Fundera på är varför just du tyckte att det var värt en massa jobb och pengar att förändra huset på detta sätt och därefter fundera på om det kan finnas fler som delar dessa anledningar. Generellt sett så har du nog rätt när det gäller värdet på ditt hus men det roliga med husförsäljning är ju att man faktiskt bara behöver hitta två personer som tycker "det du gjort" med ditt hus är vad som gör det till deras "drömhus" för att priset ska ta en helt annan vändning.
 
Intressant det här med värdering.

Vi väntar med spänning på att få vårat nybyggda lösvirkeshus "efterhands"värderad.

För bankens skull blev vi nämligen tvungna att göra en förhandsvärdering. Dom godkände egentligen inte lösvirkesbyggen, men om vi tog dit en värderingman så skulle vi få låna 90% av värdet.

Värderingmannen besökte tomten och fick se våra ritningar, vi berättade vad vi skulle göra för materialval o.s.v. Så allt det tog han hänsyn till.

Nu ska det bli intressant att se om det färdiga huset blir värderat till samma summa eller mer, eller kanske mindre.

Han sa att det är avgörande vart tomten ligger, hur huset är placerat på tomten, lämplighet för annan familj att bo där, övrig bebyggelse, infrastruktur kunde oxå avgöra.

//M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.