Hej!
Hoppas på lite lugnande stöd.

Vi är i tagen att bygga ett arkitektritat hus som kommer bli ca 175 m2 boyta i en och en halvplansformat.

Vi har för för 2.2 mkr köpt en tomt med ett fritidshus på som vi skall riva. Tomten är 2700m2 och värderad till 3 mkr, rimligtvis så kommer det nya huset kosta oss 3-3.5 miljoner att bygga inklusive allt enligt offerterna.

Tomten ligger utanför Kungälv med ca 120 meter ner till badvik och båtplats som delas med de övriga husen som är ett 15-tal.
Havsutsikt och cirka 2,5 mil från Göteborg.

Jag börjar nu bli lite orolig över värderingen och läser om Tobins q-värden o dyl, allt för att stila mitt sinne över en framtida förhandsvärdering. Jag har ungefär 1 miljon att lägga in i huset som kontantinsats.

Vad tror ni, skall jag lägga in mig på psyket innan jag ens börjat bygga eller är jag någorlunda rätt ute?
Tacksam för all input jag kan få!

IMG_5094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Skrämmande summor....... plötsligt känner jag mig rik mitt i fattigdomen.
 
Ja, det var liksom frågeställningens ursprung men tack för bekräftelsen (y)
 
Du skriver värderat till 3 milj. VAD är värderat till 3 milj, bara tomten eller tomten med det bef. fritidshuset som skall rivas?

OM tomten är värd 3 milj. så borde det inte vara något problem att bygga ett skapligt dyrt hus på tomten och få en fullkostndsvärdering.

Problemet med nybyggen som värderas långt under produktionskostnad är ju främst i områden med låga priser, Dvs, om du har en totalkostnad på ex. 5 milj för bygge med tomt, men det går att köpa liknande bättre beg. hus för 3 milj, så lär det vara svårt att få ut den fulla produktionskostnaden.
 
  • Gilla
evergrey66
  • Laddar…
Bob_the_builder
Alltså: finns det jämförbara hus att köpa billgare än 5,2-5,7 miljoner bör du oroa dig. Lite i alla fall. :rolleyes:
 
  • Gilla
evergrey66
  • Laddar…
Tomten skulle jag säga då det vid värderingen sas att det 42 kvadratmeter lilla huset borde rivas.
Men det finns ju vinster då avlopp, vatten samt fiber!? faktiskt är indraget.
Det jag har att gå på är att ett fritidshus på 29 kvadrat utan avlopp (eller sån där kista) med hälften av tomtstorleken såldes i oktober för 3100 000. Men min egentliga fråga inser jag är - hur mycket man kan gissa i värde på ett nybygge med de förutsättningarna och vår storlek... fragmenterat spekulerande helt enkelt :) ...
 
Det gör ju inte det och större villor finns inte sålda alls då det är ett fritidshus område med 5-8 åretrunthus...
Ja, du förstår, däri ligger problematiken.
Jag gjorde en Booli som lugnade mig men man vet ju inte hur rätt den visar.
Å andra sidan fick Booli nästan rätt på kronan när vi sålde vårt nuvarande hus...

Aaaaaahhhh .... ovisshet...
 
Finns det andra permanentboenden i området eller närheten?
Några till salu eller som har sålts hyggligt nyligen?

- Det är väldigt svårt att jämföra fritidshus med permanenthus i pris, även om det är i samma område. I vissa områden kanske det t o m är lättare att sälja ett fritidshus om det ligger så till att få vill bo permanent där, men annars är det ju ofta stor skillnad på standard och utrustning på ett fritidshus och ett permanenthus och ett större permanenthus kostar väsentligt mycket mer.
 
  • Gilla
evergrey66
  • Laddar…
Gjorde en djupare undersökning och kom fram till nedan. Vet inte vad det säger heller men nypproduktionen är ju sjukt dyra, ligger närmare vattnet än mitt men vi har finare utsikt mot öppet hav och 4 gånger större tomt.

Snittpriser/slutpriser per kvadratmeter 2010-2016
Sjöhåla, Sjöhåla strandväg, Kovikshamn, Vedhall, Tofta och Sundhammarsvägen

Villor och Fritidshus 14 st. 39200 kronor/m2
Villor 11st. 32100 kronor/m2
Villor och fritidshus med likvärdigt läge (havsutsikt el likn.) 9 st. 46250 kronor/m2
Villor med likvärdigt läge och tomtstorlek 1 st. 57727 kronor/m2

Senast sålda hus på Sjöhåla strandväg
Villor eller Fritidshus 4 st. . 52502 kronor/m2

Tomter till salu 2 st.
Granliden 9, 684 m2 och 184 meter till havet: 2.300 000: -
Granliden 8, 839 m2 och 184 meter till havet: 2.300 000: -

NYPRODUKTION till Salu
60 - 120 meter till havet. 400 – 800 m2 tomt
Villor och Fritidshus 5 st. 72368 kronor/m2
Utgångspriser i medelvärde: 7 200 000 kronor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.