Hej alla.

Har en fråga gällande värdering.
Vi köpte våran bostad 2016 fr ca 550 tkr.

Under åren som har gått har vi renoverat lite, dränering, Bytt till bergvärme (från Olja,el) Dragit in fiber och 3 sovrum är renoverade+nyrenoverad WC nere osv
Nu iår så håller vi på med Altan och toa/dusch upp skall renoveras till hösten samt fasad+ Fönster/dörrar nästa år om livet rullar på som det ska.

Har haft en dialog tidigare med min bank, men dom påstår att denna typ renoveringar inte påverkar så mycket då vi bor i ett mindre stad i Norrland. Fick upp värdering ca 50 tkr när bergvärmen var klar.

Nu för någon månad sedan så såldes grannens hus som ligger tomt i tomt fr ca 870 tkr. Där dom själv sagt att tex dränering bör göras snart.
Husen är lika, planlösningen på grannens kåk är bättre men tomten sämre tex.

Nu till min fråga. Jag vill inte ta ut en mäklare för att värdera förens jag är klar med sakerna ovan.
Har idag Nordea vilket inte är superhjälpsamma.
Men lat som man är så låter man det bara rulla på.

Finns det banker som gör värderingar som tex Booli eller egna program och man går efter det eller är det strikt värdering från mäklare som är gällande i alla lägen ?

Tack på förhand.
 
  • Gilla
silva51
  • Laddar…
Det banken vill ha är väl en skriftlig värdering som underlag, antingen från en mäklare eller en oberoende värderingsfirma. Jag tror inte att bankerna gör detta själva, det närmaste du kommer är nog Föreningssparbanken/Fastighetsbyrån.

Med det sagt hade jag rekommenderat dig att byta bank. Nordea ligger år efter år i bottenplacering när det gäller kundnöjdhet för privatkunder...;)
 
  • Gilla
Brorw
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Det banken vill ha är väl en skriftlig värdering som underlag, antingen från en mäklare eller en oberoende värderingsfirma. Jag tror inte att bankerna gör detta själva, det närmaste du kommer är nog Föreningssparbanken/Fastighetsbyrån.

Med det sagt hade jag rekommenderat dig att byta bank. Nordea ligger år efter år i bottenplacering när det gäller kundnöjdhet för privatkunder...;)
Misstänkte det.
Får härda ut tills jag är klar med dessa saker sen ta hit mäklaren.

Sa jag redan till sambon direkt efter vi skrev papper att vi ska byta bank (bedrövligt bemötande) men som en Svensson jag är så muttrar jag i soffan och tar inte tag i problemet direkt.

Får skärpa mig och tackar för ditt svar :)
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Jag tror att du får bäst resultat om du tar dit mäklare. Då kan du prata för varan på ett annat sätt än om de gör en automatvärdering.

Att byta bank går på ett kick. Nya banken lägger upp i princip allt åt dig. Lycka till! :D
 
  • Gilla
Brorw
  • Laddar…
Fast banken har en poäng i att investeringar i huset inte behöver påverka priset speciellt mycket. Det län med lägst snittpris på villor är Västernorrland och där kostar villor i snitt knappt två miljoner. Där du bor är det kanske inte direkt någon rusning av köpare och då är det tyvärr så att man investerar till sig själv och inte till en prisökning.

Fast visst skulle jag byta bank om jag var du.
 
  • Gilla
Charlieflower och 1 till
  • Laddar…
Så kan det ju absolut vara @Hep
 
Hep Hep skrev:
Fast banken har en poäng i att investeringar i huset inte behöver påverka priset speciellt mycket. Det län med lägst snittpris på villor är Västernorrland och där kostar villor i snitt knappt två miljoner. Där du bor är det kanske inte direkt någon rusning av köpare och då är det tyvärr så att man investerar till sig själv och inte till en prisökning.

Fast visst skulle jag byta bank om jag var du.
Hep Hep skrev:
Fast banken har en poäng i att investeringar i huset inte behöver påverka priset speciellt mycket. Det län med lägst snittpris på villor är Västernorrland och där kostar villor i snitt knappt två miljoner. Där du bor är det kanske inte direkt någon rusning av köpare och då är det tyvärr så att man investerar till sig själv och inte till en prisökning.

Fast visst skulle jag byta bank om jag var du.
Hep Hep skrev:
Fast banken har en poäng i att investeringar i huset inte behöver påverka priset speciellt mycket. Det län med lägst snittpris på villor är Västernorrland och där kostar villor i snitt knappt två miljoner. Där du bor är det kanske inte direkt någon rusning av köpare och då är det tyvärr så att man investerar till sig själv och inte till en prisökning.

Fast visst skulle jag byta bank om jag var du.

Jajjemän. Räknar inte med att få igen allt jag lägger på huset men bör rimligtvis öka lite.
Som flesta städer så har det varit en positiv ökning här med.

Men jag kan ha fel vilket jag inte hoppas. Vi märker vad Mäklaren säger när det blir aktuellt

Ska ta tag i det där med banken. Tack :)
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.