Hej alla glada.

Nu är det som så att vi ska till att dränera huset och ska då ta på finkostymen och knata till banken för att låna lite pengar till detta, vet inte än om jag ska göra allt själv eller leja bort det så säg en kostnad på 50-150.000

Nu till frågan: Bör jag värdera huset inför lån? dvs är chansen större att jag får igenom lånet om huset värderas hög eller blir det bara ett jobbigt påslag på fastighetsskatten?

Till saken hör att huset inte är värderat sen vi köpte det för 3 år sedan och då har det gått från att vara helt i orginal byggt -71 till en jäkla massa renoverande av oss så värdet på huset skulle stiga avsevärt. Men bör jag göra det?
 
morbidhans skrev:
Bör jag värdera huset inför lån? dvs är chansen större att jag får igenom lånet om huset värderas hög...
Huruvida du tvingas göra en omvärdering av fastigheten för att låna upp pengar kan nog bara banken svara på. Vi övriga känner inte till din ekonomi, aktuell belåningsgrad, statistisk värdeökning i området, osv.

morbidhans skrev:
...eller blir det bara ett jobbigt påslag på fastighetsskatten?
En omvärdering inför ett banklån har ingen koppling till taxeringsvärdet på din fastighet.

Så här beräknas taxeringsvärden.
https://www.skatteverket.se/privat/...ardetfram.4.76a43be412206334b89800042837.html
 
Redigerat:
Fast på skatteverket står det ju även att man går efter "standard" och vi har ju gjort väldigt mycket som höjer standarden.

Men det jag tror jag menar iaf :) är att om jag inte räknat helt fel så är huset nu belånat med lika mycket som det värderas till ca: 2 miljoner, men skulle vi göra en värdering skulle huset hamna på 2,3-2,5 miljoner så tanken är att man ska kunna se att det finns 3-500 tusen till i värdet på huset så att inte banken anser att huset är värderat till 2 och belånat till 2 och allt över det är negativt. Förstår ni hur jag menar? Blir rörigt bara jag själv tänker på det :)
Men tanken är att värderas högt så det finns utrymme för att låna mer =)
 
morbidhans skrev:
Fast på skatteverket står det ju även att man går efter "standard" och vi har ju gjort väldigt mycket som höjer standarden.
Eventuella standardhöjande åtgärder anger man i sin fastighetsdeklaration. Du får vänta till dess att Skatteverket skickar ut den nästa gång, innan du höjer ditt taxeringsvärde... :rolleyes:

morbidhans skrev:
Förstår ni hur jag menar? Blir rörigt bara jag själv tänker på det :)
Men tanken är att värderas högt så det finns utrymme för att låna mer =)
Jo, jag tror mig förstå hur du menar och din banktjänsteman förstår nog också. Sedan är ju frågan om du behöver gå så långt som att faktiskt göra en riktig omvärdering?

Men återigen, det kan bara din bank avgöra.
 
Med värdeutveckligen som varit på hus de senaste åren och pengarna ni lagt ner på renovering har huset troligen ökat i värde 5-20%, beroende på vart huset finns.

Oavsett om ni efter omvärdering av huset väljer att låna eller inte är det en bra idé att värdera om då ni kan sänka belåningsgraden och förhandla till er en betydligt förmånligare ränta och eventuellt lägre amortering.
 
Fick ni låna 2 mkr när ni köpte huset som då var värt 2mkr? Bankerna brukar inte vilja låna ut mer än 90% av husets värde. Men har du en bankman av kaliber så kanske den fixar det ?! ;)
 
C
Bankerna har blivit hårdare på tillåten belåningsgrad så det kan ju hända att du inte får låna mer trots att huset stigit i värde. Men det låter märkligt att huset skulle vara belånat till 100% av marknadsvärdet.

Börja med att fråga banken efter deras schablonmässiga värdering av huset, de brukar kunna svara på detta direkt. Om detta räcker så har du besparat dig en hel del möda. Annars brukar det gå bra att inkomma med en egen värdering där kravet är att värderingsmannen skall vara auktoriserad av t.ex. Samhällsbyggarna.
 
Jonatan79 skrev:
Fick ni låna 2 mkr när ni köpte huset som då var värt 2mkr? Bankerna brukar inte vilja låna ut mer än 90% av husets värde. Men har du en bankman av kaliber så kanske den fixar det ?! ;)
85% av värdet är maxbelåning för hypotekslån. Det bestämmer FI och banken kan inte ändra på det. Men sen kan man förstås låna mer utan säkerhet om man har ekonomi för det (fast i regel till en helt annan ränta)
 
Jonatan79 skrev:
Fick ni låna 2 mkr när ni köpte huset som då var värt 2mkr? Bankerna brukar inte vilja låna ut mer än 90% av husets värde. Men har du en bankman av kaliber så kanske den fixar det ?! ;)
Nja mer eller mindre.. Det exakta köpesumman ble 1.930 000 vi lånade runt 1.8 men med väldigt fördelaktig ränta osv, vi belådade även föräldras hus och lägenhet som vi ammorterar bra på :) den enda vi igenteligen betalade själva var lagfart och något mer som jag inte kommer ihåg men typ 120.000 :- och då tycker iaf jag vi bor billigt vi btalar nästan 20.000 var 3:e månad = 6666 kr i månaden delat på 2 = 3333:- per man i månaden, billager än lägenhet :D och har inget topplån :D
 
Alla verkar utgå från att hus alltid stiger i värde i alla områden, så är ju inte riktigt fallet.
Nu verkar ju du va ganska högt belånad om du även blandade in andras fastigheter för att kunna köpa huset, ta och boka ett möte med banken så klarnar det nog huruvida det finns utrymme, själv skulle jag inte vilja ha mer än 50% i lån för att gardera för eventuella fall i marknaden.
 
Fast en belåningsgrad på under 50% är ju inte realistiskt för väldigt många.

Nu låter det ju som TS faktiskt inte har 100% belåning av just det huset, en del av lånet verkar ju ligga på andra fastigheter. Det borde förbättra möjligheterna att ta upp lite mer lån.

Som en parantes så tycker jag 20 000 i kvartalet (=80 000/år) är väldigt mycket om det är ränta på 1,8 milj. Jag hoppas att du i det har en rejäl amortering (=sparande) också som en del av den betalningen?

Idag borde du kunna komma ned till ca 25 - 30 000 per år i ränta, och så 30% ränteavdrag bort från det.
 
morbidhans skrev:
......

Nu till frågan: Bör jag värdera huset inför lån? dvs är chansen större att jag får igenom lånet om huset värderas hög eller blir det bara ett jobbigt påslag på fastighetsskatten?

...
Fastighetsskatten är: taxeringsvärdet x 0.75% men man betalar maximalt 7074kr i skatt. Så om din villa ökar från 1,8miljoner till 2,5miljoner kvittar.
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
D09
Det hade jag absolut gjort.

Banken får ett uppdaterat värde och ev topplån kan undvikas

Likaså om du idag har topplån så kan du värdera om och omvandla topplån till bottenlån
 
  • Gilla
morbidhans
  • Laddar…
D09 skrev:
Det hade jag absolut gjort.

Banken får ett uppdaterat värde och ev topplån kan undvikas

Likaså om du idag har topplån så kan du värdera om och omvandla topplån till bottenlån

Det var nog precis så jag hade tänkt =) Tusen tack! :D
 
Så gjorde vi nyligen, ville låna till en ordentlig utbyggnad av vårt befintliga trädäck som låg på ca 60kvm, till runt 100kvm med ett uterum på som är ca 35kvm, då tog vi oss till vår bank och pratade med dem, och efter en omvärdering av vårt hus så ligger vi nu på ca 65% i belåningsgrad inkl. det nya lånet som är på ca 100kkr.
När vi köpte huset 2008 kostade det oss drygt 2mkr, idag värderas det till knappt 4mkr, så det extra lånet var inga problem. :)

Till kråksången hör också att vi inte var riktigt nöjda med kommunikationen med banken i denna veva då den köpts upp av Swedbank, så det slutade dessutom med att vi byter till annan bank och då även får ner räntan med ett par tusen i månaden, som vi ändå bestämt oss att amortera av, så vi kommer ligga på samma utgift även efter bytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.