Vi ska lägga om taket och har en diskussion ang valet av material.
En av oss vill ha Vittinge lertegel och den andre vill ha det billigaste möjliga, tex någon slags plåt. Vi har mycket bra priser och skillnaden skulle för våra 200kvm bli drygt 10 00:-. Vi utför arbetet själva.
För dessa 10 000:- kan vi köpa annat och det är väl skit samma vad som ligger på taket bara det är tätt menar en av oss och den andre menar att känslan och utseendet är viktigt, att livslängden spelar roll och att värdet på huset borde höjas och ge oss större belåningsutrymme.

Hur borde vi resonera kring detta? Vad tror ni banken säger? Detta jobbet utförs endast en gång av oss i detta hus.
 
Känslan och utseendet är givetvis viktigt. Men hur viktigt det är rent värdemässigt beror ju på hur huset ser ut, hur mycket ser man av taket, vilken stil är det på huset osv. Hur ser omgivningen ut.

På vissa hus är ett plåttak helt rätt, skulle se konstigt ut med tegel. På andra hus ser ett plåttak ut som en billig budgetlösning, i värsta fall kan det ge intryck av att vara en tillfällig täckning under pågående byggprojekt.
 
Kolla med en lokal mäklare, de borde kunna ge ett besked om ungefärlig värdepåverkan för de olika alternativen. Ring en som sålt något i området.
 
Vet inte vad ni har för tak idag heller. Förmodligen har ni koll på detta men missa inte att ta i anspråk den ökade vikten och belastningen tegel påför konstruktionen i förhållande till vad plåttak väger. Detta kan innebära och gör oftast det också att kostnaderna för underarbete är större i material och självklart arbete (även om ert arbete är gratis så kanske ni bör värdera er tid).

Nu när jag varit negativ så måste jag ändå säga att det kan vara värt mycket med ett fint tak. Beror på allt runtomkring och jag tycker också att ni kan kolla med mäklare för att se hur det kan se ut i era trakter

MVH Lorant
 
Vi har lertegel idag, huset är från 1920 och är mycket fint bevarat och renoverat. Ligger 6 mil från Göteborg i en mindre ort. Originaltaket var tvåkupigt lertegel.
 
Billigast möjliga plåttak (för det var väl alternativet) är fult som stryk. Ett lertegel från Vittinge är vacker och blir bara finare med åren. Ett självklart val.
 
Ja jag är benägen att hålla med då. Har ni det idag så kommer det troligast att bli en estetisk försämring att byta till billigt plåttak och förstöra mycket av känslan med huset. Speciellt om vi pratar om dessa i sammanhanget väldigt små skillnaderna i pris

Misstänker att du är parten som vill ha tegel ;)

MVH Lorant
 
Leta upp lite bilder på hus med billiga plåttak mot Vittinge tegel-tak, så kanske det löser sig av sig självt!
 
kinglolle skrev:
Misstänker att du är parten som vill ha tegel ;)

MVH Lorant
Mmm, så är det. Och jag har aluminiumfälgar på bilen och en ny klippo i förrådet. För att jag gillar det och väljer att lägga mina pengar på det istället för mycket annat.
Problemet jag har är hur jag ska motivera det dyrare teglet på andra sätt än estetik. Livslängden är väl motiv nog kan jag tycka. Min sambo har inte ifrågasatt valet av takmtrl innan men vi har nu hamnat i en situation där andra saker kommer kosta mycket pengar. Därför önskar jag någon slags kalkyl som visar att lerteglet blir det bästa valet i även i ett ekonomiskt perspektiv. d^_^b
 
Hur krisartat är det med takbyte då? Måste det ske just nu?

Jag röstar definitvt på lertegel i ditt fall. men främst av estetiska skäl. Troligen skulle ett plåttak också göra huset mindre värt, men svårt att säga hur mycket.

Rent praktiskt så kan ev. plåttaket vinna, det är tätare, kommer inte in lika mycket skräp som under lertegelpannor.
 
Redigerat:
Varför inte shingel.
Sådana papptak har en hållbarhet på ca 30 år och är mkt lätta att lägga själv...

/K
 
Ett argument för tegel och mot plåttak som jag direkt tänker på är det störande smattret vid regn på plåttak. Har vid sommarstugan ett uthus som ligger 10-15 meter ifrån mitt hus, och smattret på uthusets plåttak väcker mig. När det var takpapp där så var det ostörd nattsömn.
 
Och "den andra" i familjen köper förstås alla sina kläder på Ullared för att det är billigast så? Eller? För utseendet spelade ju ingen roll ;)
 
BiFuel skrev:
Och "den andra" i familjen köper förstås alla sina kläder på Ullared för att det är billigast så? Eller? För utseendet spelade ju ingen roll ;)

Ouch ;)

Det argumentet kanske fungerar bra? Älskling om vi nu ska spara in så mycket kanske vi kan sluta köpa smink och dyra kläder. Vi handlar helt enkelt second hand och Ullared ;)
 
Läste en gång till: Om merkostnaden endast är 10 kkr och det dessutom ligger tegel på nu så är det väl inte ngt snack om att tegel är det rätta?

Annars kan man som sagt resonerar på samma sätt med allt: Det spelar inte ngn roll om det passar och hur det ser ut bara det funkar - eller !?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.