Banken vill att jag ska värdera min fastighet.
Vad bör en normal kostnad för en mäklare att göra detta vara?
 
Är väl bara att leta efter mäklare som erbjuder fri värdering.. Det tycker jag att man ser lite överallt.
 
frohike skrev:
Är väl bara att leta efter mäklare som erbjuder fri värdering.. Det tycker jag att man ser lite överallt.
Tror inte mitt samvete fixar och stå och låtsas som att jag ska sälja fast jag egentligen bara vill ha det värderat, få ett papper på det och ge till banken.
 
Vi belalade ca 2000 i Stockholm 2010.
 
kolla om banken har något avtal med nån mäklarfirma, våran har det och de kommer ut och gör gratis värderingar utan några krav på vidare tjänster.
 
Det som är viktigt är att kolla med din bank vilka mäklare som är godkända som värderare.

Vet att Länsförsäkringar Bank bara har vissa (och lägligt nog bara de som är mäklare för LF) som är godkända.

En värdering av hus+tomt kostade mig, sommaren 2011, 2000:-
 
oobum skrev:
Det som är viktigt är att kolla med din bank vilka mäklare som är godkända som värderare.

Vet att Länsförsäkringar Bank bara har vissa (och lägligt nog bara de som är mäklare för LF) som är godkända.

En värdering av hus+tomt kostade mig, sommaren 2011, 2000:-
Njae riktigt så ska det inte vara utan policyn säger att värdering skall göras av auktoriserad värderingsman. Detta krav är generellt inom branschen från början men sen har det sakta men säkert lösts upp.

Vissa bolag började och gör såsom LF gör alltså godkänner auktoriserad värderingsman alternativt några utvalda mäklare som de samarbetar man. Självklart pushar då Lf sin fastighetsförmedling, Swedbank kör med Svensk fastighetsförmedling, andra kör med de som tipsar sina kunder om just den banken

Fortfarande håller jag dock med om att kolla med din bank vilka de godkänner
 
1500 betalade jag till svensk fastighetsförmedling.
 
om jag har tolkat dina andra trådar rätt så är det så att du ska bygga lösvirkeshus och göra en hel del själv.

om jag tolkar dig rätt så hade jag i ett case som detta begärt in en förhandsvärdering från en auktoriserad värderare, kostar någon stans mellan 3 - 5 tkr.

nu kommer någon att hoppa på mig och säga att jag är fel ute och att det går bra med en mäklarvärdering, men det bryr jag mig föga om ;)
 
PCLarsson skrev:
om jag har tolkat dina andra trådar rätt så är det så att du ska bygga lösvirkeshus och göra en hel del själv.

om jag tolkar dig rätt så hade jag i ett case som detta begärt in en förhandsvärdering från en auktoriserad värderare, kostar någon stans mellan 3 - 5 tkr.

nu kommer någon att hoppa på mig och säga att jag är fel ute och att det går bra med en mäklarvärdering, men det bryr jag mig föga om ;)
Stämmer.
Har fastighet idag som jag vill värdera innan huset påbörjas men du menar att jag bör förhandsvärdera vad allt är värt som färdigt också när de ändå håller på så att säga?
 
Suhagg skrev:
Stämmer.
Har fastighet idag som jag vill värdera innan huset påbörjas men du menar att jag bör förhandsvärdera vad allt är värt som färdigt också när de ändå håller på så att säga?
Förhandsvärderingen är ju en teoretisk värdering över vad ett tänkt hus skulle vara värt den dag värderingen görs. Ligger sedan som grund för hur man kan lägga upp ett eventuellt byggnadskreditiv. Det är ju inte alltid som nedlagda kostnader stämmer överens med en värdering och då är det ju bra att veta detta innan man börja att bygga, allt för att man inte ska stå där i en situation där en värdering i slutänden inte räcker till...
 
Nanny Fine
kinglolle skrev:
Vissa bolag började och gör såsom LF gör alltså godkänner auktoriserad värderingsman alternativt några utvalda mäklare som de samarbetar man. Självklart pushar då Lf sin fastighetsförmedling, Swedbank kör med Svensk fastighetsförmedling, andra kör med de som tipsar sina kunder om just den banken.

Swedbank använder Fastighetsbyrån, inte Svensk fastighetsförmedling.... :blushing:
 
Nanny Fine skrev:
Swedbank använder Fastighetsbyrån, inte Svensk fastighetsförmedling.... :blushing:
Helt rätt, blev för många fastighetsnånting i min skalle ;)
 
Banken brukar ju ha gratis värdering också. Vad har du för bank?
 
huggan skrev:
Banken brukar ju ha gratis värdering också. Vad har du för bank?
Swedbank, de använder Fastighetsbyrån. Ska försöka få till att det ingår. Ska ju kanske låna pengar av dem så det kan de bjuda på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.