Hej alla,
Eftersom jag vet att detta forum är fyllt med kloka och kunniga personer så ställer jag följande fråga:

Vad är uppskattat marknadsvärde på nedanstående pjäs?

En Emco Emcomat 8.6 med fyra-hastigheters fräshuvud på pelare stående på plåtstativ med underskåp. Gick även enligt http://www.lathes.co.uk/emco/page2.html under namnet Maximat V8 när fräspelaren var monterad.
Troligen från slutet av 70-talet. Tysk och svensk manual, har trefasmotor, trebackschuck, fyrbackschuck, planskiva, L20 spännhylsor med chuck till svarven, fast och medlöpande stöddocka, dubb MK2, MK3 och medlöpande, svarvstål mm mm. E25 spännhylsor med chuck och dragstång till fräsen, pinnfräsar samt litet maskinskruvstycke att sätta på tvärsliden. Samt lite till...

Glömde det viktigaste Dubbavstånd 600 mm, dubbhöjd 105 mm, svarvdiameter över support 118 mm.

Emco lath, grön, stående borr, förvaringslådor, skrivbordslampa, elektrisk utrustning, verktygsverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Den Händige
 
Fräspelaren, är den från en annan maskin? Ser inte ut som den som brukar sitta på den svarven.

Hursomhelst skulle jag säga runt 20 för svarven om du hittar rätt köpare. Har dock sett dom gå för <10 på blocket, utan fräspelare. Hur mycket fräsen adderar har jag svårt att uppskatta.

Här gick en komplett 8.6a för 3850€, kanske kan va en vägledning. Handlar dock mycket om storlek på marknaden, kanske inte jättemånga i närområdet i sverige som är beredda att betala 40k för en sån här maskin. https://www.nielsmachines.com/en/emco-emcomat-86-lathe-with-milling-head-16933776.html
 
Tack för input Ola C.
När jag tog över svarven så var den försedd med denna fräspelare. Fräspelaren finns också beskriven i Lunas (ursprunglige säljaren) bruksanvisning. Gissar att tidigare ägare möjligen kompletterat. Finns också en nyare fräspelarvariant med 6 hastigheter.
Runt 20k eller lite mer kan vara realistiskt med tanke på alla originaltillbehör som finns. Svårt att hitta dem nu för tiden. Finns lite på Ebay.
40k kan man glömma.

Mvh Den Händige
 
20 - 25000, skicket ser fint ut och bra med tillbehör.
 
30 000:- ska inte vara omöjligt heller med rätt köpare.
För 20 000:- säljer du den på 5min..
 
Skulle du få för dig att sälja fräspelaren separat så är jag intresserad :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.