Hej!

Skulle behöva lite hjälp.

Jag bor i ett Älvsbyhus Torgrim, 121 kvm nedervåning och 80 kvm vind som är oinredd. Byggt 2008 och köpt av mig 2012 för 3.065. 1000 kvm tomt.

Då jag köpte huset var det värderat till 3.2 av mäklaren.

Nu vill jag inreda vinden och bygga dubbelgarage, jag har fått tag ett företag som jag litar på som kan göra det riktigt billigt (denna tråd handlar inte om att jag kommer bli lurad eftersom det är så billigt...)

De billiga priset uppnås bl.a genom att vi importerar materialet från ett annat EU-land. Det jag tänkt mig är:

Vindsplan = 2 sovrum, ett stort badrum ca 11 kvm med bubbelbadkar lite SPA-känsla samt ett stor walk-in-closet på ca 10 kvm + en kupa á 3 fönster.

samt

Dubbelgarage 8x9 m.

Detta är de priser jag fått hittills:

VadPris
Ovanvåning Bygg180000
Ovanvåning Material80000
Garage bygg80000
Material 60000
Arkitekt ritning10000
Kvalitetsansvarig7000
Bygglov5000
Container14000
Lastbil7000
443000


Nu till problemet. Jag ringde mäklaren som sålde mig huset och beskrev ovan projekt och sa att det skulle gå på i runda slängar 500.000.

Mäklaren sa att om jag gjorde allt det jag beskrev skulle ökningen antagligen vara ca 400 tkr, KANSKE med tur närmare 500 tkr. Fördelat på 250 vinden 150 dubbelgaraget.

Jag som hade tänkt först ta ett blancolån och sen föra över till huslån när jag fått det omvärderat blev lite fundersam.. Kan det verkligen stämma att ökningen skulle bli så liten? Borde inte ökningen vara åtminstone det jag lägger in plus kanske lite till?

Tacksam för all input på ämnet värdeökning...
 
Mäklarens resonemang är logiskt och sansat. Om din marknadsmässiga gränskostnad blir 443 Kkr låter värdeökningen 400 Kkr högst realistisk. Det såg annorlunda ut på en begagnatmarknad med skenande priser
 
Tyvärr kan det nog vara som mäklaren säger.....beroende på var huset ligger så får man troligen inte så mycket mer än dom pengarna för ett Älvsbyhus....
 
Medans jag renoverade mitt hus dök marknaden så när jag var klar för värdering var mitt renoverade värt samma på marknaden som det var när jag köpte det! Summa summarum blev ett blancolån istället! Surt men marknaden kan man inte göra något åt!
 
Tack så mycket för många bra svar! :)

Frågan är vad man ska göra då? Ett alternativ är ju såklart att skippa garaget, men kontentan blir att värdeökningen för ovanvåningen ändå inte täcker kostnaden. Snarare är det väl så att garaget ungefär kostar att bygga vad det blir värt.

Vad jag har för alternativ (förutom det uppenbara att pressa alla kostnader) finns det någon viss sorts mäklare som är mer benägen att dra till lite extra?

Hur skulle ni gå tillväga om ni ska bygga för 500 tkr men det eventuellt bara blir en ökning på 400 tkr? Hur ska jag tänka kring det? Finns det något smart jag kan göra för att få de där extra 100 i lån?

Tack på förhand.
 
En byggnad är (och förblir) ett konsumtionsobjekt. Behöver du utrymmena bygger du dem. Annars avstår du.
 
Klart jag behöver utrymmena. Mina frågor gäller om det finns något smart sätt att komma runt att bygget kanske blir värderat till 50-100 tkr mindre än vad det kostade att bygga. Något jag inte tänkt på kanske..
 
Alternativ 1: Spara ihop pengar för att täck de 100kkr som saknas
Alternativ 2: bygg själv.
Alternativ 3: Fråga banken hur de ser på värdeökningen, eventuellt kan de göra bedömningen att värdet ökar mer utan mäklarens inblandning. (de är ju partiska och vill låna ut mer pengar till dig)
 
Detta är en av anledningarna till att man brukar skjuta till en kontantinsats när man tar lån. Detta gäller oavsett om man köper bil, hus, lägenhet, etc. Varför inte bara spara ihop 50-100 tkr och sedan genomföra projektet (om du nu absolut måste genomföra dem samtidigt)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.