Hej!
Jag undrar om det finns några schabloner på hur mycket man ökar värdet på huset i och med byte av panna? Jag har i dagsläget en ctc panna från 74 på 230 liter som är på upphällningen. Så min plan är att sätta in en ack.tank på 500 liter och en ny vedpanna på 25kw. Har inte koll på vilket märke det blir än men 25kw är den effekt jag önskar. Huset är ett litet 50-tals hus på knappa 90m2, tilläggsisolerat och dränerat.

Så vad skulle man tänka sig för ev. värdeökning på denna investering?
 
Det beror på läget. Bor du på en oattraktiv ort är förbättringar en förlustaffär.
 
Skulle gissa på att vi inte bor i en sk. oattraktiv ort, Njurunda söder om Sundsvall. Både jag och min fru frekventerar hemnet och hus i närområdet ligger inte ute länge. Plus att vi nu fått en ny E4:a som gör att pendlingen in till stan gör tillvaron något mer dräglig ;)
 
Värde ökning? Det är nog rättare att vända på frågan, hur mycket minus är det att behålla en för längesedan pensionsmässig panna från forntiden, om huset skulle bjudas ut till försäljning.:D
 
Skulle inte tro att det är något minus alls med en ctc 265 eller liknande i källaren. Nya köparen kan sätta en pelletsbrännare i den pannan till billig penning eller byta ut den mot en pelletspanna. Ganska lätt jobb, bara dra om en del rör och få ett nytt hål för rökröret i skorstenen. Är däremot rörgragningen kvaddad genom acktank och liknande blir det en dyrare historia att få dit en pelletspanna.
En för liten vedpanna med en alldeles för liten acktank är däremot avskräckande för majoriteten av spekulanterna.
Ganska få vill hålla på och fjanta med ved medans grannarna sitter och småfnittrar.
Bergvärme höjer husets värde i 10 år men kostar ju också därefter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.