Hej!

Har nyss sålt en bostadsrätt och mäklaren informerade om att man numera ska göra värdeminskningsavdrag på de utlägg man drar från vinstskatten i samband med försäljning av bostadsrätt eller villa.
Köpte lägenheten 2009 i januari och renoverade löpande under 2009 och 2010, sålde den därefter i december 2010. Vet ju att man inte kan dra av för renoveringar som är gjorda tidigare än 5 år tillbaka i tiden, men att man ska räkna ner avdragen från år 5 och framåt var helt nytt för mig.

Mäklaren själv var lite trevande och tyckte att "gör som du vill" eftersom Skatteverket inte hade gett ordentliga riktlinjer för hur man skulle bära sig åt och det fanns alltså ingen praxis. Han menade att det egentligen inte var fel att dra av alltihop men att man "helst" skulle räkna ner värdeminskningen. :S

Någon som känner till mer om detta?
 
Ehh.... Jag har svårt att se hur man resonerar i detta fall.
Sålt två bostadsrätter de senaste 1.5 åren och jag har inte fått del av ngn liknande information - Att du skulle räkna värdeminskning på en renovering över tid för att göra avdrag och minska din vinstskatt/förlust låter ju bakvänt. Det är ju marknaden som styr vid en försäljning - Dvs, en renovering kan öka priset, varför skulle du bara få dra av delar av vinsten om renoveringen är gjord för 2 år sedan eller för 3?

Termen "värdeminskningsavdrag" används ju vid beräkning av avdrag på inventarier och lokaler för företag, dvs inget som rör renovering för privatpersoner. Däremot räknar ju försäkringsbolag hela tiden på värdeminskning vid ersättning för en skada - Men det är ju en annan femma...

Mao - Jag tror inte din mäklare vet vad han/hon dillar om... Ringa skatterverket?
 
Räkna ner med hur mkt då?
Finns regeln så måste det ju finnas riktlinjer från skatteverket. Det kan ju inte gärna vara godtyckligt?
 
Håller med om allt lät mycket luddigt... Fick aldrig ens reda på vilken beräkningsmodell som mäklaren tillämpade när han räknade ner avdragen, orkar inte ens ringa o kolla med honom...
Ringde Skatteverket igår och handläggaren som jag talade med var mycket påläst men hade inte hört talas om den nya regeln med avdrag som mäklaren påstod fanns.
Jag kan i ärlighetens namn inte förstå mäklarens resonemang och jag orkar inte ringa honom och ställa honom mot väggen så jag drar av hela beloppet utan att räkna ner värdeminskning på avdragen. Detta efter att handläggaren på Skatteverket ansåg att detta var korrekt.

Försäljningsarvodet till mäklaren på drygt 45.000 kr känns nu om möjligt än mer obefogat... q(;^;)p
 
Din mäklare har antingen varit otydlig eller osaklig eller bara inte vetat vad han pratat om.

Möjligtvis var han ute och fiskade efter något om renoveringar varit äldre än fem år. Men allt inom fem år är bara att dra av allt du kan för.
 
Regeln om att renoveringar som var äldre än 5 år och icke avdragsgilla var han helt klar med, detta var dock aldrig aktuellt i mitt fall då jag endast ägde lägenheten i knappt 2 år. Lutar nog mest åt att han var förvirrad efter att ha varit på kurs hos Skatteverket och blandat ihop allt möjligt... :S
 
man kan dra ifrån den beskattningsbara vinsten utgifter man la på förbättringar, renoveringar i en villa under senaste 5 år. Om du har höjt standard fex totalrenoverat badrum, bytt golv, köket osv. Målning och tapetsering, ingår ej för det betraktas som vanlig underhåll.
Mäklarens arvode brukar också dras av från vinsten som försäljningskostnader. Allt det resulterar att man betalar inte skatt för renoveringar och förbättringar man har gjort under senaste 5 år. Vet ej om samma gäller för lägenheter.
gaia
 
Samma regler gäller för lägenhet. Om det var målat innan och man tapetserar, eller vice versa, så är det att betrakta som en förbättring också, och inte att betrakta som underhåll.
 
då var jag inte helt fel :)
mall blir kanske glad att veta det.
praxis är att man fyller i en blankett och bifogar kvitton på material och hantverkstimmar.
Jag har hittat blanketten på skatteverkets hemsida en gång i tiden. Minns ej vad den heter exakt.
gaia
 
gaia:
Praxis är som du skriver att man fyller i en K6-blankett och noterar vad man haft för utlägg, därefter betalar man in skatten (om man nu inte begär uppskov).
MEN: Först om Skatteverket hör av sig så behöver man visa upp kvitton på material och hantverkstimmar, inte annars.

I mitt fall så var inget gjort i lägenheten sedan husets byggår (1987) så handläggaren på Skatteverket ansåg att även tapetsering och målning var okej att dra av.
 
maal skrev:
MEN: Först om Skatteverket hör av sig så behöver man visa upp kvitton på material och hantverkstimmar, inte annars.

I mitt fall så var inget gjort i lägenheten sedan husets byggår (1987) så handläggaren på Skatteverket ansåg att även tapetsering och målning var okej att dra av.
jag visste faktiskt inte att kvitton ej behövdes så vi bifogade kopior på allt vi hade.
Roligt att du fick dra av det du har lagt på :).
gaia
 
gaia skrev:
jag visste faktiskt inte att kvitton ej behövdes så vi bifogade kopior på allt vi hade.
Roligt att du fick dra av det du har lagt på :).
gaia
Är nog en o annan som gjort på samma sätt som du kan man tänka sig... :)

Ja, jag är tacksam för att det som gick o dra av, skönt i efterhand att jag lyckades spara alla kvitton... Inte alltid man tänker på en framtida försäljning och att spara kvitton när man samtidigt sitter mitt i en byggarbetsplats ;)
 
maal skrev:
Hej!

Har nyss sålt en bostadsrätt och mäklaren informerade om att man numera ska göra värdeminskningsavdrag på de utlägg man drar från vinstskatten i samband med försäljning av bostadsrätt eller villa.
Köpte lägenheten 2009 i januari och renoverade löpande under 2009 och 2010, sålde den därefter i december 2010. Vet ju att man inte kan dra av för renoveringar som är gjorda tidigare än 5 år tillbaka i tiden, men att man ska räkna ner avdragen från år 5 och framåt var helt nytt för mig.
I Skatteverkets anvisningar till deklarationsblankett K5, hjälpblankett "Förbättringsutgifter", står det följande:
Har du haft en utgift för förbättringsreparationer och underhåll måste du dessutom ta ställning till om någon del av utgiften konsumerats genom ålder och brukande. Du kan bara få avdrag för den del som inte är förbrukad vid försäljningstidpunkten (Avdragsgill del av beloppet på blankettsida 2.)

Det är således helt klart att avdrag ska göras för ålder och brukande, men jag kan inte se att Skatteverket redogör för hur det ska gå till. Någon ny regel är dock inte detta. Vid en försäljning 2003 gjorde jag avdrag (rätt eller fel) med 10 % per år.
 
Henri skrev:
Det är således helt klart att avdrag ska göras för ålder och brukande, men jag kan inte se att Skatteverket redogör för hur det ska gå till. Någon ny regel är dock inte detta. Vid en försäljning 2003 gjorde jag avdrag (rätt eller fel) med 10 % per år.
Undrar hur man beräknar avdrag för ålder och brukande. Finns det anvisningar från Skatteverket?
 
Fixartanten skrev:
Undrar hur man beräknar avdrag för ålder och brukande. Finns det anvisningar från Skatteverket?
Nej, enklast är att inte göra det alls först. Det går i stort sett alltid igenom ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.