Hej. vad är det för värde på en stor vedpanna.
brorsan har en 30kW panna som tar enmetars ved & inehåller 1500 liter vatten. den är tillverkad september 1995.
 
Begagnade prylar har överlag inte så stort värde, kanske ni kan få några tusingar som mest.
Vad är det för modell/tillverkare?
 
Håller med Rogge när det gäller VVS-prylar överlag, men är det en keramikpanna kan du nästan räkna med nypriset 1995.
 
Fick 11000 för min kombipanna på 35kW, 50cm ved och 1200L vatten. Elpatroner på 13kW ingick. Jag var nog för billig, för halva Sverige ringde, vissa bodde 150mil bort... Så vis av erfarenhet, sätt inte för lågt pris.
 
ja får man bor mot 10 kanske 15 000 för den så är det ju värt besväret att sälja den, annars så får man ju bra betalt hoss skrothandlaren också, nu när metall priset är högt.

finns ju en extra 1500 liters ack som också ska bort, så nån kan ju handla en komplet anläggning om dom vill
 
På blocket varierar priserna allt från ca 5000 till 15-20 någonstans. Beroende på skick, ålder, storlek, var i landet den säljs och framförallt tillbehör. Det som är dyrt att komplettera med är avancerade styrsystem. Enkla acktankar kryllar det däremot med på marknaden.
 
pris på blocket, säger inte så mycke, då många varor på blocket aldrig blir sålda på grund att priset är förhögt.
Trots det så kollar alla på blocket, när dom ska pris sätta sin vara, o då tror dom att dom ligger rätt i pris, fst dom igentligen har lika fl pris som alla andra...
 
Enda raka att göra när man handlar sånt på blocket är att pruta,pruta och pruta igen. Ge ett bud på max hälften av vad de begär för en gammal panna. Det kryllar av dem och andrahandsvärdet är precis ovan skrotvikten. Så enkelt är det.

Det är ju liksom inte huggsexa om gamla pannor.
 
Acktankar tar dom ändå ganska bra betalt för nu då jag hjälpt en kompis med att leta, Iaf om det är slingor/beredare o solslinga i den...
 
Cheesus skrev:
Enda raka att göra när man handlar sånt på blocket är att pruta,pruta och pruta igen. Ge ett bud på max hälften av vad de begär för en gammal panna. Det kryllar av dem och andrahandsvärdet är precis ovan skrotvikten. Så enkelt är det.

Det är ju liksom inte huggsexa om gamla pannor.
Jag skulle säga precis tvärtom, om du menar vedpannor, vilken gammal vedpanna som helst går att sälja. En vedpanna utan keramik för halvmetersved från tidigt 80-tal går för 5000:- En Baxi Solo Plus från sent 80-tal går för 15.000:-

Så det handlar inte om att pruta utan att läsa annonsen först :)
 
2an skrev:
Acktankar tar dom ändå ganska bra betalt för nu då jag hjälpt en kompis med att leta, Iaf om det är slingor/beredare o solslinga i den...
Då är de inte så enkla som jag avsåg. T.ex. solslinga hittar du knappast i 10-20 år gamla tankar.

En standardtank 500-1000l med en hetvattensslinga för laddning i toppen direkt från vedpanna kanske kostar 1500 kr. Jag har sett schyssta tankar för 500!
 
Innan jag köpte min nya panna kollade jag mycket på blocket och faktum är att många ga pannor med högt pris värkar stå ganska länge osålda. Dom kommer till baks efter ett tag med nya bilder osv.När jag sålde min 20 år ga euronom med keramik var det bara två som ringde.Jag fick ett par tusen.
Jag tror att nya lågpris pannor typ Orlan håller nere beg priserna en del. Men Baxi pannan kan nog säljas till fantasi priser på blocket.
 
Roade mig att kolla på Blocket och det finns ett urval av pannor fr 500 spänn o uppåt.

http://www.blocket.se/vi/17084945.htm?ca=6_s
Komplett anläggning, 12 år gammal, ny keramik och 3 tankar. 10.000. Går säkert att bjuda 5 och få den för 6500:-

http://www.blocket.se/vi/17046002.htm?ca=6_s vemax-panna för 3.000. Säkert prut där med.

http://www.blocket.se/vi/17023274.htm?ca=6_s Egor v25. ( bra panna, mina föräldrar har en likadan som funkat i snart 30 år ) 7000 spänn. För 4.000 går du därifrån med panna och rubbet skulle jag tro.

Ja, jag vet. jag är fräck men ligger grejer ute mer än några dagar på blocket är priset fel och säljaren villig att gå ner. Vem vill ha en panna stående som tar plats och är skitig?

Så att gamla vedpannor är värda sin vikt i guld kan vi nog avskriva ganska enkelt. Det är ett jäkla bök att byta panna och gör man det jobbet tror jag nog de flesta väljer att köpa en ny anläggning för att vara säker på att grejerna håller i 30 år framöver.
 
Alltså, om den ligger en månad så väntar den bara på rätt köpare. ;-) Om den går efter två dagar, var priset satt för lågt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.