Har bytt till bergvärme i våran medelstora villa, och funderar på om man kan sälja fjärrvärmepumpen som drivit runt huset innan?Har ingen koll på modell, märke eller nånting sånt, utan det är en låda med mängder av rör och en röd tank.Pappa tänkte slänga den på tippen, men något borde man ju få för den då den fungerar?Hittar 0 resultat på google, inga annonser och inga nya pumpar, verkar ju inte finnas någon som helst marknad för fjärrvärme...Hoppas någon kan hjälpa till :)
 
Du menar en fjärrvärmeväxlare skulle jag tro, finns säkert en beg marknad för den. Vad för märke på den?
Finns väl någon vedeldare som kan bygga sig en varmvatten automat av den.

mvh
 
  • Gilla
UngFixare
  • Laddar…
Men då är ju svaret givet av sig själv, ingen efterfrågan = inget ekonomiskt värde.
 
Vem sätter in fjärrvärme för att sedan välja en begagnad värmeväxlare? Kan ju inte vara många.

Lägg ut den på tradera på en tvåveckorsauktion med budstart på en krona så får du reda på marknadsvärdet. Jag skulle tippa på några hundralappar.
 
Hittade på lappar som jag inte vet om dom har någon betydelse, någon som kan tolka dom?
2r54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20131230_154534.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en väldigt snarlik på blocket, kan till o med vara en likadan jag har
http://www.blocket.se/dalarna/Fjarrvarmevaxlare_51051544.htm?ca=12&w=3

Så något värde verkar den ju ha, bara man hittar rätt köpare
 
Men du den ligger där på Blocket javisst, för att den är osåld. Det är det vanligaste felet folk gör när dom skall sälja något man kollar på blocket och där ligger grejer för si o så mycket pengar, men det är just det som är problemet dom ligger där osålda.
Har sålt saker som jag vill bli av med men då lägger jag dem på ett pris som ligger under alla andra liknande. ibland är det inte lönt för ingen vill köpa vissa saker beg.
 
Gjorde en sökning på blocket på "fjärrvärmeväxlare" och fick följande träffar:
- SweTherm Villaprefab RF/D, Installerad 2008, verkar enligt bilden vara Danfoss ECL 110-regulator (avancerad regulator med många parametrar), begärt pris 8000kr, inlagd 2013-11-10
- ermina-Termix fjärrvärmeväxlare typ vvx3-2 säljes, Installerad 2005, enklare typ av regulator, begärt pris 3000kr inlagd 2013-11-30
- Redan fjärrvärmeväxlare 2001, Redan villacentral typ 2000/00, ganska enkel reglercentral (ungefär som Danfoss ECL 100M med tidur), begärt pris 4000kr, inlagd 2013-12-07
- Ser ut att vara CeteTherm Basic U22, installerad 2010, enkel regulator, begärt pris 10 000kr, inlagd 2013-12-10
- Cetetherm FJV 301 R (golvmodell), begärt pris 1500kr, inlagd 2013-12-14
- Alfa Laval Mini Eco (företag, ny, inklusive installation, med ROT-avdrag), 22 500kr, 2013-12-16

Beroende på hur gammal den är och vilken reglercentral det är på den så skulle jag säga någon tusenlapp.
 
  • Gilla
UngFixare
  • Laddar…
Fjärrvärmeutrustningen brukar vanligtvis tillhöra fjärrvärmeleverantören, så de vill kanske ha den tillbaka när ditt abonnemang har upphört …
 
Många köper loss växlaren av värmeleverantören vid inkoppling av fjärrvärmen och då får ett lägre kw pris.


Mvh
 
Intressant. tydligen olika villkor hos olika leverantörer.
Hur lång payoff-tid kan man räkna med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.