j.erkers
Jag har varit sugen på att köpa en bandsåg ett tag och nu har jag hittat en Lini. Hittade ingen modellbeteckning på den men jag gissar att den är från slutet av 70- / början av 80-talet. Motorn är trefas och den har 350 mm hjul.

Något som jag tyckte verkade udda var att både övre och nedre hjulet hade gummi. Jag frågade aldrig om jag fick provköra den men den ska enligt uppgift fungera. Snurrade på hjulen för hand och den verkar spåra. Det saknas stoppbultar för två av sidostyrningarna men det känns som ett mindre problem. Allt ser ut att fungera även om det är ganska rostigt på sina ställen. Sågbladet kändes vasst men bör nog bytas ändå eftersom även det var rostigt. Se bilder nedan.

Några frågor:
1. Vad bör jag betala i det skicket den står nu?
2. Vad måste jag göra innan jag använder den?

Närbild på en emblemplatta med texten "Tillverkad av LINI, Värnamo Sweden" på en blå yta, troligen en del av en äldre bandsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en äldre Lini bandsåg med synligt serienummer, rost och spår av användning, med fokus på maskinens blåa metallstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en äldre bandsåg med synligt sågblad och styrhjul, lite rost och slitage syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå bandsåg från Lini med rost och slitage, trefashjul och gummin på hjulen, samt rostigt sågblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


// Jens
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
Den tråden har jag läst så du är medskyldig till att jag villhöver en bandsåg. Hade din också rostiga fjädrar, skruvar, bord etc?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det var så lite så ;)

Men hur rostig den är får jag återkomma med när jag kikat på den nästa gång.
 
Jag betalade 1500:- för min i bra begagnat skick. En bekant fick ge 2000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.