Hej
Vi är nyinflyttade i en villa från -47, badrummet i källaren va ny renoverat hösten -12 .Enligt säljarens utsago så är badrummet utfört enligt 2012 års våtrums standard. Våtrumsintyg lovades av säljaren och det skrevs även in i köpekontraktet att detta skulle presenteras vid tillträdet av villan. Vid tillträdet medelade säljaren att hon inte fått något intyg än och att vi skulle få det inom kort, nu har det gått 2 månader och vi börjar tro att det inte finns något intyg och att badrummet EJ är utfört av en fackman. Vi funderar nu på att driva detta ärrendet vidare, då vi menar att detta är ett kontraktsbrott eftersom badrummet som vi TROTT att vi köpt inte kan bevisas följa säljarens utsago dvs att det är gjorts enligt 2012 års branchregler.
Kan vi vinna på en sådan tvist? Vad har vi att vinna?
 
O
Problemet är som sagt vad det är värt...
Badrummet kan mycket väl vara gjort enligt alla de regler som finns. Det är inte olagligt att göra ett badrum själv.

Nu har säljaren lovat, samt att det står i köpekontraktet borde vara positivt... där låter det som att borde finnas nånting att göra.....
Men man vet aldrig... Det ända man vet är att juristerna kommer att bli glada....
 
Om ni upplever att ni verkligen vill ha intyget för att vara säker på att allt är korrekt utfört så meddela säljaren att ni verkligen vill ha intyget annars så kommer ni att gå vidare med en advokat.

Bara som en parentes. Vi hade problem när vi byggde nytt och valde och anlita en advokat och det kostar faktiskt inte så mycket om man hittar en med rätt kompetens och tro det eller ej men ett samtal från en advokat kan ha en positiv effekt på processen.
 
O
Den erfarenheten jag har av advokater är att de kostar nästan 10000:- bara för att starta upp....
 
Odjuret skrev:
Problemet är som sagt vad det är värt...
Badrummet kan mycket väl vara gjort enligt alla de regler som finns. Det är inte olagligt att göra ett badrum själv.

Nu har säljaren lovat, samt att det står i köpekontraktet borde vara positivt... där låter det som att borde finnas nånting att göra.....
Men man vet aldrig... Det ända man vet är att juristerna kommer att bli glada....
Vi misstänker att badrummet ej är utfört enl branchreglerna, efter ha tittat noggrannare på badrummet. Vi funderar på att ta hit en oberoende våtrumsbesiktningsman för att konstatera hur det ligger till. Om det ligger till som vi befarar borde väl detta vara grund för att ställa krav om ekonomisk kompensation?
 
Hemmakatten
Om ni genom att "tittat noggrannare" på badrummet, upptäcker att det kanske inte är utfört enligt branschstandard, så är det inte att betrakta som dett dolt fel. Ett dolt fel är per automatik ett fel som inte kan upptäckas vid en noggrann besiktning.

Att däremot säljaren i köpekontraktet utfäst ett våtrumsintyg är något ni kan gå vidare med. I första hand skulle jag ta ett varv till med mäklaren och pressa denne lite extra till att prata med säljaren.

För er egen del är det naturligtvis bra om ni gör en besiktning så att ni vet om ni kan använda badrummet utan risk för skador.
 
Precis, dolda fel är något som ni omöjligen hade kunnat upptäcka vid en normal besiktning, dvs sådant som är inbyggt i vägg, bjälklag där man hade behövt riva väggar och dylikt för att upptäcka. Som köpare har man sin chans att peka på saker som är bra/dåliga innan man köper. Tyvärr är många lata här och kommer i efterhand med "dolt fel". Som säljare hade jag inte brytt mig nämnvärt om detta.

Vår dotter köpte ett hus för 10 år sedan där man hade byggt övervåning själv. Jag var med för att "besiktiga" el/telejobben och det enda fel jag hittade var att man hade missat att koppla in 4 koaxialkablar till en splitter på övervåningen för tv. Endast ett uttag var aktivt. Det blev avdrag på 2000 kr i priset (på ca 2.5 mille) för att ta dit en tv-installatör att koppla in och testa. Sen var tv-masten endast inslängd i kattvinden och en massa nätverks- och telekablar låg huller om buller där. Säljaren lovade fixa detta med klammers och buntband utan kostnad. Tog mig väl ca 2 timmar med en kafferast att gå igenom detta, då det var ganska mycket tilläggsjobb för el som hade gjorts under åren, alla dock proffsigt utförda. På nåt ställe petade jag i lite extra isolering i en genomföring av EKK-kabel i golvbjälklagret.

Var noga, det lönar sig! Och ge er endast på de stora grejorna... småsaker är inget...

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.