Skulle behöva några vänstergängade öglor, alternativt krokar, med trägänga. Dimension ca 80mm långa, 15-30 mm ögla, tjocklek 5-6 mm. Hittar bara högergängade, någon som känner till om det ens existerar vänstergängade någonstans?
 
Svårt att tro då vänstergänga inte brukar användas då det inte behövs, men nu blev jag nyfiken på användningsområdet!
 
N NightRider skrev:
Skulle behöva några vänstergängade öglor, alternativt krokar, med trägänga. Dimension ca 80mm långa, 15-30 mm ögla, tjocklek 5-6 mm. Hittar bara högergängade, någon som känner till om det ens existerar vänstergängade någonstans?
Varför vänstergänga?
 
Vänstergängade trägängor har jag aldrig hört talas om. Jag säger som de andra, varför? Man blir ju nyfiken?
 
Haha, jo, förstår att det låter som en lite ovanlig förfrågan.

Ska koppla ihop en skarv i ett nätstaket (sätter en regel på vardera sidan skarven) och ville vara lite snål och försöka köra med krok + ögla istället för vantskruv eller öglebultar. Tänkte då öglor i ena regeln och krokar i andra - men om båda är högergängade kommer det ju inte spännas något... och att spänna först och sedan lyfta på krokarna, ja då kan man ju inte spänna fullt för då når man ju inte fram till krokarna...

Men får väl hitta några billiga genomgående små öglebultar eller vantskruvar...
 
useless useless skrev:
Funkar inte den här varianten?

[bild]
[länk]
Ha! Den där ser ju praktisk ut! Man ser inte så tydligt på bilden, men antar att pinnen har ett hål som tråden ska in genom, ett fyrkanthuvud som man vrider på på baksidan och att den spärrar sig själv från att snurra baklänges?

Såg dessutom bland de relaterade produkterna att de ju faktiskt har billigare vantskruvar, men de kallar dem sträckskruvar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.