Hej! Går det att vända en sektionsradiator? Jag skulle vilja sätta det vänsteranslutna sektionsradiatorn på andra sidan rummet, där anslutningen sitter på höger sida. Förstår att det kommer saknas fästen om man vänder det. Och det är det jag undrar. Kan man flytta dom?

tack på förhand
Andrea
 
  • Vit ribbad radiator monterad på vägg ovanför trägolv med synliga röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad vit radiator med synliga rör och termostat på trägolv vid en vägg med upphängda kläder ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om delar av fästena sitter fast i radiatorn så bör det gå att vända bägge upp-å-ner samt byta plats på anslutningarna samt blindplugg/luftningsnippel.
 
  • Gilla
Andreeeaa
  • Laddar…
Jag har vänt och flyttat på såna radiatorer.
Har aldrig varit några problem.
 
  • Gilla
Andreeeaa och 1 till
  • Laddar…
De är ju oftast gjorda för att fungera åt bägge håll. Fästena är ju oftast lösa som klämmer fast på nåt vis. Kan ju ha sina sidor att få loss dylika som varit fastmålade i decennier förstås.
 
  • Gilla
Andreeeaa
  • Laddar…
Man behöver ju även flytta avluftningen om man vänder det. Men att svetsa nya fästen är inte särskilt svårt.
 
D Daniel 109 skrev:
Man behöver ju även flytta avluftningen om man vänder det. Men att svetsa nya fästen är inte särskilt svårt.
avluftningen hamnar väl överst även om man vänder det?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Det beror på vilket håll man vänder på. Jag tolkade förslag som att man roterar det ett halvt varv. Då hamnar den i botten. Annars måste man ändra fästen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.