Hej.

Kan man vända på en "vanlig" cirkelsågklinga?

Jag har alltså fått tag på en klinga som enligt markeringar/märkning ska snurra åt ett håll, men min maskin snurrar åt "fel" håll.

Kan jag lugnt bara vända på klingan ?

Med vänlig hälsning

//tarzzz99
 
En sågklinga (med skärande hårdmetalltänder som jag tänker att du menar med ”vanlig cirkelsågsklinga”) är enbart konstruerad för att snurra åt ett håll. Kör du den baklänges fungerar den inte och jag misstänker att det kan bli farligt med stor risk att tänderena slås loss när de kommer i kontakt med det du försöker såga. Det är helt enkelt fel att montera den så den snurrar baklänges oavsett hur du tyder markeringarna.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
S
Du vänder bara på klingan så snurrar den åt rätt håll.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ja, efter lite eftertanke, så kom jag fram till att jag självklart kan vända den.

Tänker ju inte köra den baklänges, utan blir ju bara att sidan med pilar och text vänds in mot maskinen.

Tack för svar, på en ganska så korkad fråga :)

//tarzzz99
 
T tarzzz99 skrev:
Tack för svar, på en ganska så korkad fråga :)

//tarzzz99
Välkommen i klubben! ;)

//Ronnie
 
  • Gilla
tarzzz99
  • Laddar…
T tarzzz99 skrev:
Ja, efter lite eftertanke, så kom jag fram till att jag självklart kan vända den.

Tänker ju inte köra den baklänges, utan blir ju bara att sidan med pilar och text vänds in mot maskinen.

Tack för svar, på en ganska så korkad fråga :)

//tarzzz99
Jag trodde nog inte heller att du tänkt prova baklänges :p(y)
 
nanowire nanowire skrev:
Jag trodde nog inte heller att du tänkt prova baklänges :p(y)
Haha, nä.

Fick av nån anledning för mig att klingan måste sitta med texten utåt, och då hade den gått baklänges på min maskin.

Men är ju bara att vända textsidan inåt, så blir det rätt.

Jag hade lite otur när jag tänkte i början.

//t
 
T tarzzz99 skrev:
Ja, efter lite eftertanke, så kom jag fram till att jag självklart kan vända den.

Tänker ju inte köra den baklänges, utan blir ju bara att sidan med pilar och text vänds in mot maskinen.

Tack för svar, på en ganska så korkad fråga :)

//tarzzz99
Jag undrade ju en del först................
Men, det finns inga korkade frågor!
Bättre fråga 10 gånger än göra fel 1 gång.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag undrade ju en del först................
Men, det finns inga korkade frågor!
Bättre fråga 10 gånger än göra fel 1 gång.
Hehe.

Till mitt försvar ska sägas att jag precis köpt min första cirkelsåg och aldrig nånsin använt den eller nån annan.

Så googlade omkring och funderade över klingor och pilar och tänder åt olika håll.

//t
 
Jag antar att du är helt på det klara med åt vilket håll sågen snurrar?
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag antar att du är helt på det klara med åt vilket håll sågen snurrar?
Absolut.

//t
 
Det finns handcirkelsågar med motorn åt vänster men även de åt höger så på en del blir ju texten inte läsbar.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det finns handcirkelsågar med motorn åt vänster men även de åt höger så på en del blir ju texten inte läsbar.

Protte
Japp, så är det !

//t
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.