Hej alla!

Så vitt jag förstår ska man kunna vända gummilisten nedtill på Crawford garageportar för att då täppa till ventilationshålen nedtill på portarna (hur det då ska kunna stänga till hålen men det kanske är någon "flärp" inne som då täpper för hålen?).

Jag har spenderat större delen av eftermiddagen bläddrandes i olika monteringsanvisningar för Crawfordportar men blir inte klokare, det är bara bilder och ingen förklarande text och ingen av bilderna verkar förklara detta....

Portarna är från 2006 och jag tror modellbeteckningen är EN13241-1.

Är det någon kunnig som kan förklara för mig hur "vända" listen stoppar luftflödet genom listen?

Och hur gör man, lossar mittbeslaget och de två beslagen ute i respektive ända av listen? Och sen "vickar lös listen? Och sen snurrar man alltså runt listen så den sidan som var utåt nu blir inåt?

Tackar o bugar på förhand!
/Rikard

PS Orsaken till att jag vill göra detta är att det blir så golvkallt inne i garaget under våra Norrbottniska vintrar. Står bara entusiastfordon där inne som enbart används sommartid så vi kör inte in/ut med någon vardagsbil så det blir inte blött på golvet där inne så vi borde klara oss utan det här luftinsläppet....

Närbild på silverfärgat beslag på nedre delen av en Crawford garageport med synliga ventilationshål i gummilisten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av en Crawford garageportslister med fokus på fästet och gummidelen som kan vridas för att blockera ventilationshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det jag får träff på vid sökning på "vända gummilister ventilation" osv är något som heter "entrematic" men det verkar vara nåt annat, Craford nämns inte:

"Den nedre bottentätningslisten har en inbyggd ventilation. Genom att ändra läget på den inre gummilisten kan venti-lationsöppningen stängas/öppnas. Öppen/stängd ventilation: Drag ut och vänd den inre gum-midelen 180° från ursprungsläget och sätt tillbaka den (1-3). (Porten levereras alltid med öppen ventilation).Sätt på bottentätningen på bottensektionen enligt bild (,4).Fäst bottentätningen med fästet mitt på panelen med hjälp av panelskruvar (5)."

https://www.modulbyggen.com/upload/...ning_Superior_Superiorplus_42_TOFTOR_2014.pdf
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Jag installerade en Crawfordport förra året så jag blev nyfiken. Jag hade inte koll på att porten var ventilerad i nederkant. Hur som helst, den yttersta delen av "det svarta" nertill är mjuk ock någorlunda gummiartad. Den övre delen är hårdare. Först måste hela klabbet bort från porten, sen kan man dra isär de två i längsled och sedan skjuta ihop dem efter att ha ändvänt den ena. Se sidan med 13 i sidhuvudet i manualen som Fotografen länkade till. Återmontera sedan det hela på porten.
 
  • Gilla
rikard454 och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen! Plockade lös listerna idag och fixade det hela.

Jag lossade mittbeslaget som håller gummi-/plastlisten i mitten helt och lättade lite grann på de yttre beslagen och kunde då vicka lös listen. Sen med visst besvär lyckades jag lossa den nedre/mjuka delen av listen. Gummilisten var fastnaglad lite extra med ett rejält klammer men när man bröt lös det gick det lite lättare.

Sen vände jag gummidelen och sköt in den på plats igen, jag "smorde" med såpvatten och det gick lättare att få tillbaka den än att ta lös den. Sen var det med lite bök bara att montera tillbaka listerna.

Ganska klurig konstruktion, se bilderna här - när man vänder gummilisten så täpps luftpassagen till.

Tack igen!
/Rikard

Närbild av en hand som håller en omvänd gummitätning med synlig luftspärrfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närkorg av gummiliste med klammer synlig, efter justering för montering, markerad med blå cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wikstroomer och 2 till
  • Laddar…
Finurligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.