Nu är jag trött på att elda och tänker byta värmesystem. Blir troligtvis en luft vatten värmepump då det passar bäst då jord/bergvärme kostar förmycket att installera även om dom sen är mer energieffektiva.

Nuvarande förbrukning är ca 30kubik stjälpt 50cm björkved per år. Vi är 4st i hushållet och badar dagligen.
Huset är 176kvm på 1,5 plan och 55kvm källare, byggår 1936 med 2 glas fönster, 50mm mineralull i vägg och ca 15cm trä, vinden är ca 10cm spån+10cm mineralull.

Väljer gärna något känt märke som CTC, IVT, Bosch, Mitsubishi, Panasonic osv.
Gissar att jag behöver någonstans mellan 8-13kw effekt.

Det jag undrar är vilket märke och vilken lösning som är "bäst"?
Ska det vara utedel med inbyggd innedel eller är det bästa en separat innedel?
Kan man använda en av ackumulatortankarna som innedel?
Den ska leverera varmt vatten till radiatorer och badkar även om det är - 20 grader ute.
Bor Jönköpingslän.
Har sett att polarpumpen tar ca 30.000kr före rot för en installation som tar någon dag vilket känns dyrt. Kan man göra något själv för att minska installationskostnaden?
 
Får du en luft/vatten vp installerad för 30 kkr före rot (och före Jul) så ska du ta den offerten utan att blinka. (y)
 
Rent generellt så är den bästa lösningen den som projekteras, dimensioneras, installeras och justeras på rätt sätt - Fabrikatet är sekundärt. Vilken klåpare som helst kan få världens bästa värmepump att gå skitdåligt...

Så om du ska ta in en firma för installationen så är det viktigare att välja någon som är intresserad av att lösa dina problem och som kan tänkas finnas kvar om 5-10 år när saker går sönder.


Jag gissar att du med 'inbyggd innedel' menar så kallade enhetsaggregat som cirkulerar vatten till utedelen? Det finns två fördelar med den typen av värmepumpar; Dels kan vem som helst installera dom utan kylcertifikat och dels är kraven på regelbunden läckagekontroll lindrigare än värmepumpar med kylmedia mellan utedelen och en hydrobox inne.
Oavsett vilket så kommer du inte ifrån att det behövs prylar inomhus. En varmvattenberedare t ex.



Huruvida befintliga acktankar går att använda beror lite på hur dom ser ut och vad man vill uppnå. Värmepumpen är 'by design' sämre ju varmare vatten den tvingas jobba med, så man ska alltid undvika att tillverka onödigt varmt vatten som sparas i en tank. Om du inte ska ha några andra värmekällor och värmesystemet inte är komplicerat så skulle jag rekommendera att man inte använder befintlig tank, utan kör med den elpanna som är gjord för att samverka med värmepumpen. Möjligen kan man återanvända en befintlig tank som arbetstank till värmesystemet, men då klarar man sig på ett par hundra liter så en tank på 500-1000 liter blir onödigt stor och tar plats i onödan.
 
  • Gilla
Nyfiknast
  • Laddar…
Börja med att kolla vilkenframledningstemperatur du behöver. Det är inte säkert att värmepump passar särskilt bra mot gamla eldade system
 
I InsidersUnited skrev:
Får du en luft/vatten vp installerad för 30 kkr före rot (och före Jul) så ska du ta den offerten utan att blinka. (y)
Detta är siffror jag hittade på polarpumpen och har som referens när jag tittar på pris för installation. Är dom siffrorna inte verklighetsförankrade?
 
  • Skärmdump från Polarpumpen med prisalternativ för olika installationstyper av värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som vanligt när man lämnar ett fast pris måste man ta höjd för att saker kan strula. Om det inte är några konstigheter så blir det billigare att köra på löpande räkning.
Är man lite händig så gör man det mesta själv.
 
De priserna ska ju gälla men kanske något kan tillkomma? I nuläget är det långa leveranstider från de flesta tillverkare så det är bra att ta reda på när installationen kommer att ske.
 
D Daniel 109 skrev:
Börja med att kolla vilkenframledningstemperatur du behöver. Det är inte säkert att värmepump passar särskilt bra mot gamla eldade system
Har en digital kontrollpanel där jag ser all info och under vintern är det tillräckligt med plus 35° i framledningstemperatur åtminstone ned till minus 15° ute. Vet du ungefär vilken framledningstemp en luft vatten värmepump kan ge?
 
De flesta moderna pumpar kan ge uppemot 55-60 grader. Dock minskar verkningsgrad och livslängd ju varmare vatten man har, så lägre temperatur är alltid bättre.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Om 35 °C räcker vid -15 °C är det alltså golvvärme i hela huset?
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Kolla vad som ingår, elmatning kanske finns. Är det en enkel installation så kanske det går. Men var beredd på att saker kan tillkomma.

Klarar du dig på 35c så är det toppen. Vanligtvis gör de flesta märkespumparna 55-60 c som max i framledningen, men cop blir sämre och sämre.
 
Hur mycket av projektering, förarbeten och installation vill/kan du göra själv? Ska du köpa en färdig lösning med support i ett decennium så är det bättre att ta in offerter direkt från några lokala leverantörer. Köper du på nätet med deras prispressade installation så kommer du garanterat inte få en lösning som är skräddarsydd och optimerad utifrån dina förutsättningar såvida du inte är beredd att lägga ner en del tid och arbete själv.

Tar du in några offerter så märker du ganska snart vilka firmor som verkar seriösa och orkar komma ut och titta på förutsättningarna på plats istället för att bara offerera standardlösningen till standardpris.
 
Då är det inga problem. Men jag vet fall där besparingen blev klart mindre än beräknat eftersom tillskottet var tvunget att gå in väldigt tidigt.
 
J Josth skrev:
Om 35 °C räcker vid -15 °C är det alltså golvvärme i hela huset?
Nej det är vanliga radiatorer
 
useless useless skrev:
Hur mycket av projektering, förarbeten och installation vill/kan du göra själv? Ska du köpa en färdig lösning med support i ett decennium så är det bättre att ta in offerter direkt från några lokala leverantörer. Köper du på nätet med deras prispressade installation så kommer du garanterat inte få en lösning som är skräddarsydd och optimerad utifrån dina förutsättningar såvida du inte är beredd att lägga ner en del tid och arbete själv.

Tar du in några offerter så märker du ganska snart vilka firmor som verkar seriösa och orkar komma ut och titta på förutsättningarna på plats istället för att bara offerera standardlösningen till standardpris.
Vill göra mesta möjligt själv i den mån jag kan/får.
Givetvis kan jag ta ut några firmor och se vad dom säger om placering och inkoppling samt jämföra priser och ta reda på vad jag kan göra redan innan för att förenkla installation.
Troligen blir det värmepump och installation från någon lokal firma för att inte studsa som en guttaperkaboll mellan firman och kundtjänsten på någon onlinebutik den dagen något strular, även om deras pressade priser är lockande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.