Jag blir helt snurrig av att välja värmesystem till nya huset. Jag är ingenjör och kan räkna en massa men det hjälper inte, det finns ju så många kombinationer.

Nån som har några tankar som kan hjälpa mig i beslutet? Huset blir ett Myresjöhus på 205kvm + eventuellt uppvärmt garage på 60kvm beläget i Stockholm. Energi för värme och varmvatten anges enl. hemsidan till 12800kWh/år vid 20C och standardutförandet på 190kvm. Vi kommer nog ha 23C och gillar att bada i hörnbadkar. Dessutom kommer vi bygga ut några kvm och ev koppla in ett 60kvm garage.

Vattenburet värmesystem med bergvärme som värmekälla samt FTX med kyla från berget känns som den tekniskt bästa lösningen och ger låga driftkostnader men smakar det så kostar det. Jag tror att även dyra system lönar sig om man räknar in inflation och stigande energipriser, men det är mycket pengar som ska ut nu isf.

Bergvärme med frånluftmodul och fläktkonvektor för kyla blir billigare, men hur bra fungerar en fläktkonvektor i ett hus med 15kvm öppning mellan våningsplanen? All kyla hamnar på nedervåningen?

Solfångare blev jag sugen på tills jag insåg att det inte är lika ekonomiskt lyckat ihop med värmepump.

Solfångare+pellets har jag inte räknat på, men det känns som att det borde vara en ekonomisk lösning. Men man får ingen kyla och tvättstugan bli ett pelletsförråd...

Comfortzone FLVP räcker kanske och ger ju mycket energi för pengarna, men när pumpen går sönder blir det dyrare med ny jämfört med bergvärme. Sen får man ingen kyla.

*huvudvärk*
 
Kan ge dig lite mer att tänka på. Om du väljer VP och vill fylla ditt stora kar så gäller det att hitta en modell som har den varmvattenkapaciteten.

Samma sak med VP och golvvärme på sommaren, samt en installatör som fixar det utan att behöva lägga elslingor under alla klinkersgolv, blir dyrt med el i längden.
 
Nu förstod jag inte, VP och golvvärme på sommaren?

Oavsett om det blir FLVP eller bergvärme tänke vi ha en acktank så vi klarar badandet.