Jag blir helt snurrig av att välja värmesystem till nya huset. Jag är ingenjör och kan räkna en massa men det hjälper inte, det finns ju så många kombinationer.

Nån som har några tankar som kan hjälpa mig i beslutet? Huset blir ett Myresjöhus på 205kvm + eventuellt uppvärmt garage på 60kvm beläget i Stockholm. Energi för värme och varmvatten anges enl. hemsidan till 12800kWh/år vid 20C och standardutförandet på 190kvm. Vi kommer nog ha 23C och gillar att bada i hörnbadkar. Dessutom kommer vi bygga ut några kvm och ev koppla in ett 60kvm garage.

Vattenburet värmesystem med bergvärme som värmekälla samt FTX med kyla från berget känns som den tekniskt bästa lösningen och ger låga driftkostnader men smakar det så kostar det. Jag tror att även dyra system lönar sig om man räknar in inflation och stigande energipriser, men det är mycket pengar som ska ut nu isf.

Bergvärme med frånluftmodul och fläktkonvektor för kyla blir billigare, men hur bra fungerar en fläktkonvektor i ett hus med 15kvm öppning mellan våningsplanen? All kyla hamnar på nedervåningen?

Solfångare blev jag sugen på tills jag insåg att det inte är lika ekonomiskt lyckat ihop med värmepump.

Solfångare+pellets har jag inte räknat på, men det känns som att det borde vara en ekonomisk lösning. Men man får ingen kyla och tvättstugan bli ett pelletsförråd...

Comfortzone FLVP räcker kanske och ger ju mycket energi för pengarna, men när pumpen går sönder blir det dyrare med ny jämfört med bergvärme. Sen får man ingen kyla.

*huvudvärk*
 
Kan ge dig lite mer att tänka på. Om du väljer VP och vill fylla ditt stora kar så gäller det att hitta en modell som har den varmvattenkapaciteten.

Samma sak med VP och golvvärme på sommaren, samt en installatör som fixar det utan att behöva lägga elslingor under alla klinkersgolv, blir dyrt med el i längden.
 
Nu förstod jag inte, VP och golvvärme på sommaren?

Oavsett om det blir FLVP eller bergvärme tänke vi ha en acktank så vi klarar badandet.
 
Flera VP klarar inte att ge värme sommartid till tex golvvärme. Men har ni en ack är det ju bara att ansluta mot den.
 
Intressant, varför klarar vissa inte det? Inte för att man brukar behöva värme på sommaren men...
 
En VP är nog det mest kostnadsoptimerade skit som finns :)

Klinkergolven vill du nog ha varma...
 
Ja antagligen! Men jag kan inte komma på nån teknisk anledning varför det skulle vara så, eg borde det ju vara tvärtom om det fanns ett nåt hinder, alltså att det skulle vara svårare att producera värme när det är kallt.

Har man separata slingor då under klinkerpartierna? Inte kör man väl el där också!?
 
Finns inga problem med golvvärme sommartid med VP om du installerar en volymtank eller kanske ännu hellre en arbetstank för jämnare temperatur.
En normal berg-VP kan ju bara gå för fullt eller inte alls vilket annars gör många start/stop och varierande temperatur på framledningen.
En Comfortzone däremot är ju frekvensstyrd så där kanske det går bra utan tank.
 
Ok då fattar jag. Men hur blir det då med varmvatten? Jag antar att man får det iaf annars är det ju milt sagt ett rätt stort minus.. Vissa kan alltså inte leverera golvvärme men ändå varmvatten?
 
Går fint både att ha comfortvärme till klinkersgolen o få vv ur berg vp, Men då ni gillar att bada så ska ni ha en vp utan inbyggd beredare o ha en extern beredare 200/300 L med 300 l beredare... En volymtank på 200 l så vp får lite att jobba mot även sommartid men även för att utöka gångtiderna vintertid är att föredra särskillt om du väljer en pump i storlek som klara täcka värmebehovet 100% även efter att garaget är byggt..
Tycker det vore ganska självklart i ditt fall med bergvärme o frikyla då du bygger nytt, Det skulle jag göra utan att tveka vid nybygge.. :)
Ska ni ha golvvärme i hela huset o framtida garaget kommer ni få ruskigt effetiv anläggnin/driftskostnad o jag kan tänka mej en 8/10 kW pump till huset då det kommer bli totalt 265 m2 efter att garaget är byggt..
FTX är bra då du inte kommer märka av kalldrag från några ventiler..
För värme/vv med rätt dimensionerad pump kommer det behövas ca 4000 kWh/år :)
 
Skönt med nån som tänker som jag. Annars får man hela tiden höra att "bergvärme lönar sig inte i nybyggda hus".

Blir det nån skillnad i energiförbrukning att räkna med för FTX kontra frånluftsmodul till VPn? Eller är det bara komfort? Båda återvinner ju värmen fast på olika sätt.

Tror du det blir så låg förbrukning? Hur har du räknat/uppskattat då?
 
Nackdelen som jag ser det inför framtiden är ju att vp måste matas med el och jag känner att jag vill vara så lite elberoende som möjligt.

Inte så kul kanske i framtiden att dessa 4000Kwh ska gångas med 3 eller kanske mer.

Jag skulle satsa på biobränsle och solfångare men nackdelen är ju som du säger utrymme och hanteringen...
 
FTX är bara krångligt, har du redan en värmepump, så välj istället ett Frånluftssystem med återvinning om du promt gillar fläktljud .(Finns moduler som kopplas till värmepumpen). Eller varför inte ett enkelt självdragssystem...

Kyla behövs ytterst sällan i vårt klimat....
 
C
"FTX är bara krångligt"

Ja, förutom att det är det enda i dagsläget som ger tillräckligt hög återvinning för att klara reglerna som kommer i årsskiftet.

En frånluftsmodul till värmepumpen är bara dumt.
 
Ja jag har insett att en frånluftmodul ungefär återvinner energin fläkten drar så det blir +- noll.

Men det där nya kravet, 70% har jag hört, hur beräknas det? Det måste ju bli olika vid olika utetemperaturer... Att tex återvinna 70% om det är 20C inne och 19C ute så det bara är en grads skillnad blir nog svårt oavsett system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.